2023. aasta juunis toimunud kogukonnateatri rännaklavastus Raatuse koolis. Fotod: ETDS

Draamaharidus kapist välja!

2023. aasta juunis toimunud kogukonnateatri rännaklavastus Raatuse koolis. Fotod: ETDS
4 minutit
174 vaatamist

27. novembril oli rahvusvaheline teatri- ja draamahariduse päev, mida me Eestis tähistasime esimest korda aktsiooniga „Teatri- ja draamaõpetajad kapist välja!“. 

Kapist väljatulek tähendas seda, et kuulutati välja fotoaktsioon, kuhu kutsuti osalema omal käel väljaõppinud entusiastlikke teatri- ja draamaõpetajaid, kes tegutsevad edukalt kooliteatris, huvihariduses, lasteaias, annavad koolis draamaõpetust, leiutavad uusi metoodikaid ja innustavad õppijaid. Tahtsime, et need tugeva sisepõlemismootoriga andekad inimesed astuksid oma näo ja teoga rohkem avalikkuse ette. 

Fotoaktsiooni algatas Eesti Teatri ja Draamahariduse Selts (ETDS), mis loodi 2016. aastal ja kuulub alates 2022. aastast IDEA-sse (International Drama/Theatre and Education Association). Seltsi juhivad Katrin Nielsen (Tallinna Reaalkooli draamaõpetaja), Liia Kanemägi (vabakutseline näitleja ja draamapedagoog), Kadri Kosk (Tartu Raatuse Kooli kunsti- ja draamaõpetaja) ja Ivo Mikson (Sinimäe Põhikooli õppejuht). 

Praegu on meie teatri- ja draamahariduse seltsil 38 liiget, kuid neid võiks palju rohkem olla. Loodetavasti toob eelnimetatud fotoaktsioon neid juurde. 

Draamaõpetus meil ja mujal

Kahjuks tuleb rahvusvahelise draamaõppe päevaga seoses tõdeda, et draamaõpetus kui õppeaine on olnud Eesti koolide õppekavas esindatud pigem juhuslikult. Ainult teatrilembesed direktorid, kel on töökollektiivis juhtumisi või tahtlikult entusiastist draamaõpetaja, on kooliteatri kunsti toetanud ja seda jõudsalt õppesse lõiminud. Nimetagem siin eeskujudena Tallinna 32. Keskkooli, Jõgeva Gümnaasiumi, Saaremaa Gümnaasiumi, Rapla Vesiroosi Gümnaasiumi, Pärnu Vabakooli ja Tallinna Reaalkooli, kus on 5. klassi draamakursuse näol teatriõpet elus hoitud. Need koolid on teinud aastaid entusiastlikku tööd kooliteatrite festivalide korraldamisel ja ruumide kohandamisel teatritegevuseks ning arendanud ka suunaõpet. Kahjuks on teatri- ja draamaõppe staatus olnud Eestis muusika-, kunsti- ja tantsuhariduse omast siiski madalam. 

Paljudes välisriikides on draamaõpe tunduvalt paremas olukorras kui meil. Koolide õppekavas on teatri- ja draamaõpetus Kreekas, Inglismaal, USA-s, Kanadas, Norras, Poolas, Tšehhis, kus on tugev teatri ja draama traditsioon. Uute draamahariduse arendajatena tõusevad esile Holland, Island, Türgi, Balkanimaad, Austraalia, Uus-Meremaa jt.Inglismaal on draamaõpetus emakeele ja Šotimaal väljenduskunstide ainekavas. 

Draamaõppe mõju ja praktikaid on viimase 30 aasta jooksul maailmas põhjalikult uuritud ja selle tähtsust mõistetud. Tänu sellele pakuvad lääne ülikoolid õpetajakoolituse ja rakendusteatri/draama valdkonnas arvukalt magistriprogramme. Samas ei tea vähemalt allakirjutanu ühtki maad, kus õpetajal või väljastpoolt kooli tulijal poleks üldse võimalik kõrgkoolis draamapedagoogilist haridust saada, nagu on kahjuks meil. 

Meie draamaõpetaja identiteet ja väljaõpe

Esitangi rahvusvahelise teatri- ja draamahariduse päeva puhul valusa küsimuse: miks ei saa Eestis õppida draamaharidust kõrgkooli tasemel? Meie draamaõpetaja tegutseb põhitöö kõrvalt ja kipub läbi põlema just sellepärast, et tal puudub selge erialane identiteet ja väljaõpe. Ühtlasi tähendab see, et draamaõpetajate pealekasv läheb isevoolu teed. Aastatel 2008–2016, kui Viljandi kultuuriakadeemia pakkus draamaõpetajatele treeninglaagreid ja täienduskoolitust, ilmus pea igal aastal mõni omaette nokitseja vaatama, millega teised draamaõpetajad tegelevad, ja uusi inimesi tuli kogu aeg peale. Paraku on kultuuriakadeemia täienduskoolitused soikunud. Kui muusika-, kunsti- ja isegi tantsuõpetajatel on võimalik omandada erialane kõrgharidus, siis draamaõpetajad harivad end juhukoolitustel, koolis teatrit või draamat tehes ning kooliteatri festivalidest osa võttes. 

Kui ajas tagasi vaadata, siis siiski on olnud neidki, kes on võtnud vaevaks draamaõpetajatele täiendkoolitust korraldada. Nimetagem kunagist Tallinna Pedagoogilist Instituuti, Eesti Harrastusteatrite Liitu, Viljandi kultuuriakadeemiat, teatrite korraldatud seminare ja töötubasid ning allakirjutanu initsieeritud rakendusteatri konverentse. Aga kõik see on täpe ning teatri- ning draamaõpetajad Eesti koolides on tõenäoliselt ainsad legitiimse erialase hariduseta õpetajad. Seetõttu on nende põhieriala sageli muu, peamiselt emakeele ja kirjandusega, aga ka muusika, kunsti, kehalise kasvatuse jt ainetega seotud. Ka huvijuhtide ja noorsootöötajate hulgas on neid, kes on pühendunud noorte teatri- ja draamaharidusele.


  • Armas teatri- ja draamaõpetaja! Saada meile foto, kuhu oled kirjutanud, mida teater sinu jaoks tähendab. Alusta oma sõnumit sõnadega: „Teater koolis annab …“
  • Ootame su fotot aadressil draamaharidus@gmail.com. Ära unusta lisada foto autori ja draamaõpetaja nime ning pane kirja ka kool, klass jms. 
  • Inspiratsiooniks võid vaadata juba saadetud fotosid.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Jalutuskäik pedagoogilises oaasis

Waldorfi kool on andnud ühiskonnale valikuvõimaluse. Eesti Waldorfi koolid on rohkem kui 30 aastaga tõestanud, et selle kooli lõpetanud noored…

8 minutit

Kolm uut nägu klassis: kuidas vahetusõpilased tõid kooli värskust ja elavdasid koostööd

Kui suve lõpus sai teatavaks, et Koeru Keskkooliga liitub korraga…

9 minutit

Õpetajad hakkavad oma loodud materjalide eest tasu saama

„Ministeerium on otsustanud koguda kokku ja rahastada olemasolevaid õpetajate loodud materjale,“ lausus haridus- ja teadusminister Kristina…

2 minutit
Õpetajate Leht