Priit Põhjala.
7. klassi õpilaste sagedus erinevatel tasemetel loodusteadusliku kirjaoskuse (LK) ja selle erinevate tunnuste (T1–T10) osas.

Sõnal sabast: Puudama

Priit Põhjala.
7. klassi õpilaste sagedus erinevatel tasemetel loodusteadusliku kirjaoskuse (LK) ja selle erinevate tunnuste (T1–T10) osas.
2 minutit
17 vaatamist
1 kommentaar
Priit Põhjala.

Aastaajad on tänavu kuidagi nihkes: kõigepealt tuli pikalt puudust tunda sellest õigest talvest ja seejärel, kui ta lõpuks ometi saabus ega tahtnud enam kuidagi ära minna, tuli vaata et veel kauem puudust tunda sellest päris kevadest, mis nüüd, oh vetevulinat ja linnulaulu, on viimaks vist siiski kohale jõudnud. Muuseas, saab ka lühemalt öelda: esiti tuli puuata talve ja siis tuli puuata kevadet.

Puuata” tähendabki „puudust tunda” – ja ma-tegevusnimi, „puudama”, tähendab mõistagi „puudust tundma”. Aga selle harviku sõna kasutamisel tuleb olla tähelepanelik kahes asjas. Esiteks põhisõna laiendi vorm. Kui puudust tuntakse peamiselt sellest-teisest või selle-teise järele („ma tunnen puudust kevadisest linnulaulust”, „ma tunnen puudust kevadise linnulaulu järele”), siis puuatakse seda-teist („ma puudan kevadist linnulaulu”). Niisiis on ühel juhul pistmist küsimusega „kellest-millest” või „kelle-mille järele”, teisel juhul aga küsimusega „keda-mida”.

Teiseks tuleb olla valvas mõnede muutevormidega: mitte „puudata”, vaid „puuata”; mitte „puudaku”, vaid „puuaku”; mitte „puudanud”, vaid „puuanud”; mitte „puudatakse”, vaid „puuatakse”; mitte „puudatud”, vaid „puuatud”. Sarnaselt muutub näiteks sõna „luudama”, see tähendab „luuaga pühkima”. „Mis sest kevadest ikka puuata – lumest saab lahti, aga siis tuleb hommikust õhtuni tänavalt tolmu luuata,” ohkas keskmisest keeleosavam kojamees.

Puudama” on registreeritud eesti keele sõnaraamatuis ja esineb harukordadel ka ilukirjanduslikes tekstides, ent kuidas on argikeelega? Mulle sattus kord ette säärane argikeele lause: „Minu laps peab koolist ühe päeva puudama, kuna me sõidame välismaale sugulaste juurde.” Selle lause kommentaariks sobivad hästi Ott Arderi värsiread trükiveakuradist: „Hea lugeja, ei tea küll miks / on mulle ta kaasautoriks, / kuid mõned tema tehtud vead / on siiski paganama head.”

Kommentaarid

  1. „Puuata” tähendabki „puudust tunda” – ja ma-tegevusnimi, „puudama”, tähendab mõistagi „puudust tundma”.
    Ain Kaalep juhtis kunagi “Sirbis ja vasaras” tähelepanu, et “siirdama” on “siirma” impersonaalne infinitiiv. (Et Ed. Vääri “Edasis”=”Postimehes mind häbistades kinnitas, et siirdama olla tulnud soome keelest, ei loe. Kudede laboratooriumis, kus siirdistutamiseks laipadelt materjali võeti, töötasin mina, mitte keeleprofessor. Olin juures, kui “siirdistutamisel” kaks ja pool silpi välja kärbiti ja sel teel loodi sõna “siirdamine”!)
    Eesti keele korra järgi on “puudama” sõna “puuma” umbisikuline vorm. “Lööma” – “löödama”, “sööma” – “söödama”, “saama” – “saadama”, “looma” – “loodama”.
    “Puuma” sõnale on mõtet emakeeles tähendus anda, kes eesti keele korda kalliks peab.

    Valdar Parve

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht