Kõik sai alguse eelmise aasta alguses Erasmus+ üld-, kutse- ja täiskasvanuhariduse teabepäeval, kust saime inspiratsiooni rahvusvahelises koostööprojektis osalemiseks.
Hakkasime kohe eTwinningu portaali kaudu projekti partnereid otsima. Lisasime info, mida tahame oma projektiga saavutada. Saime vastuse mitmest Euroopa riigist, kuid meie õpiväljundite ja eesmärkidega sobis kõige paremini Türgi Izmir Gaziemir Sabiha Gökcen Ilkokulu lasteaed.
Projekti nimeks sai „Learning together / õpime üheskoos”, mille eesmärk oli toetada projektis osalejate võõrkeeleoskust; infotehnoloogilist, sotsiaalset ja kodanikupädevust; algatusvõimet ja ettevõtlikkust; kultuuriteadlikkust.
Türgis viibisime 1.–7. novembrini, saime osa türgi kultuurist, kohtusime huvitavate inimestega, vaatasime ja viisime ise läbi õppetegevusi lasteaias.
Head IKT-võimalused
Vastuvõtt oli väga soe ja sõbralik – lapsed ja õpetajad võtsid meid vastu lauldes ning isemeisterdatud Eesti ja Türgi lippe lehvitades. Pärast lasteaia personaliga kohtumist ootas meid Gaziemiri linnapea. Vestlesime pikalt haridusest ja eluolust Eestis ja Türgis. Eriti inspireeris teda meie prügimajanduse korraldus – kampaania „Teeme ära”, prügi sorteerimine, lasteaedu külastavad prügilate prügiprojektid. Kohtusime ka linnaosa kuberneri ja hariduspoliitika direktoriga.
Kuna projekti põhieesmärk oli tõsta infotehnoloogilist pädevust, huvitas meid, milliseid IKT-vahendeid ja meetodeid nad õppetegevustes kasutavad. Gaziemir Sabiha Gökcen Ilkokulu lasteaial on väga head IKT-võimalused: igas rühmas on arvuti, interaktiivne tahvel ja projektor. Õpetajad kasutavad tahvlit iga päev ja mitmel moel – alustades sellest, et õpetavad tahvli abil numbreid kirjutama, lõpetades sellega, et panevad mängima muusikapala, mille jooksul peavad lapsed toa ära koristama.
Meeldivalt üllatas, et Türgis on riik töötanud välja haridusprogrammid, mis jagunevad vanusegrupiti ja valdkonniti, ning et arvutit õpetatakse koostöös koduga. Laps peab lahendama hulga ülesandeid, lihtsamast keerukamani, ning teatud tasemeni jõudes saab selle kohta sertifikaadi.
Teistmoodi töökorraldus
Huvitav oli tutvuda sealse töökorraldusega. Lasteaed töötab kahes vahetuses. Hommikul kella 7.30–12.30 töötab kaks rühma, 12.30–17.30 kolm rühma, kusjuures üks õhtuse vahetuse õpetaja oli noor mees.
Lapse sünniga seoses saavad emad ainult neli kuud tasulist puhkust, kaks kuud enne, kaks pärast sünnitust. Kuigi lapsehoidu võetakse ka mõnekuuseid lapsi, ei ole see variant vanemate seas populaarne ja paljud pered eelistavad võtta lapsehoidja. Kuna pensioniiga jõuab Türgis kätte varem kui meil, tegelevad lastega palju just vanaemad.
Lasteaiahoones on kolm klassiruumi, õpetajate tuba ja väike köök. Inglise keele õpet tähtsustatakse maast madalast, lasteaias toimuvad inglise keele tunnid. Võrreldes Eestiga on erinev toitlustuse korraldus. Lapsed võtavad eine kodust kaasa, lasteaed annab ette menüü, mida kaasa võtta (puu-, juurvili, saiake vms).
Lasteaia personal koosneb viiest eelkooliõpetajast ning ühest abilisest, abiks käivad ka praktikandid, ohvitser ja kaks turvameest. Turvalisusele pööratakse suurt tähelepanu. Lasteaia õu on kõrge aiaga piiratud ning vanemate kogutud rahast on paigaldatud turvakaamerad.
Hea meel oli näha, et tähelepanu pööratakse ka erivajadustega õpilastele, olemas oli lift puuetega inimeste jaoks ning kaldtee. Huvitav on seegi, et lasteaia õppealajuhataja vahetub igal õppeaastal ning selleks saab üks õpetajatest.
Gaziemir Sabiha Gökcen Ilkokulu lasteaed on osalenud projektides juba aastaid. Nalan Uysalit, kes oli üks projekti kontaktisik, tunnustati 2015. aasta oktoobris e-Twinningu koostööprojektides kahe Euroopa kvaliteedimärgiga.
Maagilised videod
Kilingi-Nõmme Krõlli lasteaia õpetajate kogemuste jagamiseks oli planeeritud terve päev. Alustasime päeva meie lasteaia pedagoogide-metoodikute Reet Eesmaa ja Piret Vinogradovi loodud õppefilmide näitamisega. Tutvustasime nende abil oma lasteaeda ja näitasime, mida oleme lastega koos teinud. Video abil õpetasime Türgi lastele eesti rahvatantsu kaerajaan. Lapsed püüdsid kaasa laulda ja said tantsimisega hästi hakkama. Tegime koos nendega ka ühe n-ö maagilise video. Ehkki Windows Movie Makeri programm on Türgi õpetajatele tuttav, polnud nad piksillatsioonitehnikas videot varem teinud. Kui video valmis sai, soovisid lapsed ja õpetajad seda korduvalt vaadata ja lubasid hakata ise samasuguseid tegema.
Viimasel, kokkuvõtete tegemise päeval, anti meile pidulikult kätte õpirändes osalemise sertifikaadid. Jäime oma käiguga väga rahule ja innustame kõiki sellistes projektides osalema.
Lisa kommentaar