Maie Tuulik.
Maie Tuulik.

Rääkides eneseregulatsiooni õpetamisest, tuleks alustada sõnakuulamise õpetamisest

Maie Tuulik.
Maie Tuulik.
6 minutit
3693 vaatamist
6 kommentaari

Kui laps on väike ega ole võimeline oma tegude eest ise vastutama, peavad seda tegema täiskasvanud.

Aktiivsus- ja tähelepanuhäire (ATH) puhul on tegemist eneseregulatsiooni raskustega, selgitas psühhiaater 1. detsembri Õpetajate Lehes, lisades et kõige kiirema ja parema tulemuse ATH sümptomite vähendamisel annavad ravimid („Kui õpilasel on aktiivsus- ja tähelepanuhäire“).

Lugesin neid ridu raske südamega. Kas tõesti on tabletid ainus võimalus? Tean, et vanemad soovivad oma lastele alati kõige paremat, aga kas me teadvustame, et „hea pole alati hea ja halb pole alati halb“? 

Sõnakuulamine on vahend

Tänapäeval kutsutakse lastevanemaid üles loobuma sõnakuulelikkuse müüdist. Põhjendus on lihtne: laps ei ole marionett, ta ei pea täitma käske pimesi. Ta võib ise otsustada, kas teha seda, mida palutakse, või mitte. Last polevat vaja suruda kahepooluselisse jah-ei-süsteemi, kui on võimalik olla paindlik, mitmekesine ja loominguline.

Sünnihetkel on lapse närvirakud ehk neuronid eraldi ja ühendamata, kuid kahe esimese eluaasta jooksul hakkavad need sensoorset informatsiooni vastu võttes kiiresti ühendusi ehk sünapse looma. Kaheaastaselt on lapsel enam kui sada triljonit sünapsi, kaks korda rohkem kui täiskasvanul. Küpsemaks saades kärbitakse 50% sünapsidest. Aju muudab end iga kord, kui me midagi uut õpime. Aga millised sünapsid jäävad ja millised kärbitakse? Kui sünaps osaleb edukalt lülitusahelas, siis see tugevneb, ja vastupidi – kasutud muutuvad üha nõrgemaks ja lõpuks eemaldatakse. „Ühendused, mida enam ei kasutata, kaovad lõpuks,“ kirjutab Ameerika neuroteadlane David Eagleman oma raamatus „Aju. Sinu tee“. 

Sõnakuulamine on vahend, mitte eesmärk omaette. Kõige tundlikum iga selle õpetamiseks on 2.−3. eluaasta. „Kui laps õpib vastu võtma väljastpoolt tulevaid käske, juhiseid ja keelde ning neid järgima, saab ta oma käsutusse uued närviteed,“ kirjutab sotsiaalpsühholoog ja psühhoterapeut Saara Kinnunen oma raamatus „Sinu laps“. Kuulekus aktiveerib närvisüsteemi selle osa, mida laps vajab iseennast käskides ja keelates. 

Ka meie oma pedagoogikaklassik Peeter Põld rõhutas, et inimest on vaja viia enese üle valitsemisele ning selle tähtsaim eelkool on sõnakuulmine: „Kui praegusel ajal on sõna võetud autoriteedi ja sõnakuulmise vastu kasvatuses, siis täiesti valearusaamisest. Siin on see, mis kasvatuse lõpul peab esinema − autonoomsus −, seatud tema algusesse. Kasvatuse eesmärk on autonoomne, vaba enesemääraja tahtmine, ja sellele jõutakse pikal arenemisteel.“ 

Sõnakuulamise eeldus on usaldus

Klassikalise pedagoogika järgi on „sõnakuulamiskool“ kõikidest koolidest esimene. „Lapsest, kes ei ole õppinud kuulekust, kasvab õnnetu inimene, keda kogu ta eluajal valitsevad isekus ja kannatamatus,“ kirjutab Saara Kinnunen. Ja veel: „Kui laps on „kõva kuulmisega“, ei alga distsipliini taastamine traditsioonilistest vahenditest, pinguldamisest, ähvardamisest ega äraostmisest ega isegi sellest, et karjume endisest valjemini.“ 

Kinnuneni järgi tugevneb usaldus lihtsatest asjadest. Alustame lapse pilgu püüdmisest, silmavaatamisest, süllevõtmisest ja muust puutekontaktist. Räägime lapsega, oleme koos temaga. Mida väiksem on laps, seda kergemini läheb suhe paigast, aga seda väiksemate pingutustega see ka tasakaalustatakse.

