Kaitsesin kevadel Tartu Ülikoolis magistritöö „Matemaatikat ja muusikat lõimiv õppematerjal 1. klassile“. Kaitsmiskomisjon kiitis mu tööd ja soovitas seda laiemalt jagada.

Töö sisu on laulud, töölehed ja animatsioon, mille abil saab õppida esimeses klassis matemaatikat ja muusikat lõimitult, näiteks matemaatika mõisteid lauldes üle korrata. Lõimitud materjale võiksid kasutada klassiõpetaja ja muusikaõpetaja koos. Teadmiseks veel, et matemaatikat ja muusikat lõimivad õppematerjalid on veebis huvilistele tasuta kättesaadavad, lingid on artikli lõpus.
Kust tuli idee?
Mäletan oma kooliajast, kuidas lugesin endale tihti õppematerjali kõva häälega ette või laulsin konspekte läbi, sest see aitas õpitavat meelde jätta. Lõin juba siis teoreemidest ja stereomeetria valemitest laule. Hiljem, kui uurisin muusika ja matemaatika lõimingu mõju õppimisele lähemalt, sain teada, et riimid ja rütmid hõlbustavad abstraktsete süsteemide õppimist ja aitavad infot meeles pidada. Võtame näiteks matemaatika õppimisel kasutatava lause „Miinusmärk sulu ees muudab märki sulu sees“, mis on teadlikult pandud riimi, et õppijatele paremini meelde jääks. Lugedes mitmeid teadustöid, süvenes teema vastu huvi. See ajendas mind looma muusikat ja matemaatikat lõimiva õppematerjali, et muuta mõlemad õppeained õppijatele lihtsamaks.
Mida need õppematerjalid endast kujutavad?
Muusika ja matemaatika lõimitud õppematerjalide loomisel pidasin tähtsaks eri õpistiiliga õppijate toetamist. Lõin õppematerjalid, mis toetaksid visuaalse, auditiivse, kinesteetilise, loogilis-analüütilise, seltskondliku ja lingvistilise õpistiiliga õppijaid. Selleks koostasin 13 töölehte, kuus laulu ja animatsiooni, mis toetavad eelnimetatud õpistiile. Materjalid sisaldavad ülesandeid, kus õppijatel on võimalik arutleda, nuputada, laulda, värvida, muusikat kuulata, arvutada, pilli mängida, loendada, võrrelda, tantsida ja mängida. Et õpetajad saaksid tunnis neid õppematerjale õppetööga mugavalt siduda, kombineerisin Avita ja Koolibri kirjastuste õppeteemade ühisosa. Nii saavad mõlema kirjastuse õpikute kasutajad neid materjale esimese klassi esimesel poolaastal kasutada.
„Rütmirong ja järgarvud“ ning teised laulud
Matemaatikat ja muusikat lõimivate õppematerjalide sisu avamiseks tutvustan töölehte „Rütmirong ja järgarvud“. Seda täites saavad õppijad plaksutada rütmirongis olevaid rütme, leida rongile taktimõõdu ning täita tühjad vagunid puuduvate järgarvudega. Töölehe juurde on loodud laulumäng „Kümnes vahetab“, mis senimaani on osutunud üheks laste lemmikuks ja aitab kinnistada järgarvude teemat.
Veel meeldis õppijatele animatsioon „Ring, ruut, kolmnurk ja ristkülik“, kus õppematerjale läbiv rebane liigub ringi, õpetades geomeetrilisi kujundeid ja muusikarütme.
Õppematerjalide elavdamiseks ja lastele lähemale toomiseks loodud rebase karakter meeldis õppijatele väga, seda oli näha õpetajatele tehtud joonistustest ja uudishimust uute töölehtede vastu. Õppijad tundsid huvi, miks kõigist geomeetrilistest kujunditest laule ei ole. Näiteks küsiti: „Miks silindrist laulu pole? Me ju oskame seda nüüd.“
Parema ettekujutuse saamiseks võib vaadata videot „Ring, ruut, kolmnurk ja ristkülik“ lingilt https://youtu.be/8zabOjAzR5w?si=N0Q2jojzdkV_foBe, kus esimese klassi lapsed saavad kujundeid lauldes nimetada ja üle korrata. Algul saavad lapsed videos laulva lapsega kaasa laulda, seejärel võib mängima panna ainult fonogrammi, et õppijad saaksid laulda geomeetrilistest kujunditest peast. Lisaks saab ekraanile ilmuvate rütmide järgi plaksutada.
Laulu „Ette, taha, vasak, parem, võrdne, lühem“ leiab lingilt https://www.youtube.com/watch?v=dJYB06yanhY ja seda esitatakse mõnusas boogie-woogie rütmis. Seda laulu lauldes on soovitav liigutusi kaasa teha, et vasak ja parem meelde jääksid ning tekiks võimlemispaus.
Youtube’ist leiab veel laulud „Püramiid, kuup ja kera“, „Risttahukas“, „Sirgjoon ja kõverjoon“ ja laulumängu „Kümnes vahetab“ koos kirjeldusega. Suuremate huviliste jaoks on Padletis kõigi laulude kohta fonogrammid ja noodid.
Kuidas õppematerjale kasutada?
Muusikat ja matemaatikat lõimivaid õppematerjale võiks ideaalis kasutada klassiõpetaja ja muusikaõpetaja koostöös. Kõikidest lauludest on olemas lauljaga versioon ja fonogramm, seega sobivad need tunnis kasutamiseks nii muusikaõpetajatele kui ka klassiõpetajatele. Lauljaga versioonid hõlbustavad laulude kasutamist tunnis ega eelda klassiõpetajalt rohkem muusikalist taustateadmist kui 1. klassi tasemel. Muusikaõpetajate jaoks on iga laulu juures ka noodid, mis on võrreldes salvestustega natuke lihtsustatud, kuna õppematerjalide testimise ajal selgusid kitsaskohad, mis tuli parandada. Matemaatikateemalised laulud on keerulisemad kui keskmine laul muusikaõpikus, sest soovisin jätta lauludesse oma muusikalist käekirja ning muuta repertuaari värvikamaks. Õpetajaid võivad neid õppijate jaoks jõukohasemaks muuta.

Mida ma õppematerjale koostades õppisin?
Olen loomingulisi ülesandeid ja tegevusi alati nautinud, kuid nende materjalide loomine oli uus ja loov kogemus. Õppematerjale luues sain kinnitust, et muusikal ja matemaatikal on palju ühist. Töö üle reflekteerides avastasin mitmeid kohti, mida tulevikus paremini teha, ning sain ekspertide hinnangute põhjal uusi mõtteid edaspidiseks.
Kust neid materjale leida?
Õppematerjalid on tasuta leitavad veebikeskkonnast Padlet. Laule on võimalik kuulata ka Youtube’ist.
Kavatsen matemaatika ja muusika lõiminguga jätkata, sest paljud teemad on kajastamata ning on veel palju avastada. Jätan siinkohal teile oma kontaktandmed. Võtame ühendust ja teeme koostööd!
E-post: lisabethhint@gmail.com
Padlet: https://padlet.com/lisabethh/matemaatikat-ja-muusikat-l-imiv-ppematerjal-1-klassile-jybx38avr45h2hmf
Lisa kommentaar