Projekt „Laps turvalises haridussüsteemis: kaasamine ja sekkumine kõigi laste huvides” on kestnud pea kaks aastat ning jõudnud lõppjärku. Projekti idee sai alguse MTÜ Hea Algus üle 20-aastasest töökogemusest õpetajakoolituse läbiviijana eesmärgiga levitada lapse arengut toetavat lapsekeskset õpimetoodikat ja mõtteviisi. Kasuks tuli ka projektipartneri MTÜ Pusa kogemus.
Projekti eesmärk on suurendada haridusasutuste suutlikkust tegelda riskirühma kuuluvate lastega ning ennetada õpimotivatsiooni langust, koolist väljalangemist ja probleemset käitumist, samuti toetada õpetajaid ja teisi lastega töötavaid spetsialiste kaasava hariduse põhimõtete rakendamisel.
Projektimeeskonna teoreetiline abivahend oli Hea Alguse rahvusvahelise katusorganisatsiooni ISSA (International Step by Step Association) õpetajatöö standard (Competent Educators of the 21st Century).
Projektitegevused algasid piirkondlike infopäevadega Tartus, Valgas, Rakveres ja Pärnus, kus tutvustati projekti eesmärke ning koguti ideid ootuste, teemade, meetodite ja läbiviimise korralduse kohta.
Lähtuvalt projekti nõuetest ja võimalustest töötasime kokku 40 asutusega: 19 lasteaia ja 21 kooli meeskonnaga 11 maakonnast. Osalemisvõimaluse said suured ja väiksed asutused, linna- ja maakoolid ja lasteaiad, sh väga heade kaasamiskogemustega ning kaasamise vallas alustavad asutused. Iga meeskonna koosseisu kuulusid õpetaja(d), juhtkonna esindaja ning spetsialistid – kokku 3–4 inimest.
Projekti läbiv osa oli koolitused. Koolitusteemad olid lapsekeskse õppeprotsessi läbiviimine, sotsiaal-emotsionaalne õppimine, täiskasvanute omavaheline suhtlemine, raskete kõneluste algatamine ja läbiviimine koostöös lapsevanematega, meeskonnatöö ja rolliootused, kaasamist toetavad loovtegevused, probleemse käitumise põhjused ja ennetamine, õpetajatöö professionaalsus. Oluliseks pidasime ka osalejate kogemuste vahetamist ning kaasava hariduskorralduse tutvustamist.
Projekti fookusgrupile toimusid õppepäevad Norras, kus tutvuti kaasamisalase teooria ja praktikaga Stavangeri ülikoolis, piirkonna koolis, lasteaias ning pagulaskeskuses.
Kõik 140 projektis osalejat kohtusid jätkukoolitusel 2015. aasta augustis Käsmus, kus omamaiste lektorite kõrval esinesid ja viisid töötubasid läbi külalislektorid Trond Rekstad Norrast, Barry Groom Northamptoni ülikoolist ja Pat Patfoort Belgiast.
Koolitustegevuse lõpetuseks toimus Tartus konverents „Head haridust luues”.
Projekti käigus viidi kõigis projekti kaasatud haridusasutustes läbi teaduspõhine eel- ja järeluuring TÜ eripedagoogika osakonna lektori Pille Häidkindi juhtimisel. Eeluuring toimus enne koolitustegevust 2015 aasta alguses. Kogutud info aitas kaasa koolitusteemade planeerimisel ja valikul.
2015. aasta sügisel koostasid kõik projektis osalevad koolid ja lasteaiad kaasamiskava, millele toetudes viidi läbi projekti järeluuring jaanuaris-veebruaris 2016.
Kokkuvõtteks
- Projektitegevuste juhtimiseks, vastutuse ja kogemuste jagamiseks olid projekti kaasatud HTM-i eksperdid ja maakondade haridusspetsialistid. Projektimeeskond sai hea koostöökogemuse.
- Oluline oli koolituste kaudu teadvustada ja muuta kaasava haridusega seotud hoiakuid ja mõtteviisi.
- Uuring näitas, et projekti vältel konkretiseerus kaasava hariduse sisu paljude osalejate jaoks. Samas tuleb mõistet jätkuvalt selgitada ja lahti mõtestada.
- Projekti kaudu loodi rohkesti kontakte teiste osalevate haridusasutustega ning õpiti üksteise kogemustest.
- Uuringu tulemustest on valminud kokkuvõte, mis annab ülevaate kaasava hariduse rakendumisest ning koolide ja lasteaedade ees seisvatest väljakutsetest.
- Projekti käigus valminud trükis annab ülevaade koolitusmaterjalidest, uuringust ja lasteaedade ning koolide kaasamiskogemustest. Selle kaudu saame vahendada häid kogemusi laiemale sihtgrupile.
Projekti on rahastatud Euroopa majanduspiirkonna toetuste programmi „Riskilapsed ja -noored” avatud taotlusvoorust „Kaasamine ja sekkumised haridussüsteemis”. Programmi viivad üheskoos ellu HTM, justiitsministeerium ja sotsiaalministeerium.
Lisa kommentaar