Igal tööl on oma lõhn

2 minutit
10 vaatamist

Eelmised kaks nädalat olid Pärnu Mai lasteaia 4. rühmas avastusrohked. Suunatud uurimisõppes meelte teemat läbides on lapsed jõudnud tutvuda juba nägemis-, kuulmis- ja kompimismeelega. Nüüd võeti käsile haistmismeel.

Lapsed tegid tutvust mitme vana, kuid tänapäevalgi elujõulise ametiga: lambakasvataja, sepp ja kalur. Selgus, et igal tööl on ka oma lõhn.

Miks lambaid kasvatatakse? Miks lambavill tundub katsudes rasvane ja lõhnab imelikult? Kuidas ja miks lammast pügatakse? Kõik küsimused leidsid vastuse. Selgeks sai teekond lambavillast kudumiteni. Lisaks teadmistele lammastest ja nende kasvatajatest said lapsed tunda villa pehmust ja lõhna, õppisid lõnga kerima ja meisterdasid seda oskust kasutades igaüks ka endale lamba.

Sepa amet ja tööriistad pakkusid suurt huvi nii poistele kui ka tüdrukutele. Lapsed teadsid, et sepp on tugev mees, kes taob tulisest rauast naelu ja hobuseraudu. Õppekäigul Pärnu sepikotta, kus meid võõrustas tore sepp Aleksei, nägid lapsed, kuidas kasutatakse alasit ja vasarat ning tule kõrgust reguleeritakse. Põnev oli näha, milliseks muutub kuumaks aetud metall, ja haista selle lõhna. Kõigil soovijail oli võimalik tunda enda käes haamri raskust ja ise rauda taguda.

Laste suureks rõõmuks valas sepp meile uueks aastaks õnne – välja tuli tore istuv inimkuju, münt süles. Külaskäigu lõpetuseks laulsime laulu „Sepapoisid” ja kinkisime sepale eelmisel päeval ühiselt küpsetatud piparkoogist hobuserauad. Rühma lõhna­tabelisse saime lisada: õli-, raua-, tule- ja suitsulõhn.

Seoses alanud merekultuuriaastaga võtsime luubi alla kaluri ameti. Mida kalur oma töös vajab? Millised ohud on merel? Millised kalad elavad meres? Millega neid püüda saab? Osa lapsi oli isade või vanaisade seltsis nendele küsimustele juba vastused leidnud ja jagas oma teadmisi ka teistele.

Kaluritöö lõhn on eriline – kalalõhn, mis jääb riiete ja käte külge. Nuusutasime suitsu-, soola- ja kuivatatud kala. Raamatust „Mirjam ja kalad” said selgeks tuntumad Eesti kalad. Et meie rahvuskala on räim, teavad kõik lapsed.

Sadamas nägime jäälõhkujat ja kaluripaati, mis hiljem kajastus laste maalitud piltidel, voolingutes ja meisterdustes.

Meeled on meie head abilised, kui oskad neid kasutada juba maast madalast. Meeltel on mälu!

MARGARITA KASK

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetaja abidest ja assistentidest saavad sügisel abiõpetajad

1. septembrist jõustub uus alushariduse seadus ning lasteaedades ja -hoidudes hakkavad õpetaja abide ja assistentide…

9 minutit

Eesti Lastehoidude Liidu juht Mari Kummer: „Kas Tallinnal on alusharidussektoris raha üle?“

10. juunil teatas Tallinna Linnavalitsus kavatsusest kaotada lasteaedade kohatasu…

3 minutit
1 kommentaar

Millist õpetajat vajab tuleviku alusharidus?

Õppimise mõistmine ja mõtestamine on viimastel kümnenditel oluliselt muutunud. Üha enam rõhutatakse, et õppimine ei toimu mitte teadmiste…

8 minutit
10 kommentaari
Õpetajate Leht