Tartu Tamme kooli direktoril Vallo Reimaal on viimasel ajal tulnud oma kabinetti jõudmiseks trügida läbi ahvikarja. Koridoris on ta silmitsi seisnud tiigrite ja huntidega. Džunglirahvas on aga Reimaa meele rõõmsaks teinud ja andnud veendumuse – sügisel alanud valmistumine kevadetenduseks „Mowgli” edeneb.
Neljal etendusel, 27.–29. aprillini, said õhinaga mängitud džungliloole kaasa elada ka vanemad, teiste koolide lapsed ja Tammelinna rahvas.
Ega oma koolist pealtvaatajaid suurt jäänudki, ligi 800 õpilasest oli etendusse kaasatud üle 600. Ainuüksi saali külgedele paigutatud „ooperikooris” laulis 250 last, mudilastest noortekoorini. 340 last osales tantsunumbrites ja 60 näitlejana.
Esietendusepäeva hommikul ladusalt kulgenud peaproovis polnud jälgegi kuudepikkusest harjutamisest ja läbitud tantsukilomeetritest. Esinejais oli vabadust ja loomerõõmu. Poisidki ei häbenenud endas tiigrit valla lasta! Õpetajaile tuleks aga ainuüksi enam kui poole tuhande osaleja õigel aja õigesse kohta liigutamise eest anda logistikudiplom.
Lavale seadsid suurejoonelise vaatemängu kehalise kasvatuse õpetaja Tiina Tooding ja klassiõpetaja Kersti Loim. Muusikalise kujunduse tegi Kersti Aan, kes koos kolleegide Hiie Krooni ja Mariann Virkhauseniga ka laulud selgeks õpetas. Liikumise seadsid Reet Palge, Kristi Trummal, Merli Leemet ja Tiina Tooding. Helikujunduse tegi Elmet Neumann, valguspargi eest kandsid hoolt Urmas Buhvestov ja Eliise Pikkat, kostüümid valmisid Piia Ranna juhendamisel. Nimekirja tuleks panna peaaegu kõik Tamme kooli õpetajad, sest igaühel oli lavastuses oma roll.
Nagu varasemate etenduste puhul, ilmus nüüdki esietenduseks ajaleht, kus lisaks lavastuse infole ka laste omaloomingut.
„Hämmastav, mida on võimalik omandada klassiseinte vahelt väljas õppides,” lausus direktor Vallo Reimaa peaproovi järel. „Rollimängude ja draamaõppe kaudu saab kõiki aineid õppida ja ainete sidumine õnnestub märksa loomulikumalt. See vabastab õpilase stampidest. Tunnis on õpilasel tihti kramp sees ja see pärsib õrnema närvikavaga lapsi. Loomulikult on pärast väljaspool klassiruumi õppimist hea tulla jälle klassiseinte vahele, analüüsida tehtut ja anda uut motivatsiooni.”
Laval ka õpetajad
Mowgli lavaletoomiseks sai kool toetust Tartu haridusosakonna korraldatud õppekava rakendavate projektide konkursilt.
Reimaa sõnul arendas kogu protsess õpilastes eri pädevusi, eriti üldpädevusi, mille osakaal tulevases elus hakkamasaamisel on kõige suurem.
Muusika- ja kooritundides harjutati laule, kehalise tundides tantse, tööõpetuses valmistati kostüüme ja dekoratsioone, näiteringis lihviti sõnalist osa jne. Kaasa haarati ka esimesed klassid. Et veelgi paremini džunglilainele häälestuda, kutsuti loomade käitumist avama Aleksei Turovski.
Kõige põnevam aeg jõudis kätte kevadel, kui aasta otsa harjutatud üksikuid elemente hakati proovisaalis suureks tervikuks sõlmima. See oli tõehetk mitte ainult õpilaste, vaid ka õpetajate koostööoskusest.
