Äsja avaldatud välishindamise aastaraamat teeb kokkuvõtte möödunud õppeaastast ning annab suuniseid edaspidiseks. Seekord keskendutakse senisest rohkem järelevalve tulemustele.
Kaks aastakümmet on Haridus- ja Teadusministeerium võtnud kokku eelmise õppeaasta välishindamise tulemused aastaraamatus. Seekordne aastaraamat erineb eelnevatest sedavõrd, et rohkem on keskendutud järelevalve tulemustele, ja selleks on ka põhjust: kui riigi prioriteet on õppeasutuste üleminek eestikeelsele õppele, on see olnud keskne teema ka järelevalves. Teema on hariduspoliitiliselt aktuaalne ja jääb seda veel aastateks.
Minister Kristina Kallas rõhutab aastaraamatu eessõnas, et eestikeelsele haridusele üleminek on lähiaastatel hariduselu kõige tähtsam teema: „Õppeaasta alguse tervituses lubasin pingutada selle nimel, et tuua kõik Eesti koolid ja õpilased kokku ühtsesse eestikeelsesse haridusruumi. Kuna eestikeelse õppe korraldus oli ja on prioriteet, sisaldab aastaraamat ülevaadet järelevalve tulemustest nii üld- kui kutsehariduses.“
Kallas lisab: „Seekordse aastaraamatu valmimise ajal käivitusid arutelud järelevalve uue kontseptsiooni üle. Meie haridusruumi väärtuseks on autonoomne õpetaja autonoomses koolis, olen jätkuvalt seda meelt, et see peab ka tulevikus nii jääma, kuid iseseisvus ja otsustusõigus saab toimida vaid siis, kui kõik osalised peavad mängureeglitest kinni,“ sõnab minister.
Ülevaates on esitatud kokkuvõte eelmise õppeaasta järelevalvete tulemustest nii üld- kui kutsehariduses, põhjalikumalt on lahti kirjutatud ka see, millele pöörata tähelepanu õpilaste koduõppe korraldamisel, ajutises õppes osalemise keelu rakendamisel, õppe- ja kasvatusala töötajate ametikohtadele konkursside korraldamisel ning kvalifikatsiooni hindamisel.
Tagasisidet õppeasutuste tegevuse tulemuslikkusest ei saa ainult järelevalve kaudu, vaid olulisel kohal on ka õppeasutuste tegevus- ja tulemusnäitajad, millest on ka mitu artiklit. Samavõrd olulised on akrediteerimise tulemused nii kutse- kui kõrghariduses. Ja nii nagu igal aastal, annab aastaraamat ülevaate ka sellest, millised on Euroopa riikide haridusindikaatorid ning kuidas Eesti nende eesmärkide täitmise poole liigub.
PISA tulemused kinnitavad jätkuvalt Eesti õpilaste väga häid teadmisi. Saab lugeda sellestki, kuidas Eesti hariduse vastu maailmas huvi tuntakse ja kuidas on Eesti oma tulemusi tutvustanud. Eesti aktiivne rahvusvaheline suhtlus ning koostöö eri riikide ja organisatsioonidega on toonud ja toob kasu nii Eesti haridussüsteemile kui ka riigile tervikuna. Eesti on tõusnud maailma hariduse tippriikide sekka ja seda taset on meie hool hoida.
Välishindamise aastaraamat on kättesaadav ministeeriumi veebilehel Välishindamine | Haridus- ja Teadusministeerium (hm.ee).
Välishindamise aastaraamatut tutvustavat veebiseminari saab järele vaadata https://youtu.be/leyqoT1ZF2Y.
Lisa kommentaar