Noored: digilahenduste üleküllus ei tee muuseumi ägedamaks

2 minutit
96 vaatamist

Eesti Sõjamuuseumi käesoleva aasta kevadel koolinoorte seas läbi viidud uuringust selgus, et nad ei oota muuseumidelt tingimata rohkete digilahenduste kasutamist, küll aga peavad oluliseks, et muuseumis saaks lisaks vaatamisele-lugemisele-kuulamisele käed ise külge panna ja midagi põnevat teha.

Eesti Sõjamuuseum korraldas 2023. aasta kevadel küsitluse, kus 13–20-aastastelt noortelt uuriti, millised muljed on neile jäänud sõjamuuseumi või mõne teise muuseumi külastusest. Selgus, et peaaegu kõik vastajad olid oma külastuskogemusega rahul. Muuseumilt ootavad noored korraga nii uusi teadmisi kui lõbusat ajaviidet.

Üks valdkond, mille kohta sõjamuuseum noorte arvamust teada soovis, oli digi- või IT-lahenduste kasutamine ekspositsioonis: kas neid peaks olema rohkem või vähem, mida peaksid IT-lahendused võimaldama jms. Noorte vastustest selgus, et IT-lahenduste üleküllus ei tee muuseumi nende arvates tingimata paremaks.

„Tundub, et digilahenduste vajadus noorte muuseumisse meelitamiseks on mõnevõrra ületähtsustatud,“ ütles Eesti sõjamuusemi direktor Hellar Lill tulemusi kommenteerides. „Muretseme muuseumides ehk liialt, et noortel on põnev ainult digimaailmas, aga noored ise peavad infotehnoloogiat enda ümber nii iseenesestmõistetavaks, et ei oska IT-lahenduste vajadust eraldi esile tõsta.“

Samas sooviksid noored muuseumis siiski näha rohkem liit- ja virtuaalreaalsuslahendusi. Samuti leitakse, et parema muuseumielamuse annab võimalus midagi ise teha, proovida või katsuda.

Sõjamuuseum arvestab ekspositsiooni kujundamisel uuringu tulemustega ja juba sel aastal valmiv Teise maailmasõja sündmusi tutvustav väliekspositsioon muuseumi õuealal pakub külastajatele lisaks uudistamisele ka tegevust.

Kommentaarid

  1. Muuseumiharidus on väga oluline.
    Tore, et noored soovivad ise muuseumis asju proovida ja katsetada! Muuseumi suurim väärtus on pakkuda näha ja kogeda päris asju, päris maailmas.
    Aga liit- ja virtuaallahendused sõjamuuseumis – kas see on midagi, mida meie noored halveneva vaimse tervise seisukohast tegelikult vajavad? Paljudel lastel on raskusi koolitunnis oma peast välja visata mõtteid hiljuti mängitud videomängust ja keskenduda õppetööle. Üha rohkem lapsi saab tablettravi aktiivsus- ja tähelepanuhäire tõttu.
    Soovitan lugeda lisaks.
    Hooked on the metaverse? Exploring the prevalence of addiction to virtual reality applications https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frvir.2022.1031697/full
    Virtual Reality: Opportunities & Risks https://intenta.digital/perspectives/virtual-reality-opportunities-risks/
    Irooniaga öeldes – kindlasti meeldiks mõnele noorele seegi, kui keegi neile muuseumis kanepit või muud narkootilist kraami pakuks.

    Riin Seema

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Hea Õpetajate Lehe lugeja!

Meie veeb läbis äsja põhjaliku uuenduse, mille käigus see muutus senisest märksa tänapäevasemaks ja kasutajasõbralikumaks. Seoses põhjalike uuendustega võib juulikuus esineda…

1 minut

Eesti Lastehoidude Liidu juht Mari Kummer: „Kas Tallinnal on alusharidussektoris raha üle?“

10. juunil teatas Tallinna Linnavalitsus kavatsusest kaotada lasteaedade kohatasu…

3 minutit

Õpetajate Lehe uus peatoimetaja on Kristi Helme

Reedel valiti Õpetajate Lehe uueks peatoimetajaks Kristi Helme, kes asub tööle alates 10. augustist.

Praegu töötab Kristi Helme…

2 minutit
Õpetajate Leht