Lasteaedade töökorraldus sõltub paljudest teguritest ning kindlasti ei saa lähtuda vaid kahest variandist: aastakümneid toiminud kahe õpetaja ja ühe õpetaja abi mudelist ning uue võimalusena ühe õpetaja ja kahe assistendi mudelist, kus päeva kõige aktiivsemal ajal on rühmas kolm täiskasvanut. Vahel jääb ka kolmest täiskasvanust rühmas väheks.
Viimastel aastatel on käitumisprobleemide ja erivajadustega laste arv oluliselt suurenenud, lapsed vajavad üha enam individuaalset tähelepanu. Kuna rühmadesse kaasatakse erivajadusega lapsed ning rakendatakse tugiisikuid või abiõpetajaid, on mõnes rühmas korraga kohal koguni neli või viis täiskasvanut. Eesmärk ei saa olla üks või teine mudel, vaid laste heaolu ning kvaliteetne õppetöö.
Millised on vana ja uue mudeli plussid ja miinused?
Traditsioonilise mudeli pluss on kindlasti kaks kõrgharidusega õpetajat rühmas, kes lastega tegelevad, nende arengut jälgivad ning lastevanematega suhtlevad. Miinus on tihti see, et nad ei ole rühmas korraga ning lastega tegeleb enamiku päevast siiski üks õpetaja, aga ka õpetaja abi pea miinimumpalga lähedane töötasu, mis teeb pädeva personali leidmise kohati väga keeruliseks.
Traditsioonilises mudelis käivad rühma kaks õpetajat tööl vahetustega – vahetavad nad laste lõunauinaku ajal – või ka ülepäeviti. Osa lasteaedu rakendab traditsioonilise mudeli uuendusena õpetajate kattuvat tööaega, kuid kui rühm on avatud 10–12 tundi, on kaks õpetajat korraga tööl siiski vähe aega. Õpetaja abi peamised tööülesanded on traditsiooniliselt eelkõige lastele toitu serveerida, nõusid pesta ning rühmaruume koristada. Aja jooksul on tema roll aga suurenenud – rõhk on lastega tegelemisel, mitte koristamisel.
Kui rühmas on üks õpetaja ja kaks abistavat töötajat, on suurema osa ajast korraga tööl kolm lastega tegelevat täiskasvanut. See lubab korraldada paremini õppetegevusi väikestes gruppides ja õppekäikudel ning ka õues on lastega kolm töötajat. Selline mudel võimaldab maksta kõigile rühma töötajatele suuremat töötasu, kuna varasem kahe õpetaja ja ühe abi palgafond jaguneb ühe õpetaja ja assistentide vahel. Õpetaja vastutab kogu rühma õppe- ja kasvatustöö eest üksi nagu algklassiõpetajagi ning saab konkurentsivõimelisemat palka. Assistentide töötasu on samuti oluliselt suurem kui õpetaja abidel ning see aitab leida pädevamaid töötajaid. Uue mudeli miinus on, et tööturul ei ole veel vajaliku väljaõppega personali. Seetõttu on ülioluline, et lasteaed ise assistentide koolitamisse panustab.
Millal valida üks, millal teine mudel?
Ei saa konkreetselt öelda, millal eelistada üht või teist mudelit. Rühma töökorraldus lähtub rühma vajadustest ja võimalustest ning variante on rohkem kui kaks. Rühmadesse on kaasatud erivajadusega lapsed ning vajadusel on neil tugiisikud. Meie lasteaias on praegu tugiisik neljas kahe õpetajaga rühmas ja ühes ühe õpetajaga rühmas, kus on korraga kohal neli täiskasvanut.
Kas rühm töötab ühe või kahe õpetaja töökorraldusega, sõltub paljuski õpetajatest. On neid, kes suudavad võtta vastutuse kogu rühma õppe- ja kasvatustöö eest, ning neid, kes soovivad seda teha koos teise õpetajaga. Kindlasti ei tohi eri töökorralduste mudelitega töötajaid kohelda ebavõrdselt, ka omavalitsuses tuleb aktsepteerida, et lasteaias on korraga kasutusel mitu mudelit.