Käsk ja keeld aitavad tagada väikelapse ohutust, käsu ja keelu abil õpib ta maailma piire tundma. Peeter Põllu arvates tuleks jälgida, et käskude-keeldudega ei mindaks liiale. Tuntud soome terapeut, koolitaja ja kirjanik Tommy Hellsten ütleb oma raamatus „Olla lapsevanem“ otsesõnu, et inimkonna ühine moraalipärand tuleb järgmisele sugupõlvele edasi anda nii, et õpetame lapsele asju, mida sajad sugupõlved enne meid on hädavajalikuks pidanud. Me ei hakka lapsega arutama, kas tohib liivakastis teisele lapsele kühvliga vastu silmi lüüa; kas käreda pakasega panna müts pähe või mitte; kas laps läheb õhtul magama siis, kui tahab, või siis, kui ta peab: „Me lihtsalt kasutame oma võimu ja ütleme, kuidas asjad on. See on sulaselge võimu näitamine ja enese asetamine lapsest kõrgemale.“

Loomulikult võib seda inimkonna delegeeritud võimu kasutada vaid vastutustundlikult. Lapsega ei arutata, kas ta tahab saada hästikasvatatud lapseks, teda lihtsalt kasvatatakse, sest sotsiaalsed pidurid tuleb temasse alles istutada.

Laps pole täiskasvanuga samal pulgal

Meditsiinidoktor Michael Winterhoff kirjutab oma raamatus „Kuidas meie lastest kasvavad väikesed türannid“, et meie süü on selles, et me kohtleme last kui omasugust ning omistame talle sellised omadused, mida tal selles arengustaadiumis olla ei saa. Kui lapsele ei esitata piisavalt nõudmisi, jääb ta pidama varase lapsepõlve psüühilisse faasi. Ta ei õpi välismaailma ja teisi inimesi oma mina piirangutena nägema.

Teisest kolmanda eluaastani avastab laps, et ta saab ise oma tahtmist läbi viia, ja otsustab, kas allub teiste tahtele või mitte. Psühholoog ja eripedagoog Lev Võgotski nimetab seda ajajärku kolmeaastase kriisiks. Kriisi üks sümptom on jonnakus (kangekaelsus). Jonnakus on lapse reaktsioon, mil ta taotleb midagi seetõttu, et tema seda nõuab, ja hoiab kangekaelselt oma nõudmisest kinni. 

Kriisi teine sümptom on see, et laps on rahulolematu kõige suhtes, mida talle pakutakse. Kriisi iseloomustab ka püüd iseseisvusele. Laps tahab kõike ise teha. Kolmeaastase kriis on lapse sotsiaalsete suhete kriis. Kõik sümptomid tiirlevad ümber telje: mina ja ümbritsevad inimesed. Laps otsib oma kohta suhtevõrgustikus. Ta jõuab kõrgemale tasemele ainult siis, kui kriis laheneb positiivselt. Kui laps on kas perekonnas või lasteasutuses otsustaja, kui tema pilli järgi tantsitakse, siis jääb kriis positiivse lahenduseta ja väikelapsele omane äärmuslik minakesksus lohiseb lapsega kaasa. 

Winterhoffi arvates jääb paljude laste psüühiline areng toppama just siin. „Me peame lastes jälle lapsi nägema. Tuleb teha lõpp neile pealesurutud rollile väikse täiskasvanuna, kes kõigis elusituatsioonides partnerina täiskasvanu kõrval seisab,“ kirjutab ta. 

