Uuring tuvastas õpetajate ebakindluse

2 minutit
3 vaatamist

18. veebruaril esitlesid TÜ ja TLÜ haridusteadlased nelja-aastase ühisprojekti „Õpetajate professionaalne areng ja selle toetamine” tulemusi ja rakendamisvõimalusi.

Tallinna ülikooli teadlased uurisid, kuidas näevad õpetajad muutusi oma erialal 1990-ndate teisest poolest, kui haridus jõudis neoliberalismi. Teine suurem teemavaldkond oli seotud aine- ja klassiõpetajate pedagoogiliste uskumustega. Tartu ülikooli uurimisrühma tegevus oli suunatud õpetajakoolituse esmaõppe ja kutseaasta probleemidele.

Tallinna teadlaste uuringuid kureerinud emeriitprofessor Leida Taltsi sõnul ilmnes, et Eesti õpetajad on üldiselt nüüdisaegsete vaadetega õppimisele ja õpetamisele. Nad oskavad paindlikult rakendada traditsioonilisi uskumusi õppimisest ja õpetamisest tänapäeva õpikäsitustes. Kuid ometi tunnevad nad end ebakindlalt.

Meie õpetajate puhul ilmnes sama mis õpilastegi puhul: nad on tublid, aga ei tunne piisavalt koolirõõmu.

„Tulemused olid ootuspärased, aga tõid siiski eredalt välja selle, mida õpetajad usuvad ja loodavad,” märkis Talts. Kurvastav oli aga, et uuring tõi välja: õpetajais on päris palju tigedust enda töö suhtes.

„Uuring andis teadlastele sihi tõsta õpetaja enesehinnangut ja usku. Peaks rohkem tegelema nende isiksusega, et nad tunneksid − nende töö on väärtuslik,” ütles Talts.

Projekti vastutava täitja, TÜ üldpedagoogika professori Edgar Krulli sõnul oli üks hämmastavamaid tulemusi mõistete omandamise uuringust selgunud tõsiasi − õpetajate arusaamad õppimisest on biheivioristlikud. Õppimisest saadakse aru kui anuma täitmisest.

„Vähem nähakse õppimist õpilase teadvuses oma mõttemaailma ülesehitamisena,” rääkis Krull. „Kõige rohkem jääb puudu arusaamast õppimisprotsessist rühmas.”

Uurimisprojekti rahastas Euroopa sotsiaalfondi Eduko programm ja uuringutest on valminud eestikeelne kogumik.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Paarispraktika: jagatud kogemus kui võimalus ja väljakutse

Eripedagoogika ja logopeedia tudengid lähevad üha sagedamini praktikale paarikaupa, mis loob unikaalse ja mitmetahulise õpikeskkonna.

Logopeedia…

7 minutit

Värske EHA keskendub üldpädevustele ja heaolule

Eesti Haridusteaduste Ajakirja (EHA) värskest ajakirjanumbrist leiate üheksa väga aktuaalset teadusartiklit Eesti haridusteadlaste Eestis tehtud uuringutest. Eripedagoogika…

4 minutit

Keelt märgata on tahte küsimus

Praegusel suurte muutuste ajal on üha olulisem mõista keele olemust, keele rolli mõtlemises ja õppimises ning veelgi laiemalt – inimeseks olemises,…

8 minutit
Õpetajate Leht