Meie lasteaias töötab 18 rühmast seitse uue töökorralduse järgi. Alustasime 2015. aasta augustis, kui esimesed kaks õpetajat avaldasid soovi võtta vastu uus väljakutse. Kohalik omavalitsus ja lasteaia juhtkond ei survestanud õpetajaid töökorraldust muutma; on oluline, et muudatuste soov tuleb õpetajatelt endilt. Iga uue asja üle tuleb arutleda koos kõigi osapooltega, püüda ette näha tugevusi ja kitsaskohti. Töökorraldust muuta soovinud õpetajad osalesid ka rühma meeskonnaliikmete valimisel.
Mida meie lasteaia lapsevanemad eri mudelitest arvavad?
Ühe õpetaja mudeli puhul tõid lapsevanemad tugevusena välja, et iga päev tegeleb lastega korraga kolm töötajat, iga päev on sama õpetaja ning samad põhimõtted ja reeglid. Lapsevanemad on uue töökorraldusega rahul, sest rühmades töötavad toredad ja tublid assistendid, kes õhtul vanematega suhtlevad. Miinuseks on üksikud vanemad märkinud, et ei näe õpetajat õhtul. Mõnes rühmas on töö korraldatud nii, et õpetaja on üks kord nädalas tööl õhtuni, siis on tal ka õhtune kontakt lapsevanematega. Samas on suhtlemiseks nii mobiiltelefonid kui ka e-kirjad, samuti e-päevik ELIIS, nii et alati on võimalik õpetajalt infot saada.
Kahe õpetaja mudeli puhul on mõni vanem kurtnud, et ühel päeval laps tahab lasteaeda tulla ja teisel mitte, sest üks õpetaja meeldib rohkem, teine vähem. Märgitud on ka, et rühmatöö põhimõtted erinevad päeviti, kuna õpetajad vahelduvad. Kui kahe õpetaja koostöö rühmas sujub väga hästi, on see mudeli pluss. Kahe õpetaja mudelis meeldib lapsevanematele ka, et õhtuti saab õpetajaga suhelda ning tagasisidet kogu lapse päeva kohta.
Miks peaks riik kehtestama abidele ja assistentidele kvalifikatsiooninõuded?
Kindlasti on hea, kui riiklikult sätestatakse kõigile lastega tegelevatele töötajatele kvalifikatsiooninõuded ja kutsestandardid, et kõigil oleks ühine arusaam, millise ettevalmistusega inimesed lasteaias töötavad. Kui on ühtsed kvalifikatsiooninõuded ja kutsestandardid, peaks kindlatele nõuetele vastama ka kõigi lastega töötavate inimeste palk.
Arvan, et rühma töötajate koosseisus võiks lasteaiale jääda valikuvõimalus, töökorralduses tuleb arvestada eelkõige lasteaia eripäraga, rühma laste vajaduste, turvalisuse ja heaoluga, samuti õpetajatega.
Millised peaksid olema nõuded abidele ja assistentidele?
Et ministeerium ei anna kvalifikatsiooninõudeid assistentidele ega õpetaja abidele, ei tähenda, et lasteaeda võib tööle võtta ükskõik kelle. Koolieelsete lasteasutuste tervisekaitsenõuete alusel peab lasteaia personal, sealhulgas õpetajat abistavad töötajad, tundma ja rakendama koolieelse lasteasutuse riiklikku õppekava ning oskama lapse arengut ja tervist toetada. Lasteasutuse juhil on võimalus kehtestada kvalifikatsiooninõuded nii õpetaja abidele kui ka assistentidele, ametijuhendites saab välja tuua töötajale vajaliku kompetentsuse.
Lasteaia töötajad peavad olema suure südamega inimesed, kes teevad tööd pühendunult ja vastutustundlikult, olgu nad õpetajad, erialaspetsialistid, õpetaja abid või assistendid. Lasteaialastega töötav inimene olgu õppimisvõimeline, meil on ametijuhendites välja toodud, et töötaja peab end pidevalt erialaselt täiendama, olema kursis haridusvaldkonna uuendustega, oskama analüüsida oma professionaalset arengut ning suutma muutustele paindlikult reageerida. Oluliste isiksuseomadustena on ametijuhendites kirjas ausus, hoolivus, sallivus, koostööoskus, suhtlemisoskus, loovus ning kindlasti hea stressitaluvus.
Kui keeruline on sellistele nõuetele vastavaid inimesi leida või neile vastavaiks koolitada?
Õnneks leidub inimesi, kes armastavad lapsi ja soovivad nendega töötada. Keeruliseks teeb nõuetele vastavate inimeste leidmise kindlasti see, et lasteaias on palgad väga madalad.
Samas ei ole keeruline töötajaid koolitada, sest lasteaias töötavad inimesed tahavad üldjuhul väga koolitustel käia. Kõige olulisem on, et kõik töötajad tunnevad ennast täisväärtuslike ja oluliste meeskonnaliikmetena. Assistentidel ja õpetaja abidel tuleb võimaldada osaleda nii nõupidamistel kui ka konverentsidel ja koolitustel. Rühma meeskonna igapäevased arutelud üles kerkinud probleemide ja pedagoogiliste küsimuste üle ning püüd üheskoos lahendusi leida on samuti osa töötajate professionaalsest arengust.
Mis määrab lasteasutuse kvaliteedi?
Lasteasutuse kvaliteedinäitajad on välja toodud 2014. aastal koostatud dokumendis „Alushariduse ja lapsehoiu kvaliteediraamistiku peamised põhimõtted”. Kvaliteeti näitab täiskasvanute ja laste suhtarv, professionaalse koolituse läbinud töötajate arv, lasteaia õppekava ning alushariduse rahastamisega seotud õigusnormid. Samuti see, et kõiki lapsi koheldakse võrdselt ning vastavalt individuaalsetele vajadustele. Oluline on tervisekaitse- ja ohutusnõuete tagamine, mängu osa õppekavas, lasteasutuse ja lapsevanemate suhted, töötajate ja laste ning laste omavahelised suhted, lapsevanemate osalemine lasteasutuse töös ning töötajate igapäevane pedagoogiline tegevus.
Minu arvates näitab lasteasutuse kvaliteeti ka see, milliseid väärtusi ning kuidas me lastele jagame. Kui soovime, et lapsed kasvaksid hoolivateks, siis peavad nad kogema, et nendest hoolitakse ning et igale lapsele jagub tähelepanu.
Õpikäsitus on oluliselt muutunud. Enam ei toimi lasteaias see, et üks õpetaja õpetab kõiki lapsi korraga. Õppetöö peab toimuma väikestes gruppides või lausa individuaalselt, näiteks jagavad kolm täiskasvanut rühmas lapsed väikestesse gruppidesse ning õpetaja tegeleb kordamööda kõigiga. Samal ajal suundub üks assistent, teine õpetaja või õpetaja abi lastega näiteks lasteaia loodustuba vaatama ning kolmas täiskasvanu osa lastega teise tuppa õppemänge mängima; teatud aja jooksul vahetavad täiskasvanud laste grupid. Lasteaia õppetegevused peavad põhinema uurimisel, katsetamisel, avastamisel ja mängul, kogu lasteaed ja õueala on lastele avatud õpikeskkonnaks.
Iga laps vajab tähelepanu ja kindlust, et täiskasvanud on tema jaoks alati olemas. Ta vajab tunnet, et temast hoolitakse ja teda armastatakse. Lasteaia kvaliteet hõlmab seda, mida lapsed seal kogevad, ning seejuures on minu arvates väga oluline suhteruum, sest laps õpib vaid siis, kui ta end turvaliselt ja hästi tunneb. Taani Aarhusi ülikooli professor Stig Boström ütleb, et õppimine lasteaias põhineb eelkõige headel suhetel ja hoolivusel. Ta on kokku viinud mõisted: Education (haridus) + Care (hoolivus) = Educare.
On vahe, kas rühma õpetaja tegeleb lasteaias korraga 24 või 8 lapsega või veelgi väiksema grupiga. Kui iga väikese grupi jaoks on rühmas täiskasvanu, võimaldab see luua toetavamat ja turvalisemat suhteruumi kõigile. Tänapäeva teadusmaailmas rõhutatakse lasteasutuste õppekavades õnnelikkust, kaasamist, sallivust ning rahulolu ja heaolu. Laps, kes kasvab headel suhetel põhinevas keskkonnas, õpib ka ise häid suhteid looma ja hoidma. Õnnelik ja endaga rahulolev inimene on üldjuhul nii vaimselt kui ka füüsiliselt tervem, tuleb endaga paremini toime ja on teiste suhtes sallivam. Lasteaia töö korraldamisel tuleb selle kõigega arvestada.
Lisa kommentaar