Martin Pent.
Martin Pent.

Karjäärimudeli paradoksid

Martin Pent.
Martin Pent.
3 minutit
1750 vaatamist
3 kommentaari

Et õpetaja karjäärimudel on kõige ehedamal kujul olemas juba praegu, selles veendusin umbes poolteist aastat tagasi, kui intervjueerisin värskelt aasta koolijuhi tiitliga pärjatud Tartu Annelinna Gümnaasiumi direktrissi Hiie Asserit. Nõnda, nagu ta kirjeldas mulle oma nelikümmend aastat väldanud teekonda kodukoolis ning mitmeid rolle, mille kaudu ta selle arengusse panustanud on, sai üha selgemaks, et tema on selle paljuräägitud karjäärimudeli elav kehastus. See on tõesti olemas, ainult et sellega on üks häda – see ei ole kõigi jaoks.

Kärsitul ajajärgul nagu praegu näib juba neli aastat ühes koolis või ka mis tahes muus asutuses töötamist vägiteona, saati siis veel nelikümmend. Kannatlik ja pikaajaline pühendumine on ju pigem kaduv nähtus, mida ümbritsev keskkond kuidagi ei soosi, aga iha uue karjäärimudeli järele on karjuvam kui kunagi varem. Mida siis teha? Küsimusega, kuidas õpetajaid kestvalt koolis hoida ning uusi juurde meelitada, on jõudu katsunud paljud, ent tulutult. Karjäärimudel üksi seda ei lahenda, kuid ehk siiski aitab.

Siinkohal tasub aga meenutada õpetajatöö olemuslikku traagikat. Erinevalt paljudest teistest elualadest ei taha selle töö tulemuslikkus kuidagi sobituda kvantitatiivsetesse täppismudelitesse või alluda Exceli tabelite loogikale. Kui seda sinna jõuga pressida, on tulemused sageli kas ebaõiglased või päris naeruväärsed. Ei ole olemas valemit, mille abil hinnata õpetajatöö kvaliteeti ausalt ja objektiivselt. Ja kui keegi hakkab nüüd tõsimeelselt rääkima hinnetest, eksamitulemustest või läbitud koolituste arvust, siis tõesti, lubage naerda.

Pelgalt töötatud aastate arv võib, aga ei pruugi öelda midagi selle õpetaja n-ö headuse kohta, mida selle all ka ei mõistetaks. Sestap võiks selle ka karjäärimudelit silmas pidades ausalt välja öelda: tööstaažiga järk-järgult tõusev töötasu ei tähendagi seda, et töötaja ilmtingimata kuidagi kvaliteetsem oleks, kuigi enamjaolt muidugi on. See kvaliteet ei lase end mõõta niikuinii ja kes püüab, see saab moel või teisel petta. Aastatega kasvav palk olekski aga vaid selleks, et juba töötavaid õpetajaid lihtsalt koolis hoida ja punkt.

Ehkki diskuteeritud on palju, pole ühestki ponnistusest piisanud, et nooremat põlvkonda õpetajaid koolis kinni hoida. Ehk ongi vaid staažiga kasvav töötasu see, mis seda viimase õlekõrrena teha suudab. Elatakse ju ainelises maailmas ja kui ka materiaalsed garantiid soovitud muutust ei taga, siis ei taga seda miski.

Kommentaarid

  1. Tasub tutvuda Harku valla palgakorraldusega . Alammäär kvalifitseeritud õpetajale 1950€ . Vanemõpetaja ja meistetõpryaja saavad rohkem palka jne. Rohkem peab tegema kooli pidaja, ise oma koolivõrgu korrastama ja mitte ootame, et keegi palgakorralduse ja töötingimused meie eest ära teeb. Jõudu tööle ja vähem …. !


