Eesti keele õppimine võib olla motiveeriv ja tõhus!

3 minutit
17 vaatamist

Ilmumas on uus eesti keele kui teise keele tööraamat vene õppekeelega gümnaasiumile „Praktiline eesti keel teise keelena. B2, C1”.

Uus materjal on loodud 120 õppetunni mahus ning sellel on kolm peamist eesmärki: aidata õppijail edukalt valmistuda gümnaasiumi lõpueksamiks, toetada eestikeelset aineõpet ja viimase, kuid mitte vähem olulisena – tõsta õpilaste õpimotivatsiooni. Tööraamat sobib hästi kasutamiseks nii tavalistes eesti keele tundides kui ka uues õppeaines praktiline eesti keel, mis on pärit eestikeelse kooli õppekavast ja aitab seega täita ka 60% eestikeelse aineõppe nõuet.

Tööraamatut katsetasid valmimise käigus Lasnamäe gümnaasiumi 11.a klassi õpilased õpetaja Monika Sooalu juhendamisel, kelle kommentaaride hulgast on valitud järgmised alapealkirjad.

Kõik tahtsid rääkida

Suurt tähelepanu on materjali loomisel pööratud noori köitvate teemade leidmisele. Seejuures ei ole tehtud mingit hinnaalandust – õpilasi haarab kõik üldinimlikult oluline. Näiteks üllatas õpetajaid teema „Mis on Eesti jaoks praegu tähtis?” katsetamine – ka seni passiivsevõitu õpilased soovisid üksteise võidu sõna võtta ja oma arvamust avaldada. Õpilaste kaasahaaratus ja aktiivsus ongi üks peamine eeldus, et õppimine oleks sisuline. Õpimotivatsiooni tõstavad ka aktiivõppe meetodid, elulised projektülesanded (nt tänavaküsitluse läbiviimine, filmiblogi pidamine, uudisklipi valmistamine) ja IT-vahendite kasutamine.

Just see, mida vaja

Kõrgematele keeletasemetele jõudmiseks ei piisa enam igapäevase olmekeele valdamisest, samuti muutub järjest olulisemaks mitmekesise ja korrektse väljenduse oskus. Seejuures ei ole kõrgematel tasemetel mingil juhul võimalik kindlaid teemasid lihtsalt „ära õppida”. Tööraamatus arendatakse teadlikult õppijate üldakadeemilist sõnavara (põhinema, mingil määral, tõenäoliselt jmt), mille valdaja tuleb toime erisuguste teemadega, sealhulgas ka eestikeelse aineõppega. Grammatikaõppes keskendutakse muukeelsetele õppijatele raskusi valmistavatele keelenähtustele (sihitis, rektsioonid, ajad, ühendverbid jmt), neid käsitletakse väikeste osade kaupa ja korduvalt, mis kindlustab nende parema kinnistumise. Rõõmu valmistasid katsetaja kommentaarid „See oli huvitav ja kasulik, niimoodi pole me varem õppinud.”

Kirjutamisoskus arenes hüppeliselt

Tööraamatus harjutatakse tõhusalt kõiki osaoskusi: õpilased peavad pidevalt tekste mõistma, arvamust avaldama, väitlema, esinema, kirjutama arutlevaid tekste jm. Selline mitmekesine harjutamine loob ka eksami edukaks sooritamiseks palju tugevama baasi kui ainult kindlate ülesandetüüpide drillimine. Väga tähtsaks on peetud õpioskuste arendamist. Õpilastega arutatakse, miks üht või teist tegevust tehakse, ning neile antakse nõu erisuguste õpi­strateegiate kasutamiseks. Kõige vaimustunum tundus õpetaja pärast seda, kui luges oma õpilaste arvamusartikleid, mis olid valminud protsesskirjutamise põhimõtete järgi. Artikli mitmekordne ümbertöötamine vastavalt enda analüüsile ning õpetaja ja kaasõpilaste tagasi­sidele viis lõpptulemuseni, mis paljude õpilaste puhul sobis õpetaja hinnangul ka meedias avaldamiseks.

Tööraamat ilmub Künnimehe kirjastuses (www.kynnimees.ee). Materjali loomisel on aluseks olnud samas kirjastuses välja antud eestikeelse kooli õppematerjalide sari „Praktiline eesti keel” (autorid Martin Ehala ja Mare Kitsnik), kust on pärit osa tekste ja ülesandeid.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Mis raamatust me algame?

Piibel hakkas levima talutaredes 18. sajandi algul. Sealt sai alguse ka meie lugemisoskus.  Oleme osa olulisest kultuurist välistanud oma elus ja…

8 minutit

Maarja – tüdruk, kelle päästis pihlakalaul

Eelmise aasta lõpus ilmus eesti keeles Osvalds Zebrise noorteromaan „Maarja“, mille keskmes on sõpruskonna lagunemine ning…

6 minutit

Raamatuaasta raamib mu read. Tosin tähtteost

Raamatuaasta inspireerib meid kõiki ette võtma midagi temaatilist, aga samas ikkagi tavapäratut ja teistelegi huvi pakkuvat. Kirjandusõpetajana püüdsin…

6 minutit
Õpetajate Leht