Süsihappegaasi andur.
Süsihappegaasi andur.

Viiruse leviku pidurdamiseks on vaja korralikku ventilatsiooni

Süsihappegaasi andur.
Süsihappegaasi andur.
3 minutit
613 vaatamist

Koolimajade ja lasteaedade nõuetekohane ventilatsioon on viiruse leviku takistamiseks täiesti piisav. Moodsamates hoonetes on tehnosüsteemid, mis suudavad vajalikke parameetreid hoida, vanemates hoonetes soovitame kasutada seinale kinnitatavaid süsihappegaasi andureid.

Viimasel ajal näeme tõsist tööd koroonaviiruse tagajärgedega võitlemisel, et vältida uusi COVID-19-sse haigestumisi. Kindlasti on tagajärgedega tegelemisest efektiivsem ennetav tegevus, millega saame viiruse leviku pidurdamiseks päris palju ära teha. Allpool toome koolidele ja lasteaedadele seitse konkreetset soovitust, kuidas tagada ruumides hea sisekliima ja takistada viiruste levikut.

Praeguseks on teada, et nn piisknakkushaigus levib väljahingatavate suuremate piiskade ja väiksemate aerosoolide vahendusel, milles sisalduvad viirused püsivad õhus aktiivsed kuni kolm tundi. Aerosoolid hõljuvad õhus ja kanduvad koos õhu liikumisega kümnete meetrite kaugusele, kuid töökorras ventilatsioon eemaldab need ruumidest.

Ventilatsioon jääb abituks nakkuskandja vahetus läheduses ning suudab viirusosakeste kontsentratsiooni lahjendada ohutule tasemele ca 1,5 m kaugusel nakkuskandjast. Seetõttu on olulised kaks asja: füüsiline distants lähikontakti vältimiseks ning alates 1,5 m kaugusest ohutust tagav töökorras ventilatsioon.

Praeguse teadmise juures on koolimajade ja lasteaedade nõuetekohane ventilatsioon selleks täiesti piisav. Laste puhul on füüsilise distantsi hoidmise nõudmine ilmselt võimatu, aga seda enam on see oluline õpetajate tervise kaitsmiseks. Ventilatsioon on töökorras siis, kui ka tunni lõpus jääb õhu CO2 sisaldus alla 1000 ppm. Moodsamates kooli- ja lasteaiahoonetes on tehnosüsteemid, mis suudavad ilma inimese sekkumiseta vajalikke parameetreid hoida. Vanemates renoveerimata hoonetes soovitame kasutada lihtsaid kahepoolse teibiga seinale kinnitatavaid CO2 andureid, mille abil on näha, millal tuleb hakata aknaid avama või ruumist lahkuda.

Miks me räägime töökorras ventilatsioonist? On teada, et paljudes koolides ja lasteaedades on sisekliima tagamise süsteemid küll välja ehitatud, aga need ei tööta või neid ei kasutata. Oleme varem tähelepanu juhtinud, et sellel on mõju õpitulemusele, kuid nakkusohu tingimustes seab see otseselt ohtu nii õpetajate kui laste tervise.

Proosaline põhjus on, et süsteemide käitamine on kulu ja sisekliima tagamiseks ei peeta vajalikuks energia eest maksta. Ventilatsiooni mitte kasutades muutub ruumide sisekliima väga kiiresti, tihedalt asustatud klassiruumides ei vasta olukord juba 20 minutit pärast tunni algust nõuetele, lapsed muutuvad uimaseks ja õppimisvõime kannatab märkimisväärselt. Koos kõrge CO2 kontsentratsiooniga tekib ka kõrge viirusosakeste kontsentratsioon juhul, kui ruumis on mõni nakkusekandja.

Järgnevalt mõned konkreetsed soovitused, kuidas uuele õppeaastale vastu minna ning „Püsige terved“ loosungile tegelik sisu luua.

  • Hoidke füüsilist distantsi (1,5 m) nii kolleegide kui õpilastega.
  • Tagage ruumidele korralik ventilatsioon selliselt, et süsihappegaasi tase ei oleks kunagi üle 1000 ppm.
  • Kui mehaaniline ventilatsioon hoones puudub, siis tuulutage ruume kogu vahetunni vältel ning vajadusel ka tunni ajal – vajaduse nägemiseks laske paigaldada klassiruumidesse CO2 andurid.
  • Tervisekaitsenõuete järgi on teil seaduslik õigus tervislikule sisekliimale, sh piisavale õhuvahetusele – kaitske oma õigusi.
  • Nõudke oma hoone kinnisvara hooldajalt, et kõik tehnosüsteemid oleksid kontrollitud ja töökorras.
  • Küsige, kas teie koolimaja või lasteaia ventilatsioon vastab kehtivale eriolukorra määrusele „Hoolekandeasutuse hoone või mitteelamu ventileerimise ja tuulutamise täiendavad nõuded eriolukorras“.
  • Kui teil on ventilatsioonisüsteeme, kus väljatõmmatav õhk suunatakse osaliselt tagasi ruumidesse (nt võimlates), laske viiruse leviku tõkestamiseks paigaldada paremad tagastusõhu filtrid (filtri soovituslik klass F8). Täpsema lahenduse saamiseks pidage nõu oma kinnisvara hoolduspartneriga.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Pöördumised härra Aaviku poole

Johannes Aaviku sünniaastapäevale pühendatud esseekonkursile laekunud töödes räägiti nii haridusest kui keele tulevikust ja sõna jõust.

Keeleteadlase ja -uuendaja Johannes Aaviku…

8 minutit
1 kommentaar

Eesti keelevaldkonna mäed ja karid

26. mail tähistati Tartus haridus- ja teadusministeeriumis 20 aasta möödumist eesti keele arengukava sünnist.

Esimese eesti keele riikliku arenduskava kiitis valitsus…

5 minutit

Mis raamatust me algame?

Piibel hakkas levima talutaredes 18. sajandi algul. Sealt sai alguse ka meie lugemisoskus.  Oleme osa olulisest kultuurist välistanud oma elus ja…

8 minutit
Õpetajate Leht