Priit Põhjala.
7. klassi õpilaste sagedus erinevatel tasemetel loodusteadusliku kirjaoskuse (LK) ja selle erinevate tunnuste (T1–T10) osas.

Sõnal sabast: Botas

Priit Põhjala.
7. klassi õpilaste sagedus erinevatel tasemetel loodusteadusliku kirjaoskuse (LK) ja selle erinevate tunnuste (T1–T10) osas.
2 minutit
195 vaatamist

Teatavat tüüpi spordi- ja vabaajajalatsit tähistav sõna „toss“ on meile tulnud soome sõnast tossu ‘tuhvel, suss; spordi- või balletiking’. Kui mõelda 1980.–1990. aastatel pindunud laenu suupärasusele – on ju küll hea lahe öelda „talvetossud“ ja „sporditossud“ ja „teksad ja tossud“ –, siis pole imestada, et see meie kõnepruugis nii igapäevaseks on muutunud.

Eesti keele sõnaraamatutes on „toss“ paigutud stiilitasandile „argikeelne“ ja „kõnekeelne“ ning lisatud juurde kirjakeeles vastuvõetav sünonüüm „botas“. Noorte silmis ajast ja arust sõna – juba „Esimeses eesti slängi sõnaraamatus“ (1991) leitakse „botased“ olevat „lootusetult ebamoodsaks vananenud“ – tuleb meile tšehhi keelest.

Aastal 1949 loodi toonases Tšehhoslovakkias Skuteči linnas jalatsivabrik Botana, kus algul tehti peamiselt meeste tänavakingi, alates 1962. aastast spetsialiseeruti aga just spordijalanõudele. 1963 sündis seal tootemark Botas (BOTA-Sports, BOTA-Skuteč; tšehhi bota ‘king’). Botase jalatseid kandsid paljud toonased spordisuurused: suusahüppaja Jiří Raška, iluuisutajad Eva Romanová ja Pavel Roman, jooksja Emil Zátopek …

Mõned Botase mudelid olid tõeliselt erilised, näiteks 1966. aastal disainitud Botas Classicut tehti esiti valgete Mongoolia hobuste nahast, kuid 1970.–1980. aastatel muutus tavaliseks ka masstoodang, mis jõudis väga paljude inimesteni nii kodumaal kui ka Nõukogude Liidus. Ja üks Botase menukuse kõrvalnähte oli, et 1980. aastail sai mitmes Ida-Euroopa riigis, sealhulgas Eestis, tootemargi nimest üldsõna, millega hakati kutsuma igasuguseid, ka lääne firmade spordijalanõusid.

Populaarse tootenime muutumises kõiki samaliigilisi tooteid tähistavaks üldsõnaks ei ole iseenesest midagi erandlikku; nii oleme saanud ka sõnad „aspiriin“ ja „heroiin“, „džiip“, „eskalaator“, „föön“, „jojo“, „polaroid“, „termos“ ja veel hulga teisi.

Aastast 2000 kannab Botana oma kultusliku tootemargiga sama nime, Botas, ja selle spordijalatsitele ennustatakse nostalgia laineharjal uut suurt tagasitulekut. Kes teab, vahest muutub siis jälle trendikaks ka üldsõna „botas“ ja tõrjub „tossud“ kõrvale.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht