Kadaka lasteaia õuele on koos meie pikaajalise koostööpartneri Kaitseliidu Tallinna maleva Nõmme malevkonnaga juba neljandat aastat loodud talviseks sesooniks alternatiivne õpikeskkond välitelkide kujul.
Selle aasta telgitegevuste fookuses oli veebruar kui üleriigiline eesti toidu kuu. Juba varem pidasid õpetajad üheskoos lastega nõu, milliseid roogi valmistada ja mida selleks vaja on. Peeti oluliseks, et tooraine oleks suuremalt jaolt Eesti päritolu.
Üks asi on süüa valmistoitu, hoopis teine aga ise süüa valmistada. Lapsed võtavad elamusrikkas keskkonnas märkamatult omaks kasulikke toitumisharjumusi ja on valmis proovima ka seda, mille peale teinekord nina krimpsutatakse.
Ühe terviktegevusega oli võimalik haarata kogu õppekava – nii ainevaldkonniti kui ka üldoskuseid: kaalumine, mõõtmine, töökasvatus, meeskonnatöö, protsessi loogika ja selle kirjeldamine jpm. Rühma jaoks oli üks söögitegu omaette projekt. Lapsed kogesid kõiki etappe alates ahju kütmisest ja menüü planeerimisest poes käimise, toidu(ette)valmistamise, koristamise ja nõudepesuni. Iga toiduprojekti saatis oma lugu. Seoseid loodi taluelu, muinaslugude ja sõdurijuttudega.
Toidu valmistamiseks oli rühmadel kasutada õuegrill ja telgiburžuika. Loomulikult pöörati tähelepanu tuleohutus- ja elementaarsetele hügieeninõuetele. Selle eest, et pliit oleks õigeks ajaks piisavalt tuline, hoolitses onu Ants, kes laste tegemiste juurde oma muhedaid lapsepõlvejutte vestis.
Valmisid kama ja grill-leib ise kokku klopitud võiga, pannkoogid maasikamoosiga, juurvilja-grillvardad ning kõikvõimalikud toorsalatid. Mekiti õunakompotti grillitud sepikukuubikutega, keedeti putru ja kibuvitsateed. Vabariigi aastapäeva puhuks valmistati küpsisetorti ja maltsateed. Omaette vaatamisväärsus oli kilude puhastamise protseduur – mis kõik ühe kilu seest välja ei tule! Lõpuks jõudis siiski midagi ka leivale.
Telgis oli võimalik kasutada ka lihtsaid külmtehnoloogilisi võtteid. Näiteks jäätise valmistamiseks segati kokku vahukoor, marjad ja mahl. Külmkapiefekti jaoks kuhjati jäätisenõu peale hunnik jääkuubikuid ning kaeti need omakorda käterätiga. Poole tunni pärast said lapsed maitsta oma töö vilju.
Selliste käed-külge-tegevustega ennetame laste sooritushirmu. Mängulisus struktureeritud tegevuse juures loob suurepärase õpitulemuse ükskõik millist vanust silmas pidades.
Lisa kommentaar