Ka Maslow on hoiatanud, et vanema alistumine lapsele tekitab ärahellitatud psühhopaadi: „Lapsel on vaja ka ranguse, karmuse, nurjumise, distsipliini ja piiride kogemusi. Põhivajaduste rahuldamine libiseb kergesti üle ohjeldamatuks järeleandmiseks, enesesalgamiseks, täielikuks lubavuseks, ülekaitstuseks ja pugemiseks. Lapse armastamine ja austamine peavad olema liidetud vähemalt armastuse ja austusega enda kui lapsevanema ja üldise täiskasvanuea vastu.“ 

Last tuleb juhtida läbi halbadest ja ohtlikest olukordadest seni, kuni ta suudab seda ise teha. Välised mõjutusvahendid sisaldavad ka sundi. Sisemisele vabadusele kasvab laps välise sunni kaudu − selle kasvatuse paradoksi sõnastas Immanuel Kant.

Kommentaarid

  1. Maie Tuulik, aitäh selle artikli eest!

    Riin Seema

  2. Tere!

    Palun Eesti ATH Liidu nimel artikli autoril või Õpetajate lehe toimetusel eemaldada kirjatükist kõik viited ATH-le, sest ilmselgelt puuduvad autoril absoluutselt igasugused teadmised selle häire tekke, sümptomite ja ravimise osas ning ta levitab valeinfot.

    Ma loodan siiralt, kuigi selline mulje jääb, et autor ei ole artiklis käsitletavat teemat sidunud ATHga pahatahtlikusest.

    Aktiivsus- ja tähelepanuhäire kohta on tõepoolest jätkuvalt liikumas väga palju valeinfot, mida aga üks teadlane ei peaks kindlasti edasi jagama ja veel sellise info pinnalt teadustööd tegema.

    Soovitan eneseharimiseks lugeda Eesti ATH Liidu kodulehte, ADHD Europe lehte, tunnustatud meditsiiniajakirjades viimastel aastatel ilmunud teemakohaseid teadusartikleid või pöörduda näiteks Laste Vaimse Tervise Keskusesse Eesti parima lastepsühhiaatri Anne Kleinbergi poole.

    Kaire Veinthal

  3. Kas ma saan õigesti aru, et M. Tuulik seostab ja/ või samastab aktiivsus- ja tähelepanuhäire sõnakuulmatusega? Sellisel juhul on jäänud autoril tähelepanuta asjaolu, et tegemist on neuroeripäraga, mis on inimesel kaasa sündinud.
    Kui lapsel on ATH, siis ravimid toetavad kasvatust, sh sõnakuulmist. Tuleks enne arvamuse avaldamist endale selgeks teha, kuidas ravimid antud neuroeripära puhul toimivad ja milliseid tulemusi võivad anda.
    Juhul kui medikamentoosne ravi on jäänud andmata ja ei rakendata ka psühholoogilist teraapiat, võib range sõnakuulmise kasvatus olla suisa lapse väärkohtlemine. Siinkohal ma ei väida, et kasvatust poleks vaja – vastupidi, väga on vaja. Siiski tuleb kaaluda kõiki argumente, mis lapse tuleviku heaolu puudutavad.
    Ravimata ATH võib võtta lapselt potentsiaali täieliku saavutamise. Seda ei taha keegi, olgu kasvatus nii range kui tahes.

