Tauno Rubin.
Tauno Rubin.

E-maailm? Miks ka mitte! Tundke huvi, proovige, arutlege ja selgitage! Rakendage õpitut päriselus

Tauno Rubin.
Tauno Rubin.
3 minutit
56 vaatamist

Tundke huvi, mida noor nutiseadmes teeb – las ta tutvustab mõnd oma lemmikmängu, mängige seda koos. Noortele meeldib, kui vanemad nendega mängides aega veedavad. Vanemad saavad omakorda aimu, mida noored nutimaailmas teevad, ja neil on võimalik kohe selgitada, kui mõni asi ei tundu sobilik.

Kuna nutimaailm on kasvamas meist suuremaks, siis kirjutan selle artikli noortega töötavatele inimestele ennekõike n-ö isutekitajaks. Seda enam, et teen e-mängude teemal oma magistritööd, millest saab tulevikus pikemalt lugeda.

Just noorsootöö oma eri vormide ja mitteformaalse õppega on sobiv koht nutimaailmaga tutvumiseks. Näiteks raamatukogus võiks olla mängude päev, kus noored saaksid tegevuse käigus digiteemalisi raamatuid avastada. 

Noortekeskustes soovitan teha nuti/e-mängude päevi ja ka nutivabasid päevi. 

Populaarsemad mängud noorte seas on „Roblox“ ja „Minecraft“ (isetehtud maailmad ja mängud, lisaks 3D-modelleerimine), „CS:GO“ ja „Fortnite“ (tiimide koostöö, suhtlemis- ja planeerimisoskus). „Robloxis“ hindan kõige enam Roblox Studio võimalusi. Alati, kui olen mõne noorega „Robloxis“ midagi mänginud, küsin, kas ta on ka ise selles keskkonnas mõne mängu teinud, ja tutvustan talle Studio võimalusi. Nii on mitmed noored hakanud ise mänge looma. 

Olen teinud seal ka kahe noortekeskuse koopia päris hoonest. Seal saab kohtuda noortega ajal, mil päris noortekeskus on kinni. Olen andnud neile ka ülesandeid. Näiteks tuli munadepühade ajal võistluse käigus otsida majast üles sinna peidetud pühadega seotud asju. Oma vastused ja pildid saatsid nad mulle. Lisaks võib seal luua koos noortega oma unistuste noortekeskuse või kooli. Kui Roblox Studio võimalused jäävad juba lahjaks või soovib mõni noor teha suuremaid mänge, on head keskkonnad Unity ja Unreal Engine.

Samuti soovitan teha koostöös kutsekoolidega karjääripäevi, kus noored saaksid proovida arvuti simulatsioonimängudes („Ship simulator“, „Euro Truck simulator“, „Flight simulator“, „Car mechanic“, „Dream car builder“, „Bus simulator“, „Planet zoo“, „Cities skylines“ jpm) eri ameteid.

Väga äge on lasta noortel endal korraldada mõne arvutimängu võistlus, kus igaühel on oma ülesanne. Näiteks lauatennise võistlust korraldades saab paluda täita punktitabelit Excelis. Seal tuleb teha kõigepealt tabel, sisestada valemid ja järjestused. See meeldib noortele väga!

Vinge, kuid juba veidi suuremat ressurssi vajav mäng on „Project Cars 2“ ja „rFactor 2“, mis annab väga mitmekülgseid oskusi. Mäng on autode ringrajavõistlus, kus sõitjad saavad kujundada oma tiimi autod, need seadistada jpm. „rFactor 2-s“ on võimalik ise luua radasid ning kogu võistlus nii üles ehitada. Võistluse direktor tegeleb võistluse salvestuse/ülekandega ning otsustab, milliseid kaameranurkasid igast autost ja võistlejast ta näitab (igal autol on umbes 12 kaamerat). Keegi tegeleb ekraanigraafikaga ja otsustab, milliseid võistlusandmeid ekraanil kuvatakse (nimed, järjestused, autode vahed jpm). Lisaks on keegi kommentaator jne. 

Selle kõige tulemus on samasugune ringrajavõistlus, nagu neid päris spordikanalil üle kantakse. Kuid kindlasti ei tohi unustada teha noortega pärast mängimist arutlusringe, et selgitada, mida me tegime ja kas me sellest tegevusest midagi ka õppisime. 

Kõige olulisem on noorte tegevuse vastu huvi tunda! 

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Perekonnad meedias ja meediaperekonnad

Meedias elades ja meediat tarbides saab tänapäeva noor kvantitatiivses mõttes mitu korda rohkem infot kui õpetajalt, kardetavasti ka rohkem…

6 minutit
1 kommentaar

Meediapädevuse arendamiseks on vaja huvi ja mõistmist

Tänapäeva infoühiskonnas, kus infoväli pidevalt muutub ja digitaalsed tööriistad arenevad kiiremini kui kunagi varem, on meediapädevus…

2 minutit

Digitaalne heaolu ja meediapädevus – kuidas tagada laste jaoks nende tasakaal?

Keelud ja piirangud võivad näida lihtsate lahendustena, kuid tegelikkuses on olulisem mõista,…

3 minutit
Õpetajate Leht