Tallinna ja Tartu koolide tulevikku mõjutavad enim õpetajate töökoormus ja palga konkurentsivõime

3 minutit
275 vaatamist
2 kommentaari

Tallinna ja Tartu koolide õppekvaliteet ja õpetajate järelkasvu probleemi lahendus sõltuvad eelkõige õpetajate töökoormuse leevendamisest ja õpetajaameti konkurentsivõimest suurimate linnade tööturul, kirjutab Arenguseire Keskus lühiraportis „Õpetajate järelkasvu tulevik: Tallinna ja Tartu koolide õpetajad aastal 2040“.

Õpetajate järelkasvu tulevikku käsitledes eristas Arenguseire Keskus kolme koolitüüpi, jagades Eesti koole Tallinna ja Tartu koolideks, teiste linnade koolideks ning maakoolideks. Arenguseire Keskuse ekspert Eneli Kindsiko rõhutas, et uurimissuuna „Õpetajate järelkasvu tulevik“ raames valminud õpetajate järelkasvu stsenaariumid peegeldavad võimalikke tulevikuarenguid neis koolides, aidates mõista, kuhu käimasolevad suundumused välja võivad viia.

„Stsenaariumid ei ole lahendused praegustele probleemidele, need on tulevikunarratiivid, mis aitavad mõista, mis saab siis, kui üks või teine trend süveneb. Kui mõni stsenaarium tundub ehmatav või koguni vastumeelne, tasub mõelda, kuidas seda vältida,“ rõhutas Kindsiko.

Õpetajate järelkasvu kindlustamiseks Tallinna ja Tartu koolides tuleb esmajärjekorras tegeleda kahe teguriga. Esimene mõjutaja on õpetajate ülemäära suur töökoormus. Teine tegur on õpetajaameti konkurentsivõime tagamine Eesti kahe suurima linna tööturul, kus palgasurve on suur ning atraktiivseid töövõimalusi rohkem kui teistes Eesti linnades ja regioonides. Võrreldes teiste piirkondadega on Tartu ja Tallinna koolides enam nooremaid pereloomise eas õpetajad, kelle finantskohustused on suuremad ja ootused palgale kõrgemad – alla 40-aastaste õpetajate osakaal Harjumaal on 29% ja Tartumaal 33%, teistes maakondades kõigest 16–22%.

Kindsiko tõi välja, et Tallinna ja Tartu koolide õpetajate järelkasvu baasstsenaarium on eraõpetaja stsenaarium, kus lapse ligipääs heale haridusele ja tulevikule sõltub sellest, kas lapsevanem suudab palgata eraõpetaja, kes aitab täita õpetajate nappusest tekkinud õpilünki. „See näitab olukorda, mis tekib aastaks 2040, kui me ei tee muudatusi. Eraõpetaja stsenaariumi puhul teevad õpetaja töö ära eraõpetajad ning hariduslõhe süveneb. Nii Tallinnas kui ka Tartus kasvab erakoolide arv, ent see tähendab, et parim haridus on tagatud üksnes jõukamate vanemate lastele,“ selgitas Kindsiko.

Võimalikest parim on aga nutiõpetaja stsenaarium, milles õpetaja töökoormus on suudetud tehnoloogia abil alla viia. „Selleni jõudmiseks tuleb meil kõvasti pingutada, sest hiljuti avaldatud PISA tulemused viitavad, et teised riigid on meist ette liikunud selle poolest, kuidas õppimist digitehnoloogiatega rikastada,“ ütles Kindsiko.

Nutiõpetaja stsenaariumi puhul moodustavad tuleviku õpetajaskonna nutikalt tehnoloogias navigeerivad õpetajad ning hea haridus ei sõltu õpetaja füüsilisest kohalolust. Rutiinsed ülesanded on automatiseeritud ning õpetaja põhitähelepanu on suunatud õpilaste erivajadustega tegelemisele, sotsiaalsete oskuste arendamisele ja lapse psüühika mõistmisele.