    Johannes Vergi

  4. Tegelikult on ka praegusel ajal kõik kasvatusstiilid esindatud – nii kõikelubav, mida siin artiklis kirjeldatakse, autoritaarne (keelan-käsen.. jne), ükskõikne ja mõlema pooluse vahel tasakaalu üritav autoritatiivne. Aga kuna eelmise põlvkonna kallal on lastekasvatuses ja õpetamisel kindlasti rohkem jõuvõtteid kasutatud ja emotsionaalne kontakt ning usaldus tagaplaanile jäetud, siis olemegi olukorras, kus liiga leebed lapsevanemad (aga ka õpetajad) on rohkem või vähem teadlikumalt otsustanud, et nemad lapsi nii karmi türannina ei kohtle.
    Kui vanema endal on tunne, et andsin oma parima, aga lapsest on saanud omakorda boss, siis võiks mõelda vanemakoolitustel osalemise peale, kus aidatakse oma kasvatuspõhimõtteid paremini mõista ja suhtlemisviiside repertuaari laiendada.
    Tegelikult muidugi ei saa lõputult lapsele valikuid anda, see viib ta ainult rohkem segadusse. Lisaks ei suuda nad oma napi kogemuse pealt teha vahet, kas see, mis on nende jaoks maitsev, põnev ja tore, on ka tegelikult hea tervisele või suhetele. Vanemad tahavad teha lapsi õnnelikuks, andes pidevalt järgi nende soovidele, mis ei lõpe ja see ei tee neid tegelikult õnnelikumaks.
    ATH diagnoosiga lapsed on eraldi teema, neil võib oma infotöötluse eripärade tõttu olla raskem täiskasvanu pöördumisele kohe reageerida, tegevusi kohe alustada või lõpetada. Kuidas nende lastega targalt toimetada, on infot eelmises kommentaaris. Nii et siin tuleks olla tähelepanelikum ja paindlikum. Samas just need lapsed vajavad eriti selgid piire ja nt kindlat päevakava.
    Evelin Kirikal
    psühholoog

    Evelin Kirikal

  5. Maie Tuulik on endine TLÜ professor ja kasvatusteadlane, kes avaldas oma arvamust ja kutsus arutlema probleemide üle.

    Ajad ja olud on viimase paarikümne aastaga muutunud (nii kodudes, lasteaedades kui ka koolides), aga mitte ainult paremuse poole. Ehk on meil siiski kasulik lugeda, mida vanema generatsiooni inimesel on selle teema kohta öelda.

    Soovin juhtida tähelepanu, et Maie Tuulik rääkis lapse arengust, ta rääkis pikemalt eelkõige kahe- ja kolmeaastaste kasvatamisest, ta rääkis ka arenguteooriatest.

    Mina saan aru, et Maie Tuuliku jutt on suunatud eelkõige probleemide ennetamisele, mõeldes tulevastele generatsioonidele.

    Teema jätkuks soovitan lugeda väga sisutihedat magistritööd, kus saavad sõna eripedagoogid: Kärber, S. (2023). Eripedagoogide edulood aktiivsus- ja tähelepanuhäirega laste õpetamisel. Tallinna Ülikool Haridusteaduste instituut. Magistritöö.

    Riin Seema

  6. Elasin üle selle nõuka aja kooli ning ka hambaarsti.
    Õudne aeg. Õpetajad panid julmalt kui eksisid etiketti vastu.
    Hambaarsti puur oli selline, mida kasutatakse nagu ehitusel.

    Aga Norra toetab siiamaani ühiskonna poolt hüljatuid eesti lapsi. Ise me hakkama ei saa.


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Pöördumised härra Aaviku poole

Johannes Aaviku sünniaastapäevale pühendatud esseekonkursile laekunud töödes räägiti nii haridusest kui keele tulevikust ja sõna jõust.

Keeleteadlase ja -uuendaja Johannes Aaviku…

8 minutit
1 kommentaar

Eesti keelevaldkonna mäed ja karid

26. mail tähistati Tartus haridus- ja teadusministeeriumis 20 aasta möödumist eesti keele arengukava sünnist.

Esimese eesti keele riikliku arenduskava kiitis valitsus…

5 minutit

Mis raamatust me algame?

Piibel hakkas levima talutaredes 18. sajandi algul. Sealt sai alguse ka meie lugemisoskus.  Oleme osa olulisest kultuurist välistanud oma elus ja…

8 minutit
Õpetajate Leht