Loretta Plees ja Karl Leomar näitavad Aegviidu koolis kokkamise nippe. Fotod: TEKO
Loretta Plees ja Karl Leomar näitavad Aegviidu koolis kokkamise nippe. Fotod: Teko

Noorte kokkade ja pagarite roadshow

Loretta Plees ja Karl Leomar näitavad Aegviidu koolis kokkamise nippe. Fotod: TEKO
Loretta Plees ja Karl Leomar näitavad Aegviidu koolis kokkamise nippe. Fotod: Teko
5 minutit
82 vaatamist
Loretta Plees ja Karl Leomar näitavad Aegviidu koolis kokkamise nippe. Fotod: Teko

 

Tallinna teeninduskooli (Teko) tulevased noored kokad ja pagarid korraldasid möödunud aastal eduka kokkamistuuri, mida kutsuti roadshow’ks.

Et agusihvkalikult kõik ausalt ära rääkida, siis algas mobiilse köögi roadshow juba tükk aega tagasi. Mõte sai alguse kevadel, kui Tartu ülikooli haridusuuenduskeskus korraldas noortele ÕpiFesti. Sellel osalemine muutis noorte arusaama õpetamisest ja õppimisest, vabadusest ja vastutusest.

Lõimides õppeaineid praktilise tegevusega, suureneb võimalus, et õpilastel tekivad loomulikud seosed. Teoreetilises arutelus jäävad need neist kaugele. Õppur on küll teadlik, et põlemine on kiire oksüdatsioonireaktsioon, millega kaasneb soojuse intensiivne eraldumine ning reaktsiooni saaduste temperatuuri järsk tõus, mis omakorda tingib harilikult valgusnähtused – ent need keemilised teadmised kinnistuvad õpilase arusaamises palju paremini, kui sama reaktsioon leiab aset köögis. Kuum õli kandub pliidile, tekib suur kuumus ja tuleleek. Nii praktiline kui ka teoreetiline osa sellest teadmisest annavad edasi sama väärtust, kuid vahe peitub tõdemuses, et praktikas mõistab õpilane, kuidas tema valearvestus võib tekitada tulekahju. Ainuüksi teoreetilises käsitluses jääb põhjuse-tagajärje seos õppuri jaoks kaugeks.

Nii valmivad väiksed maiustused.

ÕpiFest oli innustaja

ÕpiFesti eesmärk oli tutvustada kutseõppe võimalusi ning anda õpilastele praktiline kogemus sellest, et õppimine võib toimuda ka teisiti kui traditsioonilises koolihariduses. Õppimine peab olema huvitav ja paeluv nii õpilastele, lastevanematele, õpetajatele kui ka kohalikule kogukonnale laiemalt, sest kui õppetegevus ja ümbritsev keskkond ei toeta õpilase loomuliku uudishimu suurenemist, tüdineb õppija peatselt uue informatsiooni omandamisest nii koolis kui ka kodus.

Õpilaste võimete võimalikult täielikuks rakendamiseks on vaja luua neile tegevusvõimalus, mille käigus nad saavad samastuda õpetajatega, jagada oma mõtteid ning proovida tavapäratuid õppemeetodeid, millega nad varem ei ole kokku puutunud.

Projektikonkurss „Nopi üles! – inspiratsiooni puhang“, mis toimus oktoobrist detsembrini, andis meile novembri algul võimaluse luua projekt „Noorte kokkade roadshow“. Selle esmane eesmärk oli külastada kümmet noortekeskust ja/või kooli, et anda noortele võimalus proovida pannkookide flambeerimist, valmistada kodus jäätist, pulgakooki ja palju muud. Peatselt aga mõistsime, et oleme valmis seadma veelgi ambitsioonikama eesmärgi, sest kümme asutust ei olnud meile piisav. Kaasame tegevusse koolid, noortekeskused, SOS-lastekülad, huviringid, külaseltsid, mõttekojad ja jätkame noorte kokkade roadshow’ga, kuni oleme jõudnud tuhande osalejani.

Võimalus osaleda mobiilses noorsootöös

Teko huvijuhi ja õpetaja Kaia Laansoo sõnul on õpilaste kaasamine mobiilsesse noorsootöösse oluline, et kujundada ja luua noortes uusi väärtushinnanguid ja hoiakuid, mis toetavad õpilaste arengut tulevikus nii tööturu väärtusliku liikmena kui ka aktiivse ühiskonda panustajana. Roadshow on selleks suurepärane väljund, sest kõik noored on nõus panustama oma vaba aega, tihtipeale isegi hiliste õhtutundideni.

