E-Twinningu võimalused sobivad väga hästi ka kutsekoolidele ja vanemate klasside õpilastele.
Enamasti on olnud mestimisest huvitatud algklassiõpetajad ja õpilased, kuid TwinSpace’i mestimisruumis saavad ühte projekti koonduda ja edukalt asju ajada ka kutsekooli- ja gümnaasiumiõpilased. Järgnevalt kaks näidet selle kohta, kuidas õnnestus mestimisprojekt Vana-Vigala tehnika- ja teeninduskoolil ning Kohtla-Järve vene gümnaasiumil.
Valentinipäeva koogid
Vana-Vigala tehnika- ja teeninduskooli eesti keele ja kirjanduse õpetaja Eve Tapp meenutab mestimiskogemusi kutsekoolis.
„Olin e-Twinningu projektitööst huvitatud juba mõnda aega, osalesin ka koolitustel, kuid oma esimese projektini õpilastega jõudsin alles möödunud õppeaasta kevadel. Selleks oli „Valentine’s Day Cake”.
Plaanisime õpilastega projekti, mille kaudu tutvuda teiste maade kultuuri ja kommetega. Pidasime oluliseks ka inglise keele kasutamist suhtlemisel ning tänapäevaseid virtuaalmaailma võimalusi. Tahtsime teada, kuidas 16–18-aastased noored meie kultuuriruumist kaugel valentinipäeva tähistavad või kas nad seda üldse teevad.
Koos Pärnumaa kutsehariduskeskuse õpetajate Ruth Lepingu ja Maie Jesjutinaga otsisime projektipartnereid. Meie välismaiseks koostööpartneriks sai õpetaja Baris Akpinar Türgist (Kemah Sulan Melik Multi-Programmed High School). E-Twinningu projekt „Valentine’s Day Cake” käivitus jaanuaris 2015, poolteist kuud enne valentinipäeva.
Projekt ühendas kolme kooli õpilasi, kes kõik suhtlesid TwinSpace’i keskkonnas inglise keeles. Ka Pärnu pagari ja Vana-Vigala koka eriala õpilased kõnelesid üksteisega inglise keeles. Projekti alates olid nad kõik üksteisele võõrad, kuid mõne aja järel juba Facebooki sõbrad. Türgi sõprade üle FB-s olid Vana-Vigala tüdrukud eriti rõõmsad.
Türgi õpilased said eestlastelt Vanaema koogi retsepti ning küpsetasid selle järgi koogi. Meie saime türklaste klassikalise mannakoogi revan’i retsepti ning valmistasime selle nii Pärnus kui ka Vana-Vigalas.
Mõnevõrra keeruliseks tegi olukorra tõsiasi, et koogi küpsetamiseks ei leidnud me ühist aega, praktilise küpsetamise tunnid olid kõigil eri õppemoodulitesse planeeritud. Nii juhtuski, et Vana-Vigala õpilastega küpsetasime kooki hoopis õpetaja köögis. Pärnu pagarid said oma koogi siiski kooli õppeköögis valmis teha.
Juba projekti alguses leppisime kokku, et pildistame kõiki etappe. Oluline ei olnud fotode kvaliteet, vaid see, et osalejad ise hetke jäädvustaksid. Nüüd on meil palju pilte, kuhu on talletatud head emotsioonid. Enne valentinipäeva käisid Pärnu õpilased fotojahil oma kodulinnas, meie sõitsime Tallinna, kus külastasime Maiasmoka kohvikus martsipaninäitust. Lisaks pidid meie õpilased valima mõne kaupluse või kohviku ning uurima, kuidas seal valentinipäeva meeles peetakse. Püüdsime mõista, kui oluline on sõbrapäev Eestis, ja jagasime muljeid hiljem Türgi sõpradega.
Ükskord olime kolme kooliga kokku leppinud vestlusaja jututoas, kuid mitte ainsatki Türgi õpilast polnud. Pärnu ja Vana-Vigala neiud-noormehed suhtlesid omavahel tund aega inglise keeles, enne kui liitus türklaste seltskond. Nende õpetaja oli kergelt pahane, kui meie õpilased varsti juba lahkusid. Alles siis saime aru, et Türgi ja Eesti kellaajad erinevad teineteisest tunni võrra.
Projekt andis palju häid emotsioone ja uusi kogemusi ning tõi vaheldust kooliellu. Tutvusin oma õpilastega hoopis teisest küljest.”
