Peep Leppik.

Carpe diem!

Peep Leppik.
2 minutit
74 vaatamist

Selle ladinakeelse väljendi üks tähendusi on „Kasuta aega!“. Eestlased, kes omal ajal õppisid Valkas Cimze õpetajate seminaris, on meenutanud, et Jānis Cimze ise alustas tundi alati sekundipealt ja nõudis seda ka oma kolleegidelt.

Oma pikaajalisest õppealajuhataja tööst meenutan vahel, kuis otsustasime metoodilises komisjonis oma õpetajatega (vanemas astmes) alustada tundi alati koos kellaga.

See lõi koolis parajalt pingestatud töömeeleolu. Astunud klassi ja tervitanud õpilasi, palusin avada õpikud näiteks lk 78 ja hakata lugema (nummerdatud õpikud olid pingi sahtlites). Või ütlesin: „Kirjutage töövihikusse pealkirjaks … (ja alustasin uue teema selgitust) ehk käivitasin teemakohase video ja palusin seda jälgida (õpilased tegid seda kõike tähelepanelikult, sest teadsid, et loetu-nähtu kohta võib varsti järgneda küsimus – isegi hindele!) jne. Tunni algul (esimesed 20–25 minutit eriti) suudab ju õpilane koondada oma tähelepanu.

Nüüd kuulen kolleegidelt ja õpilasteltki, et tundides on lõtvus, raisatakse aega – tunni algus viibib, räägitakse ainevälistel teemadel, otsitakse (mõttetult) arvutis või nutikas mingeid andmeid või isegi lõpetatakse töö varem.

Tunnile annab väärtuse õpilaste vaimse tegevuse tase – nii rõhutas akadeemik Ants Kõverjalg. Samas kurdame nüüd ainekavade liigse mahukuse üle – aega ei olevat! Muide, minu omaaegne uurimus näitas, et õpilastele meeldib just tihe töötund.

Kui õpetaja „kaotab“ igas tunnis ühe (!) minuti, kaotame nädalas pool tundi, aga 40 töönädala puhul juba ühe nädala (!) tunnid. Töö organiseerimatuse tõttu kaotatakse tunnis tihti neli-viis minutit – õppeaasta jooksul ühe kuu (!) tunnid.

Nüüd kuulen vastuväiteid – see oli vanasti, nüüd otsustab õpilane ise, kuis aega kasutada, ärme sunni teda tagant jne. Nõus! Aga siis tunnistagem – see õpilane omandab koolis viletsa hariduse! Ja sünnipärane jõuökonoomia instinktki saab nii kinnitust – kasvatame laiskust! Üha enam kohtan neid noori täiendõppes. Seepärast kordan vana, aga teadusest lähtuva õpetajana: „Carpe diem!“

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Pildike õpetajaelust

Hommikul enne üheksat olen Mustamäe haiglas. Mind ootab koormustest ja pärast seda pannakse 24 tunniks minu külge aparatuur, mis südametegevust mõõdab. Ma…

4 minutit

Võitlus pärisasjade eest

Minu sügav-sisim ja aina kasvav tunne ütleb mulle kogu aeg, et meie, õpetajate ülesanne on pakkuda, leida ja leiutada õpilastele „pärisasja“,…

8 minutit

Kas me oleme ristiinimesed?

Eestlasi on nimetatud Euroopa kõige usukaugemaks rahvaks, kuid see ei tohiks takistada meid ristiinimeseks olemast. Mu vanaema Frieda-Johanna oli tõsine eesti…

7 minutit
Õpetajate Leht