
Kuidas õpetaja saab õpetada õpilasi Vikipeediat targasti kasutama?
Üsna sageli kuuleme õpilastelt, kuidas neil on keelatud õppetöös Vikipeediat kasutada või et õpetaja sõnul pole Vikipeedia usaldusväärne koht info otsimiseks ja lugemiseks. Samas teame, et Vikipeedia on valdavalt esimene koht, kuhu inimene Google’i otsingu kaudu jõuab, ja alternatiive sageli polegi. Keelamine ei tööta: Vikipeedia lehtedele tehakse umbes 250 miljonit külastust päevas. Pigem tuleks õpetada õpilasi seda suurt meediatekstide kogumit õigesti kasutama.
Hiljuti viis Tartu Ülikooli eesti ja üldkeeleteaduse instituut läbi uuringu Eesti kooliõpilaste ja õpetajate Vikipeedia kasutamise kohta. Sellest ilmnes, et õpetajatel napib Vikipeedia õppetöös kasutamise kogemusi, seda eriti Vikipeedia artiklite kirjutamise- või redigeerimise osas. Ka muid lisavõimalusi, mida Vikipeedia keskkond pakub, õpetajad eriti ei kasuta. Põhjuseid, miks see nii on, siin analüüsida ei jõua, küll aga saame teha kiire õppekäigu Vikipeedia õppetöös kasutamiseks.
Meediapädevusoskused
Vikipeediat saab kasutada infootsingu ja info hankimise eesmärgil, mis on meediapädevuse suurendamise harjutuseks väga hea ülesanne. Õpilane õpib kasutama infootsinguks õigeid märksõnu, analüüsima ja filtreerima informatsiooni. Vikipeedia artiklites esinevad siselingid õpetavad nägema informatsiooni üksuste seoseid.
Infootsinguks Vikipeedias tasub anda ette kindlad küsimused, mis tekitavad õpilastes ka loomupäraselt huvi ning otsinguhasarti. Tihti aitab otsingu huvitavaks muuta võistlusmoment. Näiteid küsimustest: „Mitu teemanti on EV presidendi ametiketil?“, „Mitmendal kohal populaarsuselt on eesnimi Karmen?“.
Koos õpilastega saab läbi teha ka harjutusi Vikipeedia artikli usaldusväärsuse hindamiseks, mille käigus vaadatakse läbi kriteeriumid ja ohumärgid, mida iga meediateksti tarbimisel on oluline tähele panna.
Uurimistöö- ja kirjutamisoskus
Hoopis suurema väljakutse nii õpetajale kui õpilastele esitab aga Vikipeedia artikli redigeerimise või kirjutamise ülesanne. Siin tuleb läbi mõelda kõik – alates teemavalikust kuni artikli vormistamise nüanssideni. Ülesanne sobib pigem gümnaasiumiastmesse ja õpetaja, kes sellise juhendamise ette võtab, arendab oma õpilasi väga mitmekülgselt. See ülesanne on ka hea ettevalmistus uurimistöö kirjutamisel, sest õpilane harjutab siin akadeemilist kirjaoskust, teksti struktureerimist, viitamist, visuaalse materjali kasutamist. Lisanduvad koostööoskus, kriitilise lugemise ja mõtlemise oskus.
Vikipeedia sõsarprojektid
Vikipeedia kõrval tasub tähele panna Vikipeedia sõsarprojekte, milleks on tsitaatikogu Vikitsitaadid, terminikogu Vikisõnastik ja (kirjandus)tekstide kogu Vikitekstid. Nende projektide kasutamise kohta õppetöös ilmub oktoobri lõpus põhjalik artikkel ajakirjas Oma Keel. Eraldi väärib märkimist sõsarprojekt Wikidata, mis on hea keskkond andmepäringute õpetamiseks ja IT-asjandusega tutvumiseks.
Abiks õpetajale
Õpetajale, kes soovib Vikipeediat õppetöös rohkem rakendada, oleme koostanud abimaterjale. Eespool kirjeldatud meediapädevuse ülesandeid leiab siit ning artikli kirjutamiseks saab abi õppevideotest. Wikimedia Eesti aitab ja nõustab õpetajaid, kes soovivad asjaga tegeleda. Korraldame koolides tasuta töötubasid nii õpilastele kui õpetajatele.
Lisainformatsioon meie kodulehel.
Loe ka: Riina Reinsalu. Uuring: Vikipeedia alles otsib üldhariduskooli õppetöös oma kohta
Lisa kommentaar