Maakonnakeskused on 26.–30. jaanuarini olnud poolt tuhandet õpilast hõlmava teaduslahingu tallermaa. Ülikoolidevahelise noorte teaduse populariseerijate võrgustiku „Elus teadus” ja maaülikooli tudengite korraldatud võistlusel otsisid 7.–9. klassi õpilased loodusteaduslikele küsimustele lahendusi meeskonnatöös katsetades.
Praktilise tegevuse abil teadust tutvustavas programmis „Elus teadus” on juba neli aastat koolides töötube tehtud. Teaduslahingu korraldamiseks saadi „Elusa teaduse” eestvedaja Kristi Parro sõnul eeskuju Kanadast Ottawa ülikoolist, kus korraldatakse õpilastele teadusvõistlust.
„Oleme püüdnud ülesanded ja juhendid niimoodi üles ehitada, et näidata loodus- ja täppisteaduslike küsimuste seost igapäevaeluga. Klassitoas ei osata keeruliste teoreemide-võrrandite taga seda alati näha,” sõnas Parro.
Võistlusel tuli õpilastel määrata puuliike, võrrelda luid, süveneda jäätmete sorteerimisse, toiduahelasse, metallitöötluse tehnoloogiasse jpm. Iga võistkond sai viis ülesannet ja aega oli ühe ülesande jaoks 20 minutit.
„Õpetajad küsisid, mida peaks kordama. Soovitasime panna kokku hea meeskond ja harjutada loogilist mõtlemist,” muheles Parro.
Teaduslahingusse kutsuti põhikooli vanem aste, kuna selles vanuses on õpilastes rohkem avastamisrõõmu ja uudishimu. Rõõmustavalt palju tuli poisse. Et kõik soovijad võistlema mahuksid, tuli korraldajail üht kooli esindavate võistkondade arvu kärpida. Lõpuks sai kirja 159 võistkonda 102 koolist.
„Meie kuldpead on siin,” iseloomustasid Elva gümnaasiumi kaht võistkonda õpetajad Geil Siim ja Tiia Kuresoo. „Vahva, et ühel võistlusel läheb vaja mitme loodusaine teadmisi. Meil polnud aimugi, millised on ülesanded. Praktilisi töid teeme ikka tundides ka, aga vahel jääb asi katsevahendite taha. Õnneks osaleme TÜ õpikodade programmis.”
Eelvoorude tulemused selguvad järgmisel nädalal, igast maakonnast saab 15. mail maaülikoolis toimuvasse superfinaali edasi üks võistkond. Märtsis hakkavad maakondade võitjad panema kokku väikest uurimistööd, mida esitletakse finaalis.
Lisa kommentaar