Väikekoolidel, kus õpetajail napib koormust, on põhjust rõõmustada – TÜ filosoofiateaduskond avab sügisest võõrkeeleõpetaja magistriõppekava, mille sisseastujaid koolitatakse esimest korda Eestis korraga mitme humanitaaraine õpetajaks.
Mis on selle õppekava eelised nende ees, kes õpivad vaid ühe aine õpetajaks?
Uue õppekava programmijuht Anu Treikelder: Mitme aine õpetaja koolitamisel on eeliseid nii õpetaja kui ka koolide seisukohast. Eelmisel aastal viis TÜ filosoofiateaduskonna didaktikakeskus läbi küsitluse Eesti eri piirkondade koolijuhtide seas. Sellest selgus, et ühe võõrkeele õpetajatel on sageli raske töökoormust täis saada. Mainiti saksa ja vene keele õpetajaid, kuid isegi inglise keele puhul võib koormusest puudu tulla, kui koolis on rohkem kui üks inglise keele õpetaja.
Eesti koolides vähem õpetatud keelte või väiksema kõnelejaskonnaga keelte õpetajal on täiskoormusega töökohta leida veelgi keerulisem. Koolidele annab keelte kombineerimine paremaid võimalusi eri võõrkeelte pakkumisel, näiteks saaks prantsuse ja hispaania keelt palju laialdasemalt õpetada, kui inglise või vene keele õpetaja oleks selleks pädev. Uues õppekavas on võimalik õppida ka soome, rootsi ja ladina keele õpetaja lisaeriala. Neid keeli koolides õpetatakse, aga rootsi ja ladina keele õpetajaid praegu Eestis ette ei valmistata. Eesti keele erialaga kombineerimisel võivad lõpetanud saada tööd eesti keele õpetajana muukeelsetele Eestis või välismaal. Kasuks tulevad hea võõrkeeleoskus ning teadmised keelte sarnasustest ja erinevustest.
Uus õppekava on arvestanud vajadusega valmistada ette gümnaasiumi riikliku õppekava valikainete õpetajaid. Nii on võimalik võõrkeeli kombineerida filosoofia, usundiõpetuse või keele ja kirjanduse valikainete õpetaja ainetega. Ettevalmistus mitmel erialal aitab tulevasel õpetajal näha seoseid õppeainete vahel ning loob eeldused ainete lõimimise põhimõtete rakendamiseks. Uue õppekava üks eesmärk on anda teadmisi ka lõimitud aine- ja keeleõppe metoodikast, mis võimaldab õpetada üheaegselt võõrkeelt ja mõnda muud õppeainet.
Selline paindlikum ja laiapõhjalisem humanitaarainete õpetajate koolitamine aitab tagada, et tänu mitmekülgsele väljaõppele ei jää õpetajad tööta ning väiksemad koolid ei pea muretsema selle pärast, et mõne aine õpetajal on koormus liiga väike, sest sama õpetajat saab rakendada ka teise aine andmises.
Kas pole karta, et nende teadmised ei ole sama põhjalikud kui neil, kes õpivad kaks aastat vaid ühte asja?
Võõrkeeleõpetaja õppekava on magistriõppekava, mis eeldab, et aineteadmised on suures osas juba bakalaureuseastmes omandatud. Õppekavas on siiski piisavalt õppeaineid, et ka aineteadmisi mõlemal erialal süvendada. Samuti püüame uues õppekavas paremini ühendada kutseõpinguid ainealastega. Õppekava hakkab tegutsema äsja TÜ filosoofiateaduskonna juurde loodud maailma keelte ja kultuuride kolledži all. Praegu korraldame kolledžis bakalaureuseõppekavasid ümber, et luua paremaid võimalusi mitme võõrkeele erialade kombineerimiseks ja valmistada nii ette sisseastujaid mitme võõrkeele õpetajakoolitusse. Lisaerialadele on õppekavas kõikidele määratud vajalikud eeldusained, nt ajaloo puhul peab olema läbitud ajalugu kõrvaleriala mahus, aga filosoofia või ladina keele puhul piisab teatud hulgast eeldusainetest.
Kui suur on praktika osakaal?
Praktikat on õppekavas palju. Praktika kestab läbivalt mõlema õppeaasta jooksul, üliõpilased käivad koolis paralleelselt õpingutega, kus neile antakse praktilisi ülesandeid. Igal üliõpilasel on koolis mentorõpetaja, kelle poole saab küsimustega pöörduda ja kellega toimuvad pidevad arutelud. Nii saab koolieluga juba väga varakult tutvuda. Praktikumides vastvalminud haridusuuenduskeskuses Toomemäel saab viia läbi videotreeninguid ja minitunde. Teisel õppeaastal toimuval pikemal põhipraktikal saab oma õpetamisoskused juba põhjalikumalt proovile panna.
Keda õppima ootate? Kas bakalaureusekraad võib olla ükskõik mis alal?
Õppekavale astumiseks ei pea olema tingimata läbitud bakalaureuseastmes võõrkeele eriala, peab oskama hästi vähemalt ühte võõrkeelt. Keeleoskust ja keeleteadmisi testitakse sisseastumiskatsetel. Lisaeriala võõrkeeleoskust testitakse juba õpingute käigus.
Kas tasub tulla õppima neilgi, kes praegu töötavad maakoolis võõrkeele, eesti keele või kunstiõpetuse või käsitööõpetajana, aga ei saa koormust täis ja tahaksid oma ampluaad laiendada?
Kindlasti tasub. Sellel aastal on avatud ülikoolis võimalik astuda inglise keele õpetaja peaerialale ning valida selle kõrvale lisaeriala. Kuid katsume laiendada töötavate õpetajate õppimisvõimalusi ka teistel peaerialadel.
Samuti kavandame õppekava osasid pakkuda täiendusõppena. Otsime paindlikke lahendusi, et õpetajatel oleks võimalik tulla omandama ka vaid lisaeriala ümberõppe vormis.
Lisa kommentaar