Kui palju maksab noorte 21. saj oskuste kujundamine ja miks õpetajate järelkasv on takerdunud?
Kõikide haridustasemete õpetajate/õppejõudude järelkasvu küsimus on erinevate uuringute ja reaalse elu tõttu teravalt tõusetunud. Õpetajate vajadus on suurem, kui hetkel uusi õpetajaid tööle tuleb ja tööle jääb. Suur hulk õpetajaid läheneb pensionieale või on juba pensioniealine. Järelkasvu küsimust on arutatud Riigikogu saalis, Kultuurikomisjonis, kõikides fraktsioonides, haridustöötajaid ühendavates organisatsioonides, paljude haridusedendajatega. Tegevused on algatatud, kuid kohanemine ning tegevuste algatamine on pikaldane. Riik peab võtma poliitilise ja reaalse vastutuse Eesti hariduse jätkusuutlikuks kujunemisel.
Õpetajate järelkasv on takerdunud. Õpetajakutse väärtustamine ja õpetajate järelkasvu tagamine vajab kõigi tasandite süsteemset koostööd. Valitsuse pädevuses on töötada välja tegevusplaan ja koordineerida selle elluviimist, et Eesti haridussüsteem liiguks jõudsalt isiksus- ja arengukesksuse poole. (Aadu Must, Ettepanekud Vabariigi Valitsusele 12.03.2021 nr 2-7/21-62/1)
Ootused õpetaja töö kvaliteedile, kestvusele ja sisule on kasvanud, aga muutunud pole selle eest saadav tasu. Oleks mõistlik võtta haridustöötaja ehk õpetaja, õppejõu, kutseõpetaja jne kui kõrgelt haritud tippspetsialisti palgaarvestus osadeks lahti ja mõtestada ümber tegelikuks töötasuks.
Ootame riigikogu ja valitsuse samme:
- • konstruktiivset programmi õpetajate järelkasvu jätkusuutlikkuse tagamisel;
- • õpetaja palgamiinimumi sidumist keskmise palgaga;
- • õpetaja ameti töösisu korrigeerimist vastavaks tegeliku tööajaga;
- • õpetaja ameti karjäärimudeli väljatöötamist, millele vastaks ka n-ö astmepalk;
- • tehtava lisatöö, mis ei mahu tööaja sisse (konsultatsioonid, HEV-õpilastega, sh andekatega tegelemine, õppematkad ja ekskursioonid, mentorlus, õpiprojektid, õppematerjalide loomine, õppekava arendustegevused, klassijuhatamine jms) tasustamist riiklikult kokkulepitud määrade alusel;
- • kõikidele Eesti koolidele vajaduspõhise ligipääsu tagamist tasulistele Eestis loodud e-õppematerjalide keskkondadele ning kvaliteetsete õppematerjalide koostamise tasustamist.
Soovime näha, et riik võtab poliitilise ja reaalse vastutuse Eesti hariduse jätkusuutlikuks kujunemisel. Loob stabiilse ning ajakohase süsteemi koolipidajale, koolijuhile ja õpetajale õppetöö ning sellega kaasneva lisatöö väärtustamiseks ning väärikaks tasustamiseks.
Alla on kirjutanud haridusvaldkonna töötajate nimel Õpetajate Ühenduste Koostöökoja 22 haridusühendust:
- • Eesti Ajaloo- ja Ühiskonnaõpetajate Selts
- • Eesti Bioloogiaõpetajate Ühing
- • Eesti Geograafiaõpetajate Ühing
- • Eesti Haiglaõpetajate Selts
- • Eesti Haridustehnoloogide Liit
- • Eesti Informaatikaõpetajate Selts
- • Eesti Käsitööõpetajate Selts Aita
- • Eesti Keele kui Teise Keele Õpetajate Liit
- • Eesti Keelepööre
- • Eesti Keemiaõpetajate Liit
- • Eesti Kehalise Kasvatuse Liit
- • Eesti Klassiõpetajate Liit
- • Eesti Kunstihariduse Ühing
- • Eesti Lasteaednike Liit
- • Eesti Majandus- ja Ettevõtlusõpetajate Selts
- • Eesti Matemaatika Selts
- • Eesti Muusikaõpetajate Liit
- • Eesti Raamatukoguhoidjate Ühingu Kooliraamatukogude sektsioon
- • Eesti Tehnoloogiakasvatuse Liit
- • Eesti Tööõpetajate Selts
- • Inimeseõpetuse Ühing
- • MTÜ Hea Algus
Lisa kommentaar