Arenguseire Keskus toob välja, et nutiõpetaja stsenaariumi eelduseks on õpetajaameti väärtustamine riigis ja ühiskonnas. Tallinna ja Tartu koolide puhul tähendab see, et klassid on väiksemad, õpetaja töönädal ei ületa 35 tunni piiri ning õpetaja töötasu alampiir on jõudnud 120%-ni Eesti keskmisest palgast.

Kirjeldatud stsenaariumid on valminud Arenguseire Keskuse uurimissuuna „Õpetajate järelkasvu tulevik“ raames. Lühiraportiga „Õpetajate järelkasvu tulevik: Tallinna ja Tartu koolide õpetajad aastal 2040“ saab tutvuda siin.

Kommentaarid

  1. Antud uurimus on väärtuslik, kuna näitab erinevaid võimalikke radasid, kuid väga hirmus on mõelda, et äkki keegi lugejatest tõesti Nutiõpetaja võimalust päriselt usub.

    Mis puutub nutiõpetaja stsenaariumi, siis see osa on küll soovmõtlemine, sest seal on koos väited, mis üksteist välistavad.

    Sellist stsenaariumi ei ole reaalsuses olemas, see saab eksisteerida vaid fantaasiamaailmas. Jah, oleks super tore, kui see oleks võimalik, kuid kahjuks ei ole. Lasteaias ja koolis töötavad inimesed, lapse arengut ja psüühikat sügavuti tundvad inimesed saavad sellest aru.

    Lapsed ja eriti erivajadustega lapsed vajavad, et rutiinseid asju õpetaks neile päris õpetajad, kes on nende kõrval. Just erivajadustega õpilased vajavad tegelikult igasuguse nutiaja vähendamist nende endi terve keha ja vaimu arengu jaoks.

    Nutikad vahendid võivad aidata täiskasvanud inimese – õpetaja enesearengu ja tundideks ettevalmistava tööga seoses, või lastevanematega (täiskasvanutega suhtluses). Laste, eriti erivajadustega õpilaste kontakttundidesse ei tohks planeerida senisest oluliselt suuremal määral digiõpet, aga kui seda tehakse, siis ei maksa kokku luuletada positiivset tulemust.

    Riin Seema

  2. Lisan veel ühe näite- ehk see aitab kujundlikult mõista, miks eetiline ja realistlik Nutiõpetaja ei ole võimalik.

    Kas me kujutaks ette, et loodusteadlased ja digitehnoloogid hakkaks mõtisklema, kuidas panna konna kudu ja konnakullesed maismaal kasvama või üritada liblikatel jätta nuku ja vastse arengustaadium vahele, tõstes neid keskkonda, mis on nende arenguvajadustelt kvalitatiivselt ees.

    Kahepaiksete ja putukate näitel me saame aru, et see oleks vägivald loomade suhtes.

    Kuidas laste puhul on sellest nii raske aru saada?

    Riin Seema

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Eesti Lastehoidude Liidu juht Mari Kummer: „Kas Tallinnal on alusharidussektoris raha üle?“

10. juunil teatas Tallinna Linnavalitsus kavatsusest kaotada lasteaedade kohatasu…

3 minutit
1 kommentaar

Õpetajate Lehe uus peatoimetaja on Kristi Helme

Reedel valiti Õpetajate Lehe uueks peatoimetajaks Kristi Helme, kes asub tööle alates 10. augustist.

Praegu töötab Kristi Helme…

2 minutit

Õpetajate hääl kaikus jälle mäe peal

Eesti Haridustöötajate Liit kutsus haridushuvilisi teisipäeval Toompeal toimuvale demonstratsioonile „Õpetajaid kuulates, Eestit hoides“. Mõte oli juhtida poliitikute tähelepanu õpetajate…

13 minutit
1 kommentaar
Õpetajate Leht