Savilind ja kalkulaatornukk
Kohtla-Järve Järve vene gümnaasiumi õpetajad Tatjana Amerhanova ja Tatjana Tambovtseva meenutavad oma mestimiskogemusi gümnaasiumiastmes.
„„MAVEN – MAth Via ENglish” („Matemaatika inglise keele kaudu”). Nii nimetatakse eTwinningu rahvusvahelist online-matemaatikaprogrammi, kus Kohtla-Järve Järve vene gümnaasiumi 9. klassi õpilased osalesid koos Läti, Tšehhi, Rumeenia, Bulgaaria, Sloveenia, Hispaania, Poola ja Belgia õpilastega.
„MAVEN-i” eesmärk oli stimuleerida matemaatika ja inglise keele õppimist mitteametlikus õhkkonnas: osaledes konverentsidel, mängides, koostades oma õppematerjale. Eri riikide õpetajad püüdsid luua keskkonda, mis arendaks õpilastes mitte ainult matemaatikaoskusi, vaid ka suhtlemis- ja meeskonnatööoskust, turvalist käitumist. Õpetajad tekitasid elulisi olukordi, kus oli vaja lahendada matemaatikaprobleeme inglise keeles.
Nagu igas teises projektis, tutvusid õpilased esialgu üksteisega. Järgmine ülesanne oli luua projekti logo ja kaks tegelaskuju. Esimene pidi olema inglise keele ja teine matemaatika ekspert. Hääletamise teel valiti välja kaks parimat eksperti, kelleks said Läti õpilaste loodud savist lind härra Quick (inglise keele asjatundja) ja Hispaania õpilaste nukk-kalkulaator Calculator3000 (matemaatika asjatundja).
Need kaks eksperti külastasid õppeaasta jooksul kõiki projekti kaasatud koole. Nad ilmusid koolidesse „salajase” missiooniga. Lisaks ekspertidele sai iga kool salajasi sõnumeid (QR-koodid, ristsõnad, viktoriinid, küsitlused ja mitmesugused põnevad ülesanded). Iga projektis osaleja võis korraldada teistelt partneritelt saadud materjali põhjal võistlusi matemaatikas ja inglise keeles. Võistluste ja konkursside tulemused ning võitjad kuulutati välja TwinSpace’is.
Projektis loodi matemaatiline kalender, kirjutati raamat ekspertide reisimisest, loodi matemaatikateemalised videod, toimusid Skype’i konverentsid. Projekt sisaldas nii palju mitmesugust tegevust, et mõnikord ei jõudnudki me kõiki ülesandeid õigeks ajaks ära teha, millest oli väga kahju.
Eesti projekt „MAVEN” tunnistati eelmisel õppeaastal parimaks matemaatikateemaliseks e-Twinningu projektiks. Meie meeskond sai rahvusvahelise kvaliteedimärgi, nagu ka meie partnerid Lätist, Hispaaniast, Poolast ja Sloveeniast.
Soovitame kõigile õpetajatele ja nende õpilastele kasutada võimalusi, mida e-Twinningu programm pakub, ning osaleda online-projektides. E-Twinningu programm pakub õpetajatele palju võimalusi ametialaseks arenguks.”
Koostöös programmeerimine
Parim eelmise õppeaasta mestimise programmeerimisprojekt oli „Culture through programming – CuThPro” (vt http://twinspace.etwinning.net/609/home). Autorid Tiiu Leibur Pärnu Mai koolist ning Laine Aluoja Türi põhikoolist. Projekt oli hea näide sellest, kuidas mestimise abil koostööd harjutada. Õpilane ei programmeerinud oma vidinat mitte omaette, vaid lõpptulemus valmis koostöös, ütles žürii liige Meeri Sild autasustamisel.
Autorid ise ütlevad oma projekti kohta, et põhitöövahend oli programm Scratch ja põhieesmärk tutvustada õpilastele eri kultuure Scratchi abil ja lõimida programmeerimist ainetundidesse.
Õpilased suhtlesid TwinSpace’i mestimisruumis ning jagasid oma töid http://scratch.mit.edu kaudu. Rühmas oli viis õpilast: kaks eestlast, prantslane, poolakas ja makedoonlane. Koostöös lepiti kokku, kuidas programmeeritakse animatsiooni, kuidas mängu. Iga õpilane panustas ühistöösse.
Victoria Parmas
Lisa kommentaar