Raivo Juurak.
Raivo Juurak.

Kuidas tappa kana?

Raivo Juurak.
Raivo Juurak.
2 minutit
98 vaatamist

Haridusministeerium korraldas Paide arvamusfestivalil õpetajatele hommikuse kohvilaua, kus igaüks sai öelda, mida tema meie hariduses kõigepealt ette võtaks. Üldhariduse osakonna juhataja Mihkel Rebane ütles sissejuhatuseks, et tänapäeva noored õpivad suures osas internetist. Kui üks tema noor tuttav küsis, kuidas on õige kana tappa, proovis ta, kas sedagi saaks internetist teada või peaks helistama spetsialistile. Nii tippis ta internetti how to humanely kill a chicken ning sai tohutult värvikaid õpetusi selle kohta. Just nii noored tänapäeval õpivadki, tõdes Mihkel Rebane. Seega võiks õpetajagi teadmiseks võtta, et näiteks võõrkeele õppimiseks pole vaja kursustele minna ega eraõpetajat palgata, sest näiteks Lingvisti arvutiprogrammi toel saab õppida keelt täiesti iseseisvalt ja isegi kiiremini kui õpetaja abiga.

Arvamusfestivali järgnevatel aruteludel jäi paraku mulje, et elame ikka veel suulises ühiskonnas, kus uut infot tuleb õpetajale esitada suuliselt. Näiteks väideti, et õpetajale on vaja mentorit, kes räägib talle, kuidas asjad käivad. Ainedidaktik peab õpetajale rääkima, kuidas on parem õpetada – rääkigu kas või telefoni teel, kui kohale tulla ei saa. Koolitajad peavad õpetajale rääkima, kuidas koolis asjad käivad. Kui õpetajal on klassis distsipliiniga raskusi, siis peab kolleeg või keegi juhtkonnast talle rääkima, mida tuleks teha, jne. Et õpetaja võiks midagi täiesti iseseisvalt välja uurida, seda ei mainitud möödaminneski.

Õpetajal peab olema suhtluspartnereid, kellega ta saab oma tööst suuliselt rääkida. Ent mingid lahendused peab ta ikkagi iseseisvalt ka üles leidma. Miks ei või ta näiteks lugeda raamatust, kuidas tekkinud probleeme lahendada. Kui õpetajal on klassis õhkkond halb, siis näiteks minu tuttaval Taani õpetajal soovitati lugeda Anton Makarenko artikleid, kus on põhjalikult selgitatud, missuguste võtetega saab noorte kollektiivis positiivse õhkkonna luua.

Ja internet! Lisaks kana tapmise õpetusele leiab sealt ka lõputult metoodilisi nõuandeid matemaatika jt õppeainete õpetamiseks. Kui te ei kujuta ette, kuidas tekib näiteks vahelduvvool, siis tippige internetti alternating current ja teile pakutakse kohe USA õpetajate tunnikonspekte, kus seda teemat selgitatakse animatsioonide abil.

Tänapäeval teab vist iga laps, et temast peab saama ennastjuhtiv õppija. Millal jõuame ennastjuhtiva õpetajani?

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht