Tartu ülikooli eesti ja võrdleva rahvaluule osakond osales rahvusvahelises projektis „Sõjaajaloost kaasaegse hariduseni”, kus uuriti, kuidas Teine maailmasõda lapsi mõjutas ning kas ja kuidas tänapäeval lastele sõjast rääkida. Projekti tulemusel luuakse lastele mh koomiksid ja rollimängud, et aidata mõista sõja olemust Teises maailmasõjas olnud laste kogemuse kaudu.
Initsiatiiv projekti läbiviimiseks tuli Soomest Edela-Karjalas asuvast Rautjärvi vallast, kus on tekkinud huvi kohaliku militaarajaloo vastu. Võrdlus Eesti materjaliga tõi välja olulisi sarnasusi ja erinevusi nii sõja kulgemises kahes riigis kui ka laste kogemustes.
Rautjärvi vallas viis välitöid läbi folklorist Mikko Europaeus, küsitledes 20 inimest vanuses 76–90. Eestis tegi välitöid TÜ eesti ja võrdleva rahvaluule magistrant Aivo Põlluäär, kes küsitles 15 inimest Saaremaal ja kuut inimest Tartus vanuses 75–93.
Rõhuasetus Saaremaale tulenes uurija päritolust, mis oluliselt lihtsustas uuritavatega kontakti saavutamist. Kahe folkloristi koostöös valmis uurimuse kokkuvõte, mida esitletakse kolmapäeval, 8. juunil kell 14.15 Ülikooli 16 ruumis 212 ingliskeelsel seminaril „From War History to Modern Education”.
Seminari juhatab sisse projektijuht Juha-Pekka Natunen. Seejärel annavad uurimisrühma liikmed Mikko Europaeus ja Aivo Põlluäär ülevaate välitöödest ja materjali võrdleva analüüsi tulemustest. Seminari erikülaline Liis Reha Tartu mänguasjamuuseumist tutvustab laste mänge ja mänguasju Teisest maailmasõjast.
Projekti tulemuste alusel luuakse edaspidi lastele koomiksid, rollimängud ja veebilehekülg, mis aitavad mõista sõja olemust nende inimeste kogemuse kaudu, kes olid Teise maailmasõja ajal lapsed.
Sündmuse kavaga tutvu Tartu ülikooli eesti ja võrdleva rahvaluule osakonna kodulehel.
Lisa kommentaar