Priit Põhjala.

Sõnal sabast: Itsee

Priit Põhjala.
2 minutit
95 vaatamist

Kui palju on maailmas eksootilisi, põnevnaljaka nimega keeli! Adele, aguli, ahvahhi, atapaski, atšehi, tšuhhi, austri, baraamu, barambu, batsbi, benabena, bongo, bororo, bruu, dido, dobu, džamindžunga, embu, eve, gaa, gunvingu, hoo, huu, hupa, hurri, ibibio, ila, innu, jaki, japi, jii, jokuti, jupiki, kaja, kamassi, kavaiisu, kerese, kikapuu, koosa, koti, krii, kruu, kusunda, lahu, laki, lampungi, libido, lolo, markii, motu, mänksi, hmuu, miao-jao, aa-hmao, mikmaki, mini, niue, nivhi, pipili, pomo, puluvati, riukiu, sleivi, sölkupi, šošoni, taba, toba, tolaki, tillamuki, udi, vaivai, valsi …

Sellesse lustilisse loetelusse võiks paigutada ka itsee ja ipohi keele, ainult et loetelus nimetatud keeled on kõik päriselt olemas, samas kui itsee ja ipohi keelt tegelikult ei eksisteeri. Aga miks siis lugupeetud keelemees, oma ala autoriteet Henn Saari neid korduvalt mainib?

Näiteks keeleloos „Võrratu võrdlemine“ (1971) pahandab ta kesk- ja ülivõrret puudutavate pseudoreeglite peale, öeldes lõpetuseks: „Jah, võimalik, et itsee keeles on niimoodi. Aga eesti keeles on küll teisiti.“ Ja artiklis „Kas te suhtute nimedesse?“ (1979) möönab: „Ja ikkagi valgub kas või seesama nimede küsimus järjest esile elulisemana kui itsee ja ipohi keele võrdlev fonoloogia või apostroofide teooria mõju nostraatiliste keelte interferentsile.“

Paistab sedamoodi, et itsee ja ipohi on väljamõeldud, mõttelised keeled, millest Saari räägib tögamisi, peenelt pilgates; nende nimesid paremalt vasakule lugedes saame „eesti“ ja „hopi“, meie oma ja ühe indiaanlaste keele nime. Saari on pannud äraspidistele keeltele, millesse saaks aasides paigutada kõiksugu rumalad reeglid ja tobedad teooriad, sobivalt äraspidised nimed.

Nii et kui keegi surub teile keeleliste teadmiste asemel peale mingeid omaenese tarkusest sündinud keelelisi kujutelmi, tuleb dotseerima mõne keelereegliga, mida tegelikult olemas ei ole – vaat siis võitegi talle öelda, et itsee ja ipohi keeles ehk tõesti on nii, aga mitte meie eesti keeles!

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht