Õpilane tunneb end seal nagu kala vees

Tallinna teeninduskoolis toimus 31. jaanuaril haridusfoorum „Armas ja kodulähedane põhikool”.

„Sellises koolis tunneb õpilane end nagu kala vees,” ütles Mäetaguse kooli direktor Tarmo Valgepea foorumi teemat kommenteerides. Tunnid on selles koolis huvitavad, hinded pole karistuseks, vaid tunnustus. Selles koolis on ka pärast tunde palju põnevat teha. Lapsevanemad on koolis sagedased külalised. Klassis õpib üle kümne õpilase ja igal lapsel on palju erinevaid sõpru. Suuremates klassides on kaks või rohkem õpetajat. See kool ei ole ka liiga suur – linnas mitte üle 800 õpilase. Nii iseloomustati head kodulähedast kooli.

HTM-i üldhariduse osakonna juhataja Irene Käosaar iseloomustas head kooli põhjalikumalt John Hattie kriteeriumidest lähtuvalt. Hattie järgi äratab hea põhikool õpilases suuri lootusi iseenda suhtes, innustab teda pingutama – see on peamine hea kooli tunnus. Heas koolis märkab õpetaja varakult õpilase probleemi ja tuleb appi. Andekatele meeldib see kool, sest seal saab teistest kiiremas tempos edasi minna, heas koolis saab õppida üksteiselt ning seal ei panda iga liigutuse eest hinnet.

Ettepanekuid hariduspoliitikutele

Foorumi teises pooles koostati rühmatööde käigus hariduspoliitikutele ja -ametnikele ettepanekuid kodulähedase põhikooli hoidmiseks ja edasiarendamiseks. Järgnevalt mõned nopped neist.

Huvitav tund

Videotunnid. Tuleb filmida huvitavad klassitunnid ja koguda need nt Soome-Eesti ühisesse hariduspilve, et sealt saaks vaadata, kuidas rakendatakse ümberpööratud klassiruumi, keelekümblust, projektiõpet, head algust või mõnd muud efektiivset õppemeetodit.

Tunniplaani „augud”. Õpetajale tuleb planeerida ka vabu tunde, et ta saaks külastada kolleegide tunde.

Vaba õppeveerand. Õpetaja peab saama teatud aja tagant külastada teiste koolide tippõpetajate tunde.

Õpetamise näitus. Tuleb korraldada õpetajate tööd analüüsiv kunstinäitus, kus on väljas maale, videopäevikuid, performance’eid, installatsioone jms.

Võrgustikutöö. Lähestikku asuvad koolid võiksid teha Skype’i vm teel ühiseid tunde, rühma- ja kontrolltöid jms.

Hariduskapital. Õpetajad võiks sealt saada toetust oma kooli huvitavamaks ja armsamaks muutmise projektidele.

Erivajadustega laps

Regulaarsed külastused. Tugi­kes­kuse spetsialist peaks külastama iga oma piirkonna kooli paar-kolm korda nädalas, et lapsed saaksid järjekindlat abi.

Delikaatsed isikuandmed. Klassi­juhataja ja direktor peavad teadma õpilase rasket diagnoosi (nt epilepsia), et probleemi ilmnemisel oleks võimalik operatiivselt tegutseda.

Tugispetsialisti palka peab maksma riik.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Helna Karu: „Meie siht eestikeelsele õppele üleminekul on selge“

Haridus- ja Teaduministeeriumi eestikeelsele õppele ülemineku osakonna uus juht Helna Karu peab oluliseks tulemusi…

6 minutit

Riik tuleb koolijuhtide soovile vastu – eelistusi tohib taas küsida

Põhikoolilõpetaja mõtleb, millisesse kooli astuda. Ühed sõbrad lähevad ühte kooli, teised teise, enda huvidele…

8 minutit

Õpetajatööst südamega: kuus lugu kutsumusest

Õpetajatöö toob endaga kaasa nii väikeseid igapäevaseid rõõmuhetki kui ka suuri proovikive, mis panevad professionaalsuse ja pühendumuse…

8 minutit
Õpetajate Leht