Tiina Vapper.

Kuidas leida digitasakaalu

Tiina Vapper.
2 minutit
40 vaatamist
1 kommentaar
Tiina Vapper

Eesti lapsed hakkavad digivahendeid kasutama vara, pooled juba enne kuueaastaseks saamist, selgus PISA 2012. aasta uuringust. Ka näitas uuring, et meie 15-aastased on juhtival kohal suhtluskeskkondade kasutamises (89% õpilastest) ja internetis surfamises (95%).

Ainetestide tulemustega olid edetabeli tipus Korea, Šanghai, Hongkongi, Jaapani õpilased, kes kasutavad koolis arvuteid kõige vähem. Üllatuslikult selguski, et kõige paremad olid nende riikide tulemused, kus kasutati arvutit mõõdukalt, ning kõige kehvemad seal, kus arvutit üldse ei kasutata või kasutatakse väga palju. Detsembris, kui avalikustatakse 2015. aasta PISA testi tulemused, selgub, mis on kolme aastaga muutunud.

Digiajastu väljakutsete üle arutleti ka 14. oktoobril Tartus toimunud rahvusvahelisel Waldorf-koolide ja -lasteaedade konverentsil. Waldorf-pedagoogika jätab digivahendid ­6.–7. klassini kõrvale ning arendab selle eani lapse tunnetuslikke, kehalisi ja sotsiaalseid oskusi. Riiklikus õppekavas on digipädevus üks kaheksast elukestva õppe üldpädevusest. Valdkonna olulisusest hoolimata selle mõjude kohta terviklikke uuringuid tehtud pole. Seda suurem oli huvi teada saada, kuidas suhtuvad digivahendite kasutamisse koolis õpilased ise. Ühes Eesti koolis viidi tänavu sel teemal läbi küsitlus ja kuigi selle põhjal üldistusi teha ei saa, annab see noorte hoiakutest siiski aimu.

Sellega, et digitehnoloogia seadmetest on õppetöös on kasu, nõustus 95% õpilastest. Sellest hoolimata meeldib 91%-le neist käsitsi konspekteerida. Pooled õpilastest leidsid, et digiõpet kasutatakse tunnis piisavalt, pooled soovivad, et seda oleks rohkem. Õpilased tõid välja ka digiõppe head ja vead. ­Eelistena nimetati, et digivahenditega saab muuta tunnid huvitavamaks ja mitmekesisemaks, õppematerjale pidevalt täiendada-värskendada ning koolikotid muutuvad kergemaks. Samuti annab arvutiga kirjutamine aja ja paberi kokkuhoidu, mis säästab keskkonda.

Puudustena nähti, et noored kasutavad niigi liiga palju digiseadmeid, mis ei ole tervisele kasulik ning mõjutab halvasti ka sotsiaalseid ja eneseväljendusoskusi. Toodi välja, et suurem osa õpilasi kasutab digivahendeid koolis pigem mängimiseks ja sotsiaalmeedias suhtlemiseks ning õppimise kasutegur on väike. Samuti leiti, et algklassides ei peaks digiõpet kasutama samas mahus ja vormis kui gümnaasiumiastmes.

Lasteaiaealistest küsitluses juttu polnud, kuid kui keegi paneks minu keerulise valiku ette, kas võtta lasteaeda tööle haridustehnoloog või muusikaõpetaja, valiksin viimase.

Kommentaarid

  1. “Toodi välja, et suurem osa õpilasi kasutab digivahendeid koolis pigem mängimiseks ja sotsiaalmeedias suhtlemiseks ning õppimise kasutegur on väike. Samuti leiti, et algklassides ei peaks digiõpet kasutama samas mahus ja vormis kui gümnaasiumiastmes.”
    Korduvalt kinnitust leidnud tõde. Digivahendi kasutamine on enamusele noorematest õpilastest vaid üks uus kirjaoskus, varustatud toredate võimalustega ja mängudega. Tarkus ja võimed kasvavad aga kinnstamisel, aruteludes ja vestluste abil. Seda jääb nooremas astmes vajaka. Ise ja samm-sammult mõtteteri kogudes saab selgemaks, omandatakse. Valmistoode, kopaga antu ei jää paika, on vaid hetkeke: korraks vaid.


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht