2012/2013. õppe- ja kasvatustegevuse aasta alguses, teadmistepäeval, avati pidulikult ja lustlikult Põltsamaa MARI lasteaia looduskool. See sai võimalikuks tänu Keskkonnahariduse Investeeringute Keskuse rahastatud projektile. Looduskooli avas looduskooli direktor, Meinart Mesilane, kes on ühtlasi ka kogu õppeaastat läbiv tegelaskuju ning osaleb koos lastega lasteaia ettevõtmistel. Õppeaasta jooksul tutvuvad lapsed meie kodumaiste tuntumate putukatega, saavad teadmisi putukate eluviisidest ja elupaikadest ning oskavad seetõttu mõista ja märgata rohkem loodust enda ümber.
Kuna lasteaias on käsil putukate tundmaõppimise aasta, siis on minu eesmärk kasutada putukateemat ka liikumistegevustes. Seda enam, et liikumisõpetus ja igasugune sportlik tegevus loovad soodsa aluse õppimisrõõmule, aitavad lapsel oma keha kontrollida ja tundma õppida, samal ajal ka lapse organismi virgutades. Kehaline, vaimne ja sotsiaalne areng on omavahel väga tihedalt seotud – väikelapsele on loomulik soov olla aktiivne ja liikuv. Nii on liikumistegevust võimalik integreerida kõikide ainevaldkondadega ning õpetada ka läbi mängu. Putukateemat ongi liikumisõpetuses kõige edukam käsitleda liikumismängude kaudu. Läbi mängu omandab laps sotsiaalseid kogemusi, teadmisi ja oskusi. Üht ja sama liikumismängu on võimalik kasutada mitme kehalise võime arendamiseks – kõik oleneb mängu metoodikast.
Siintoodud liikumismängud putukatest on sobivad lastele vanuses 4–7 aastat ja on mõeldud kasutamiseks nii saalis kui ka õues.
Putukateemaliste liikumismängude eesmärgid:
• Laps liigub aktiivselt kogu territooriumi ulatuses ja oskab arvestada eakaaslastega;
• Lapsel areneb liikumise kiirus, ta oskab sooritada vahenditega ja vahenditeta võimlemisharjutusi;
• Laps oskab vastavalt vajadusele muuta liikumise suunda ja kiirust, oskab põigeldes eest ära joosta;
• Lapsel arenevad sotsiaalsed oskused – tähelepanelikkus, koostöövalmidus jne.
VÕIMLEJA MESILANE
Vahendid: mesilased (peakate, mänguasi), hantlid, pallid, terakotid jm (vastavalt vanusele), kodumaja pilt.
Mängu käik: Liisusalmi teel valitakse kaks juhtmängijat ehk mesilast, kes hakkavad põgenevaid lapsi püüdma. Laps, kelle mesilane ära puudutab, läheb „koju” (kodumaja pildiga tähistaud paik) vahenditega võimlemisharjutusi sooritama Harjutused vahenditega on eelnevalt kokku lepitud, vajadusel õpetaja aitab. Vahendid on valmis pandud „kodumaja” pildi juurde. Harjutuste sooritamiseks on eraldatud eelnevalt kokkulepitud ala.
KIUSLIK MESILANE
Vahendid: värvilised lindid, mesilase peakate, kodumaja pilt.
Mängu käik: Liisusalmiga valitud Mesilane püüab põgenevaid lapsi ning proovib laste selja tagant rippuvaid sabasid ära näpata. Laps, kellel enam saba ei ole, läheb õpetaja juurde. Need lapsed, kes on mängust väljas, sooritavad liikumisõpetaja ettenäitamisel vahenditeta võimlemisharjutusi. Mäng lõpeb kokkulepitud märguandel ning Mesilase käes olevad sabad loetakse koos kokku. Lastele, kellele sabad alles jäävad, teevad kaasmängijad aplausi kiiruse ning tähelepanelikkuse eest.
ÄMBLIK KOOB VÕRKU
Vahendid: mänguasi-ämblik, varbsein, matid (õues redel, puu).
Mängu käik: Putukad (lapsed) jooksevad mänguväljakul ämbliku (valitakse liisusalmiga) eest ära. Laps, kelle ämblik kätte saab, läheb ämbliku „koju” võrgule ronimisharjutust sooritama (antud juhul varbseinale või redelile ronima liikumisõpetaja juhendamisel). Kokkulepitud märguandel harjutuse sooritamine lõpetatakse. Moodustatakse kinnipüütud ämblikest paarid, kes hakkavad püüdma eest ära jooksvaid putukaid (lapsi).
Head mängimist!
Lisa kommentaar