Nüüdseks on roadshow’ üritused ehk pit stop’id toimunud Tallinna saksa gümnaasiumis, Oru noortekeskuses, Türi põhikoolis, Kose noortekeskuses ja Aegviidu põhikoolis. Ees ootavad Ardu ja Pääsküla põhikool, Habaja ja Kaiu noortetuba, Kuimetsa lastetuba jpt. Projektimeeskonda kuuluvad paarkümmend Teko õpilast. Meie tegevuse vastu on tundnud huvi haridus- ja teadusministeeriumi algatus Huvitav Kool ning mitmed entusiastid, kes soovivad tulevikus roadshow’ tegevust toetada.

Pagari-kondiitri erialal õppiva Karl Leomari arvates on sellise praktikas toimuva õppimisviisi korral hea jälgida, kas õpilane on pühendunud, vajab rohkem abi või soovib hoopis tõmbuda vaiksemasse nurka. „Üldhariduskoolidel on kutseõppes kasutatavast metoodikast palju õppida, et ükski noor ei oleks kõrvale jäetud ja küsimuste küsimine ei jääks julguse taha,“ arvab Karl Leomar. „Lastega kokkamine moodustab meie tegevusest väga väikese osa, sest eeltööna on vaja kalkuleerida toorainetega, eksperimenteerida eri võimalusi, analüüsida ja läbi mõelda varasemad kogemused, hankida materjali. Kokkamine on küll üldine termin meie tegevuse kohta, kuid sellega kaasneb mõttevahetus hügieeni, kokkade igapäevaelu ja ohutuse teemal. Tegevustele järgneb põhjalik koristamine, kuid vaev on seda väärt, sest noorte silmist on näha, et ühiselt veedetud aeg on kulunud väärtuslikult ja mõjutab neid veel aastaid.“

Kõige rohkem võitsid õppurid

Kõikide pit stop’ide ajal koguti noortelt osalejatelt ja kooliperelt arvamusi ja muljeid toimunust. Pea kõik hindasid tegevuse mõtet ja teostust suurepäraseks. Noorte kokkade roadshow’st on kõige rohkem võitnud Tallinna teeninduskooli õppurid, värsked mõtted on jõudnud õpilasesinduse tegevusse. Muutunud õpikäsitust hindavad kõrgelt projekti kaasatud õpilased, sest selle ettevõtmise kaudu saavad nad paremini aru, milliseid meetodeid nad kõige tõhusamaks peavad ning millist tundide ülesehitust eelistavad. Õpetajate ja õpilaste tihe suhtlus tõstab õppe kvaliteeti, suurendab koolipere rahulolu, andes ühiskonnale pikas plaanis aktiivsemad ja täisväärtuslikumad liikmed.

Soovitame õpilastel panna end proovile õpetaja rollis. See annab neile aimu, kui keeruline võib olla õpetaja töö, kuid ka arusaamise, kui palju on võimalik õppetegevust rikastada, lähtudes muutunud õpikäsituse põhimõtetest.

Tallinna teeninduskooli „Noorte kokkade roadshow“ projekt sai erirahastuse konkursi „Nopi üles – inspiratsiooni puhang!“ kaudu, mida korraldab MTÜ Eesti Avatud Noortekeskuste Ühendus, rahastavad Eesti noorsootöö keskus ning haridus- ja teadusministeerium. Teeninduskooli roadshow’d varustab pit stop’ide vahelisel ajal ajukütusega MTÜ Avatud Ühiskond, mille esindaja Rynaldo Puusep nendib, et ettevõtete ja koolide koostöö on erilise tähtsusega, et õppurid saaksid aru haridusteekonnast, huvide ja võimete ning ühiskonna vajadustest. Kokkuvõttes rikastab ettevõtete ja haridusasutuste koostöö mõlema kogemuspagasit.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Koolijuht Ott Pärna: „Rakenduslik keskharidus peab muutuma teadlikuks ja popiks valikuks“

„Üks suurimaid väljakutseid seoses tööturu ja tehnoloogia arenguga on reaalainete…

9 minutit

Kaks kooli, üks missioon: kuidas sünnib Tallinna uus rakenduslik kolledž?

„Usun, et loodava kolledži suurim tugevus on võimalus võtta parim kummastki koolist ja…

9 minutit

Pealinna kutseharidus koondub tööjõuturu vajaduste kohaselt

„Tallinna praegune kutseõppeasutuste võrk muutub reformi tulemusel tõhusamaks, erialade dubleerimine kaotatakse ning paraneb ressursside kasutamine,“…

14 minutit
1 kommentaar
Õpetajate Leht