Lavastaja Tiina Toodingu jaoks algas töö aga juba aasta tagasi, mil Eesti teatri agentuuri kaudu õnnestus saada stsenaarium, mille Kiplingi loo ainetel oli Vanemuise jaoks 20 aasta eest kirjutanud Andres Dvinjaninov, kes andis koolile loa lavastamiseks. Suvega kirjutas Tooding stsenaariumi koolile sobivaks. Et originaalmuusikat saada ei õnnestunud, valis laulud õpetaja Kersti Aan.
Suur abi oli lapsevanematest, kes aitasid kostüüme, dekoratsioone ja helitehnikat muretseda. Indiast telliti isegi ehtsad hindu riided. „Ilma haridusosakonna projektitoetuseta poleks me saanud etendust nii vabalt teha. Läksime poodi ja ostsime kümnete meetrite kaupa kangast,” kirjeldasid lavastajad.
Gregor Jeetsile, ühele kolmest Mowgli osatäitjast, oli see oma koolis juba kolmas etendus samade lavastajatega. Et tema Mowgli astub üles tüki lõpupoole, jõudis ta ka kooripartiid laulda. „Igaüks pidi oma osast ikka ise läbi närima, aga spetsialistid olid abiks. Turovski rääkis, kui targad loomad on ahvid tegelikult, erinevalt etendusest. Margus Jaanovits käis teatriööl õpetamas.”
Jeets tõstis esile õpetajate tantsutruppi, kel etenduses oma etteaste. Nad on ka varasematel aastatel kaasa teinud ja õpilastelt suure aplausi teeninud.
Kersti Aani sõnul nautisid lapsed laulude õppimist, neile meeldis ilus ja südamlik muusika.
„Tegime rõõmuga tööd. Meie koorides laulavad muusikaklasside õpilased, nende laul kõlab emotsionaalselt,” rääkis Aan. „Kõrghetk on minu jaoks siis, kui lapsevanemad tulevad ja näevad oma last laval.”
Urmas Buhvestovi sõnul naudib ta lõpulaulu ja hetke, kui valguspuldis on jäänud veel viimane heebel liigutada.
„Olen märganud, et esietendusel teevad lapsed alati palju paremini kui viimastes proovides, laval tulevad nad välja üllatava liikumisega,” märkis Buhvestov.
„Laste jaoks on see aeg nii suur ühistegemine kui ka mõistmine, kui tore on kõike seda teha,” kinnitasid Tooding ja Loim. „Aga kõige ilusam on hetk, kui keegi pealtvaatajatest ütleb, et ta on liigutatud ja pisarad on silmas. Pärast iga etendust oleme öelnud, et see on viimane ja aeg on tulla uutel inimestel. Oleme rutiini kinni jäänud ja end kordama hakanud.”
„Olen koolis alles lühikest aega ja kuulen juba kolmas kord juttu, et see on viimane etendus,” muheles Reimaa ja avaldas lootust, et ega kaheteistkümneski kevadetendus tulemata jää.
ESIETENDUSE MULJE
Riho Raave, Tartu linnavalitsuse haridusosakonna juhataja:
On igati tunnustamist väärt, et Tamme kool selle etenduse oma koolis lavastas. Mind ennast tõi see tagasi lapsepõlve, kui „Mowglit” lugesin. Nüüd tajusin ka Kiplingi loo sügavamat tagamõtet ja seost tänapäeva ühiskonna probleemidega: erinev maailmatunnetus ja vastastikune sallimatus (inimesed vs. loomad), gruppide võimuvõitlus (hundi- vs. ahvikari), seljatagused salasepitsused ja manipuleerimine (šaakalid), kasuahnus (külamehed), sõprus, üksteise toetamine ja armastus (Mowgli vanemad nii inimeste kui ka loomade hulgast, panter Bagheera, karu Baloo jt).
Kõik see, millest etendus jutustab, toimub ju kogu aeg meie seas ja meie ümber. Aitäh, lavastajad Tiina Tooding ja Kersti Loim, aitäh väikestele ja suurtele näitlejatele ning kogu Tamme kooli perele suurepärase teatrielamuse eest!
Lisa kommentaar