  2. Esiteks mett. Mitte lihtsalt mokaotsale! Autor on selle kirja kirjutanud (keeletehniliselt) nii, et selle võiks omistada nii suurepärasele eesti keele õpetjale kui sotsiaalaine õpetajale kui filosoofiaõpetjale ja veel mõnelegi. Ei ühtegi pahakeelset lausemoodustust ega arusaamatut seost eelmise ja järgmise väitelause vahel. Kuni päris viimase otsani …
    ” tööstaažiga järk-järgult tõusev töötasu ei tähendagi seda, et töötaja ilmtingimata kuidagi kvaliteetsem oleks, kuigi enamjaolt muidugi on. See kvaliteet ei lase end mõõta niikuinii ja kes püüab, see saab moel või teisel petta. Aastatega kasvav palk olekski aga vaid selleks, et juba töötavaid õpetajaid lihtsalt koolis hoida ja punkt.”
    Ses lausetrios on esimene ja kolmas väitev lause õiged.
    “See kvaliteet ei lase end mõõta niikuinii ja kes püüab, see saab moel või teisel petta.” Selle lause puhul on üht-teist huvitavat! “See kvaliteet ei lase enda mõõta…” Ons kusagil mõni kvaliteet, mis end mõõta laseb? Ajast aega on mõõdetavaid osiseid või tunnuseid tähistatud mõistega kvantiteet. Kvaliteet on asja (ükskõik mis see ka ei ole!) selline seesmine ja vahetu määrang, mis tähendab ja tähistab asja või nähtuse (ka mõtte või tegevuse -nende kordudes) püsivat identsust iseendaga.
    Õpetajakvaliteedist laiatarbeks (ka poliitiliseks, hariduspoliitiliseks ja koolipoliitiliseks!) rääkimisel enamus teksti – enam kui 99% – saab liigitada sõnutsemiseks. Õpetajakvaliteedist rääkida on mõtet. Ent sama (kõrge?) kvaliteediga on iga tegu, mis tehakse igal järgmisel korral täpselt samuti kui eelmisel! Nii mõistetuna jääb “õpetaja kvaliteet” ka edaspidi kõnekujundiks ja poliitiliseks udjaks. (Tõenduseks: Ilmub tänavu klassi ratastoolilaps, koos abiõpetajaga, kes ta tatti pühib või koguni aspuiraatoriga röga hingetorudest välja tõmbab, ei saa meisterlikemgi õpetaja anda tänavu neil samul headustasemeil tunde, mis mullu! Õpilaste tähelepanu on mujal. Aamen!) “Kas on õpetajal kohust” Akadeemia 2005/6 … 1247 arutasin küsimust, kas õpetaja kohus on professionaliseeruda teadlasena või õpetajana. Mu eelistus oli näha õpetaja headust ta teadusliku professionaalsuse läbi, sest õpetama peab iga õpetaja “kvaliteetselt”, s o niisama hästi kui iga teine iga päev …. ehkki õpetajad on vägagi erinevad …

    Valdar Parve

  3. Kes neid õpetaja headusi hindab? Enamasti koolijuhid, aga nendelgi on oma soosikud. Tulemuspalka on saanud õpetajad, kelle õpilased paistavad silma võistlustel, konkurssidel (kehakultuur, muusika). Aineõpetajatel on võimalik silma paista olümpiaadidel (1 kord aastas), no muidugi mujal ka.
    On aineõpetajaid, kes “ei pääse iial eksamitest” ja ettevalmistusest, vastutusest. Emakeeleõpetajad parandavad 9. -12. klassides lugemistöid, kirjandeid sadu tunde üldtööaja sees, näiteks muusikaõpetajad mitte.
    Kui eesti keele õpetaja laupäeval 8 tundi kirjandeid loeb ja hindab, retsenseerib, võib kehalise kasvatuse õpetaja küll võistlustel olla, ent need on trenniõpilased. Trennid on aga peale tunde uue tasu eest. Eesti keele õpetajal on kõik üldtööaja sees.
    Kui õpetajate astmed 2011/12 (Aaviksoo ajal) kaotati, juhtuski koolides olukord, kus KÕIK täiskoormusega õpetajad koormati veelkord üle: KÕIK pidid osa võtma arenguplaanide tegemisest, kõikidest koolitustest jne- sellest hoolimata, et õpetaja tahtis jäädagi õpetaja- järku, mitte saada vanemõpetajaks või metoodikuks.

    Sirje Vaard

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht