Kosmosest koolitundi: Euroopa kosmoseagentuuri võimalused

4 minutit
8 vaatamist

Kuidas kirjutada uurimisprojekti kosmosesondile, mis tiirutab ümber Saturni? Kuidas valmistada komeeti? Mis asi on piksel ja kuidas on see seotud fotograafiaga? Kuidas kuulide abil Kepleri seadused selgeks saab? Neid ja muid põnevaid küsimusi käsitlevad Euroopa kosmoseagentuuri (ESA) välja töötatud õppematerjalid ning korraldatud koolitused ja konkursid.

Mitmed edukad kosmosega seotud projektid, sh ESTCube-1 missioon, on näidanud, et Eesti on valmis ühinema Euroopa kosmoseagentuuriga. Euroopa kosmoseagentuur on praegu 22 liikmesriigiga rahvusvaheline organisatsioon, mis kavandab ja viib ellu Euroopa kosmosega seotud programme, olgu selleks siis astronautide saatmine rahvusvahelisele kosmosejaamale, teiste taevakehade uurimine või meie koduplaneedi kaugseire. Nii on Euroopa võrdsem partner suurte kosmoseagentuuridega riikidele nagu Ameerika Ühendriigid ja Venemaa.

Järjest olulisem on agentuuri haridustegevus. ESA peab teaduse tulemuste populariseerimise kaudu õigustama oma ülalpidamist liikmesriikide rahast ning populariseerima loodus-, täppis- ja tehnikateadusi, et nii agentuurile kui ka selle koostööpartneritest ettevõtetele oleks tööjõu järelkasv kindlustatud.

Haridustegevuse alla kuuluvad õpetajatele suunatud koolitused, õppematerjalid ja videod ning konkursid. Käesoleval aastal on Eesti õpilastel esmakordselt võimalik osa võtta Euroopa kosmoseagentuuri korraldatud konkursist oma emakeeles. Konkurss „Päev teadlasena kosmosesond Cassini meeskonnas” ootab 10–18-aastastelt kosmosehuvilistelt 500-sõnalisi põhjendusi, milline võiks olla sondi järgmine sihtmärk. Lisaks on võimalik tulevikus osa võtta purgisatelliidi võistlusest (2016. aasta võistluse registreerimise tähtaeg lõppes detsembris), spordi ja toitumisega seotud missioonist X ja mitmest muust põnevast tegevusest. Tartu tähetorni astronoomiaklubi Reegulus proovis 2015. aastal kätt Marssi pildistava satelliidi Mars Express meeskonna korraldatud konkursiga ning pääses Marssi pildistama. Korralistele võistlustele lisanduvad vahel erakorralised ning 2015. aastal said konkursi võitnud klassid suhelda rahvusvahelisel kosmosejaamal viibiva Itaalia astronaudi Samantha Cristoforettiga.

Agentuuri eesmärk on rajada tulevikus kõikidesse liikmesriikidesse hariduskontorid, mille ülesanne oleks õpetajate koolitus, õppematerjalide väljatöötamine, tõlkimine ja vahendamine ning konkursside koordineerimine. Õppematerjalid ei ole ainult astronoomiast, vaid ühendavad teemasid mitmest õppe­ainest. Õppeainete omavaheline lõimimine on Euroopa kosmoseagentuuri haridustegevuse üks eesmärk. Valitud teemad on enamasti siiski kuidagi seotud agentuuri missioonidega. Eesmärk ei ole kõikide materjalide valimatu tõlkimine, vaid kontorilt oodatakse ettepanekuid, kuidas kohandada materjali vastavalt liikmesriigi õppekavale ja õpetajate vajadustele. Samuti osalevad kontorite töötajad uute materjalide väljatöötamisel.

Suvel 2016 toimub järjekordne õpetajate koolitus Hollandis Noordwijkis, kuhu on oodatud kõikide liikmesriikide õpetajad (põhikooli kõik astmed ja gümnaasium) ning kus tutvustatakse õppematerjale, tehakse läbi praktilisi ülesandeid ning loenguid peavad Euroopa kosmoseagentuuri töötajad (vahel ka mõni päris astronaut!). Eelmisel suvel sai sealt teavet ka paljude teiste loodusteaduste õpetajatele mõeldud üleeuroopaliste koolituste kohta, mis ei ole ilmtingimata Euroopa kosmoseagentuuriga seotud.


Konkurss „Päev teadlasena kosmosesond Cassini meeskonnas”

NB! Tähtaeg 26.02

• Mis see on? Konkurss on mõeldud 10–18-aastastele õpilastele ja ootab 500 sõna pikkuseid põhjendusi, miks peaks Saturni ümber tiirutav sond valima oma järgmiseks sihtmärgiks ühe kolmest väljapakutust. Põhjendusi ootame eesti keeles ning neid hindab kolmes vanusekategoorias kohalik žürii. Auhinnad tulevad Euroopa kosmoseagentuurist.

• Miks peaksin osalema? Astronoomiahuvilisele noorele on see hea võimalus oma teadmised proovile panna ning uusi teadmisi saada. Ka astronoomiast pisut vähem huvitatutele on see hea harjutus, mis õpetab andmeid otsima ja analüüsima ning põhjendama oma valikut teaduslike argumentidega. See ei ole seotud ainult astronoomia ega loodusteadustega, vaid ülekantav oskus, mis on vajalik kõikides õppeainetes. Põhimõtteliselt on see sama töö, mida teevad ka teadlased, kes taotlevad väga kalli maapealse või kosmoses asuva seadeldise aega, et oma uurimisküsimusele vastus leida. Ehk leiab keegi siit oma loov- või uurimistöö teema.

• Ma ei ole kindel, kas ma oskan … Korraldajad saavad aru, et konkurss toimub Eestis esimest korda ja eesti keeles ei pruugi olla Saturni ja tema kaaslaste kohta piisavalt palju head lisamaterjali. Seetõttu oleme konkursi jaoks koostanud eraldi alalehed oma kodulehele, kust osaleja leiab lisalugemist ja viiteid.

Info tahetorn@ut.ee.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Muuseumid ravivad koolitüdimust

Mõni aeg tagasi potsatas Juhan Liivi muuseumi postkasti Viljandi Kesklinna Kooli ajaleht koos postkaardiga, millel muuhulgas kirjas: „Käisime 9. klassiga…

4 minutit

Aktiivõppeprogramm ei ole tuim tuur

Olen väga suur muuseumide aktiivõppeprogrammide armastaja ja harrastaja. Kuna töötan Miina Härma Gümnaasiumis, pärineb minu kogemus suuresti Tartu linnast….

4 minutit

Eesti Kaevandusmuuseumi keskkonnahariduse ja säästvat arengut toetavad õppeprogrammid

1. Millest vaikib põlevkivi

Audiovisuaalne näidend ja ekskursioon allmaakaevandusse. 

Sihtrühm põhikooli I kooliaste…

1 minut
Õpetajate Leht