Raivo Juurak.

Õppimise topeltnelson

Ennastjuhtiva õppija teema tuletas mulle meelde Uno Lahe novelli „Meie, tippkutid, üle kogu maailma“. Seal otsustasid noormehed omal algatusel intensiivselt õppima hakata ja nimetasid seda uudset olukorda õppimise topeltnelsoniks. Topeltnelson on teatavasti maadlusvõte, mille puhul ei jää vastasel üle muud kui alla anda. 

Endise julgeolekutöötaja Uno Lahe „Tippkutid“ oli esimene raamat minu elus, kus kirjutati õppimisest kui millestki väga ägedast. Poisid õppisid täiesti omal algatusel ja „endale armu andmata“. Selline jutt kõlas tollal, 1974. a kuidagi ameerikalikult („Martin Eden“). Eesti NSV-s räägiti pigem õppimise mõttetusest, spikerdamisest jms. Ja siis äkki – õppimine kui tippsport.

Aeg on läinud edasi ja nüüd on just õppimise topeltnelson see, mida on vaja. See tähendab omaalgatuslikku õppimist, üksteiselt õppimist, ennastjuhtivat õppimist jms. See kõik annaks õpilastele kindlamad teadmised ja oskused ning õpetajad oleksid ka mitu korda rõõmsamad. 

Ainult et kuidas selleni jõuda? Arvan, et siin on võlusõnaks „üheskoos õppimine“. Uno Lahe tippkutid õppisid üheskoos, üksteist innustades. Ei ole vaja kujutada õpilast ette nohikuna, kest pusib üksinda ja omaette. Jaagup Kippar kirjutab tänases Õpetajate Lehes, et näiteks pillimängu on teistega koos palju toredam harjutada kui omaette. Kuid kas nii pole kõigi asjade õppimisega? Üheskoos õppides on õppimisel justkui suurem mõte. Õppimine on sotsiaalne nähtus, ütlevad teadlased. Muidugi on vaja harjutada ka üksinda ja omaette, kuid seda ikkagi üheskoos õppimise nimel.

Häid näiteid õppimise topeltnelsoni kohta leiab koroonaajast, mil mõneski koolis tekkis spontaanselt ja õpilaste enda algatusel veebirühmi, kus õpiti üheskoos, üksteist aidates ja toetades, kus jõuti kiiresti edasi ja tulemused olid väga head. Õpetaja oli sellistele rühmadele lihtsalt konsultant, mitte teadmiste allikas. Õpetajale see muidugi meeldis. Mõelda – nad õppisid ise!

Vanad roomlased teadsid, et kõige rohkem õpitakse teisi õpetades. Seepärast võiks igas klassis korraldada asju nii, et need, kes juba oskavad, õpetaks neid, kes veel ei oska. Olen sellist õpilaste üksteise õpetamist näinud näiteks keelekümbluse tundides. Õpetavad õpilased lähevad tõeliselt hasarti ja nende hoolealused ütlevad: „Ahaa! See on siis nii!“ 

Koosõppimise näiteks sobivad ka õpilasfirmad, mis õpetavad nooremate klasside õpilasi – enamasti järeleaitamisena. Tänu sellele saavad nad ise asjad selgemaks ja nooremad saavad aimu, et õppimine võib olla äge ja et seda võib võrrelda isegi tippspordiga.

Kommentaarid

  1. Ha! Selline meetod oli kasutusel juba 20 aastat tagasi. Õpetaja ikka ütles:”Kui te aru ei saanud, siis küsige x-i käest. Praegusel ajal – õpetajate “ülekoormuse” valguses on veel eriti hea – jälle ei pea midagi tegema! Jääb rohkem aega rahulolematust väljendada ja streikida!

    lapsevanem

  2. Jena uuring 1920 aasatal oli liitklasside kohta. Pole miskit vajadust jalgratast uuesti leiutada.


Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetajad heideti üle parda

Juunikuus kutsus hea ülikoolikaaslane mind Rootsi kruiisile saatva õpetajana kaasa. „Nii suur vastutus!“ ahhetas mõni mu tuttav, aga et olen kümmekond…

3 minutit

Koolipäeva hilisem algus: laste heaolu on olulisim

Nüüdseks on selge: koolipäev algab järgmise aasta sügisel kõikjal Eestis kell 9. Teoretiseeritud on sel teemal juba…

2 minutit

Kossu valguses

Korvpalli Euroopa meistrivõistluste finaalturniir Riias lõppes Eesti koondise jaoks väga valusalt. Spordisõbrana on raske selle viimase mängu peale mõelda. Paraku tähendas selle mängu…

3 minutit
Õpetajate Leht