Koolis läbiviidavast muuseumitunnist ei puudu topised, mulaažid, märgpreparaadid, herbaarlehed ega loodushelid ja -videod. Nagu päris muuseumiski! Foto: Eesti Loodusmuuseum

Muuseum tuleb külla

Koolis läbiviidavast muuseumitunnist ei puudu topised, mulaažid, märgpreparaadid, herbaarlehed ega loodushelid ja -videod. Nagu päris muuseumiski! Foto: Eesti Loodusmuuseum
3 minutit
62 vaatamist
Koolis läbiviidavas Läänemere programmis avastavad õpilased praktilise tegevuse kaudu Läänemere elustikku ja keskkonda. Foto: Sirle Puusta

Kõikidel muuseumiõpetajatel on alati hea meel ning lasteaia- ja kooliõpetajate silmist kumab rahulolu, kui muuseumi saalid on särasilmseid ja teadmishimulisi lapsi ja noori täis – kahtlemata rikastavad muuseumitunnid tavapärast koolipäeva. Kuidas aga viia see rõõm nendeni, kes mingil põhjusel muuseumisse koolitunde läbi viima tulla ei saa?

Pärast pikka ettevalmistustööd ja katsetamist on tänavusest õppeaastast Eesti Loodusmuuseumi haridusprogrammide valikus ka muuseumitunnid, mida saab korraldada lasteaias või koolis kohapeal. Lihtsalt öeldes kutsu-muuseum-külla-tunnid.

Koolis läbiviidavast muuseumitunnist ei puudu topised, mulaažid, märgpreparaadid, herbaarlehed ega loodushelid ja -videod. Nagu päris muuseumiski! Foto: Eesti Loodusmuuseum

Ainus erinevus võrreldes muuseumis antava tunniga ongi keskkond. Me ei salga, et näitusesaalid ja väljapanekud annavad muuseumis tunni läbiviimisele juurde oi-kui-palju, kuid oleme kõvasti pingutanud selle nimel, et elamuse saaks ka lasteaia- või koolimajast lahkumata, kui selleks puudub võimalus.

Muuseumitunni läbiviimiseks muuseumist väljaspool ei ole vaja muud kui vaba ruumi, arvutit ja projektorit, kirjutusvahendeid ja mõnda nutiseadet ehk kõike juba nagunii olemasolevat. Kõik muu, mis teeb tavalisest koolitunnist muuseumitunni, toob muuseum endaga kaasa. See tähendab, et koolis läbiviidavast muuseumitunnist ei puudu topised, mulaažid, märgpreparaadid, herbaarlehed ega loodushelid ja -videod. Nagu päris muuseumiski! 

Palju tähelepanu oleme pööranud ka tegevustele: erinevad mängud, mitmekülgsed ülesanded, arutelud – koolides läbiviidavate programmide keskmes on aktiivõpe. Igas programmis on oluline roll lugude jutustamisel ja mõistatuste lahendamisel, et aidata osalejatel püstitatud teemadel vestelda ja järeldusi teha. Iga programm lõpeb käsitletud teemasid kinnistava ühise aruteluga, et teha kokkuvõtteid ning anda ka tagasisidet.

Õppekavadega seotult

Kõikide loodusmuuseumi programmide loomisel oleme silmas pidanud, et lapsed saaksid vastused nii küsimustele, mis neil juba varasemalt tekkinud on, kui avastaksid enda jaoks ka uusi teemasid.

Lasteaialastele ja 1. klassi õpilastele oleme loonud õppeprogrammi „Aastaring metsas“, mis tutvustab metsloomade elu ja kohastumusi eri aastaaegadel, võttes keskmesse lugude jutustamise, mõistatused ja mängud, aga ka vaatamise-katsumise-kuulamise, aidates lastel arutleda selle üle, mis eri aastaaegadel looduses toimub, mis on elurikkus ja milleks seda vaja on.

Programmid „Eesti looduse mitmekesisus“ on välja töötatud nii 3. klassi kui ka 7.–9. klassi õppekavasid silmas pidades. Programmides käsitleme Eesti looduse rikkalikkust eri organismirühmades ja kivististena säilinud varasemate geoloogiliste ajastute looduspärandit, väikestes gruppides töötades õpime tundma nii meie elurikkuse kui looduskaitse eri tahkusid. 

9.–12. klassi õpilastele loodud programm „Muutuv Läänemeri“ tutvustab praktilise tegevuse kaudu Läänemere elustikku ja keskkonda: millised liigid Läänemeres elavad, kuidas nad omavahel seotud on ja kuidas inimene oma tegevusega seda kõike mõjutab. Lisaks käsitleme teemasid, nagu võõrliigid, mikroplast, soolsus, mikroelustik ning Läänemere areng ja elustik.

Kõikides Eesti Loodusmuuseumi haridusprogrammides, sh „Kutsu muuseum külla“ programmides osalemiseks saab taotleda toetust keskkonnainvesteeringute keskuselt – põhikooliklassi ja lasteaia koolieelikute rühma osalemiseks aktiivõppeprogrammides taotletakse toetust eraldi vooruna 2021. aasta kevadel (eeldatavasti aprillis).

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kaevandusmuuseumis muutub õppimine seikluseks

Eesti Kaevandusmuuseum Kohtla-Nõmmel pakub haridusprogramme, mis ühendavad põlevkivi kaevandamise ajaloo, keskkonnateadlikkuse ja seiklusliku õppeviisi. Säästvat arengut ja keskkonnaharidust…

2 minutit

Arhitektuurimuuseum – ruumiteadlikuks maast madalast

Arhitektuurimuuseumi eesmärk on pöörata tähelepanu sellele, mis meie ümber, ning panna nii noored kui ka vanad…

2 minutit

Emotsioon teatrinukus

Nukuteatrimuuseum kuulutab taas välja teatrinuku leiutamise konkursi 1.–12. klassi õpilastele. Mullu esitati ligi 60 omanäolist tööd, mis tõestas, et selline loominguline ülesanne…

2 minutit
Õpetajate Leht