Foto: Scanpix Baltics / Tiina Kõrtsini / Õhtuleht

Õpetajad kiuslike lastevanemate küüsis. Kuidas ja miks?

Foto: Scanpix Baltics / Tiina Kõrtsini / Õhtuleht
18 minutit
4147 vaatamist
18 kommentaari

Avalikkuse ette jõuab tihtilugu mitmesuguseid kiusamisjuhtumeid – peamiselt on need seotud laste ja noorte omavaheliste suhetega, aga on ka töökiusu. Märksa vähem on leidnud kajastamist õpetajate kiusamine lastevanemate poolt.

Siinkirjutajale anonüümselt kogemust jaganud õpetajad möönavad, et lastevanemad võivad õpetaja elu päris põrguks muuta. Konflikti põhjusi võib olla väga erinevaid – alates „ebaõiglasest“ hindamismetoodikast kuni „valede“ ülesannete andmiseni. Sinna vahele jääb palju muudki ja kohati võib öelda, et parim õpetaja on see, kes annab tundi nii, et ei sega lapsi, kes üheskoos telefonis mängivad. Ja paneb neile selle eest viisi. 

Lastevanemad tegutsevad õpetaja vastu tihtipeale koordineeritult: aktivistid tegutsevad klassi kõikide lastevanemate nimel, ühele süüdistusele järgneb teine, kolmas, terve laviin. Süüdistuste sisu on muutunud räigeks. Nõiaprotsess läheb lahti, nõutakse pedagoogi väljavahetamist, vahel esitatakse koguni kahjunõue valesti õpetamise eest. Harvad ei ole juhud, kui õpetaja peale kaevatakse haridusministeeriumile või muudele ametkondadele. Süütunde tekitamisega püütakse õpetajale kohta kätte näidata.

„Kaebusi on seinast seina. On juhtumeid, kus õpetaja on käitunud teatud olukorras väga mõistlikult ja hoolivalt, aga vanem on otsustanud ristiretke kasuks, pöördudes ametkondadesse ja palgates juriste,“ möönab haridus- ja teadusministeeriumi kaasava hariduse valdkonna juht Jürgen Rakaselg, kelle sõnul on õpetajal loomulikult õigus pöörduda oma õiguste kaitseks kohtusse, aga õpetaja esmane toetaja peab olema ikkagi tööandja ehk koolijuht (lugege ka lk 4 kommentaari ja „Kogemust“). „Õpetaja ei pea võitlema üksinda.“

Rakaselg nendib, et haridusvaldkonnas peavad end suurteks ekspertideks paljud, kuna on käinud ka ise koolis. Tihtilugu esitatakse õpetajatele detailseid ja kohati küünilisi nõudmisi, kuidas ta peab käituma ja õpilasi hindama. 

Riigi institutsiooni, kes õpetajat lastevanemate eest kaitseks, otseselt ei ole. Probleemide lahendamiseks võib õpetaja osaleda näiteks raske kliendiga toimetulemise koolitustel. Alati saab muidugi nõu küsida advokaadilt.

„Loomulikult võtab nii mõnelgi õpetajal põlve nõrgaks, kui teda ähvardatakse juristiga,“ tõdeb Rakaselg. „Aga kui igapäevast koolielu juriidilisse keelde tõlkida, siis kaotavad kõik osapooled. Võidavad ehk ainult juristid.“ 

Ka Eesti Haridustöötajate Liidu jurist Külli Kröönström selgitab, et konflikti korral lastevanemaga peab õpetaja kõigepealt pöörduma oma tööandja ehk koolidirektori poole. Direktor peab kaitsma oma töötajat, kes töötab kooli nimel. „Ta peab lapsevanemale selgitama, millist käitumist kool lastevanematelt eeldab,“ lisab jurist. „Vajadusel korraldatakse lepituskoosolekuid.“


Magistritöö: õpetajate kiusamine lastevanemate poolt

ANGELIKA MARIA PLOOMAN, õpetaja:

Hea õpetaja on lisaks pedagoogile ka psühholoog, perenõustaja ja -lepitaja, politsei, arst, kirjanik, koomik, koristaja, raamatupidaja, detektiiv, ema-isa, sõber, jurist. Kindlasti jäi mõni amet nimetamata. Kõige selle kõrvalt peavad õpetajad silmitsi seisma olukordadega, kus lapsevanem neid kiusab, rääkimata õpilaste kiusust, mille kohta leidub mitmeid uuringuid.

Vast kõik inimesed on koolis mingil määral kiusamisega kokku puutunud.

Eelmisel aastal kaitsesin magistritööd teemal „Õpetajate kiusamine lastevanemate poolt“. Andmeid kogusin küsimustikuga, milles oli nii kinniseid, poolavatud kui ka avatud küsimusi. Küsimustikku levitasin vaid Eesti Haridusfoorumi Facebooki leheküljel. Minu valim kujunes oodatust suuremaks – vastanuid oli 285. Kõik vastajad olid praegused või endised õpetajad. Mõni oli loobunud õpetajaametist just kiusamiskogemuse tõttu. 

Vastuste seas esines ka ühekordseid juhtumeid, kuid enamik kiusamiskogemusega inimesi oli sattunud korduvalt kiusamise ohvriks kas ühe või mitme lapsevanema poolt. Kiusatud õpetajaid oli kokku 181, 24 ei osanud oma kiusamiskogemust määratleda. 

Rõhutatakse oma võimu

Uurimusest avanes üsna nukker pilt: 285 õpetajast 205 oli rohkemal või vähemal määral kiusliku lapsevanema kokku puutunud. Pea 180 õpetajat 285-st on kokku puutunud verbaalse kiusuga. Lastevanemad on puudutanud õpetaja eraelu stiilis „õpetajad, kellel pole lapsi, ei tohiks üldse koolis ega laste lähedal töötada“. Mitmekümnel korral toodi välja, et vanemad on õpetajate peale karjunud teiste vanemate, õpetajate või juhtkonna ees. Nad on keset tundi klassi tormanud ning õpilaste ees häält tõstnud. 

Küsitlusele vastanud õpetajad tõid välja, et tihtilugu on tegemist olnud arusaamatuse või möödarääkimisega. Nii verbaalse kiusamise kui ka manipuleeriva-väljapressiva kiusamise alla liigituvad olukorrad, kus vanemad on ähvardanud pöörduda haridusministeeriumisse või haridusametisse, sest lapse hinnete ja temasse suhtumisega ei olda rahul. Vanemad on toonud välja oma kõrge positsiooni tööl, st rõhutatakse oma võimu. 

134 õpetajat 285-st on kogenud väljapressivat suhtumist: õpetajat on enne kiusu abistatud või toodud talle kingitusi. On pöördutud ka HTM-i poole, et saada lapsele paremat hinnet. Üks värvikamaid oli juhtum, kus vanem proovis oma lapse plagieeritud tööd õigustada sõnadega: „Miks ei või lapsel olla sõna-sõnalt täpselt samad laused kirjas-peas, mis on kirjas ka internetis.“ 

Küsimustiku vastuste seas on kirjeldatud juhtumeid, kus lastevanemad on kutsunud õpetajaid ümarlauas ning ka kahekesi suheldes väga inetute nimedega. Mitme väljapressimisega seotud juhtumi puhul on õpetajad allunud provokatsioonile:  õpilase suhtes silma kinni pigistanud, hinnanud teda leebemalt või muutnud hinnet, vältimaks edasist suhtlust vanematega. 

Mis on lubatud vanematele, pole lubatud õpetajatele

Mitmed õpetajad on olnud küberkiusamise ohvrid. Sotsiaalmeedias on loodud lastevanemate gruppe, kus räägitakse õpetajast, tema õpetamismeetoditest ning ka eraelust. Olen ka ise näinud postitusi, milles tehakse õpetaja kirjast kuvatõmmis ning postitatakse see gruppi, milles on mitu tuhat inimest. Mõistan ka postitajate eesmärki ning seda, miks õpetaja kiri neid häirinud on, kuid sellegipoolest peaks eriarvamuste puhul jõudma ühisele arusaamale või konsensusele privaatselt või juhtkonna toega. Oleks lubamatu, kui õpetajad postitaksid lastevanemate kirjatükke sarnastesse gruppidesse. Kas siis õpetajale võib nii teha? 

Õpetajate tagasiside põhjal puututakse palju kokku ignoreerimise, provotseerimise või saboteeriva käitumisega. Väljatoomist väärib juhtum, kus nii lapsevanem kui ka õpilane ignoreerisid õpetaja juhiseid ning õpilane ähvardas kedagi ära tappa. Tal olla selleks õigustus ning kuna ta on alla 14-aastane, ei juhtuvat temaga niikuinii midagi. Vanem jäi toimuva suhtes neutraalseks. 

Ühel puhul keelasid vanemad oma lastel õpetaja X-i kontrolltööle kriipsugi kirjutada. Mõtte algatas lapsevanem, kelle lapsega oli varasemalt probleeme olnud. Tavaliselt pärinevad sellised mõtted lastelt, mitte nende vanematelt. Ka antud juhtumite juures on kirjeldatud, et õpetajad astuvad justkui sammu tagasi, et oma vaimset tervist hoida – edaspidi on lapsi kõrgemalt hinnatud. 

Eelnevalt nimetatud kiusamisvormide puhul toodi esile, et lastevanemad kippusid õpetajale pidevalt helistama ja kirjutama. Õpetajad said vanematelt päeva jooksul mitu või ka mitukümmend kõnet-kirja. 

Kiusamisjuhtumitest teatamine on õpetajate seas õnneks levinud. Nad on saanud ka tuge, kuid mitte kõikidel juhtudel. Kahjuks pole harvad olukorrad, kus kooli juhtkond hoiab lapsevanema poole, seda ka puhul, kui lastevanemad on esitanud HTM-ile ja juhtkonnale teadlikult valekaebusi. 

Pärast kiusamiskogemust saab õpetajate igapäevase töö osaks sageli stress,
mida varasemalt ei olnud. Paljuski oli see seotud hirmuga lapsevanema helistamise-kirjutamise ees. Paljudel kadus motivatsioon ning tekkisid terviseprobleemid. Hirmu-ärevust tuntakse igapäevatöös ning ka meilidele vastamisel. „Kui juhtum on toimunud, siis on keeruline end õhtul enne magamaminekut välja lülitada. See mõjutab ka und ja soovi järgmisel päeval tööle minna. Mul ei ole neid juhtumeid palju olnud, aga on mõningad vanemad, kelle puhul mõtlen alati hirmuga, kas kirjakasti avades on seal mõni kiri ees.“

Kiusamiskogemusest tekkinud pinged ja tööstress kandub ka õpetajate koju ning mõjutab nende koduseid suhteid. Lisaks vaimse tervise kehvenemisele võivad tekkida paanikahood, südamerütmihäired, tõusta vererõhk ja kaduda uni.

Õpetajad kirjeldasid, et olid pärast kiusamiskogemust tööl formaalsemad, mehaanilisemad. Nad kippusid end pidevalt kontrollima: kontrolliti enda üleüldist olekut ja sõnavara, et keegi ei saaks midagi valesti tõlgendada. Leidus ka positiivsemaid näiteid – paraku vaid kolm –, kus õpetaja mõtestas oma töö ümber ning tegi selles ka muudatusi. 

„Ebameeldiv, ebaõiglane kriitika avaldab mõju päris pikalt. Ärevus ja halb tunne, mis sellest minu sisse on jäänud, tekitab emotsionaalset stressi ning tahet loobuda tööst, mis mulle tegelikult meeldib ja milles olen ka pädev!“

Õnneks tõid peaaegu kõik kiusamiskogemusega õpetajad välja, et olenemata vanemast, ei ole nad muutnud oma suhtumist õpilasse: õpilane pole vanema väljaütlemistes ja tegemistes süüdi. Küll aga on suhtlust vanemaga vähendatud. 

Küsimustikule vastanud õpetajate seas olid kõige enam lapsevanema kiusu kogenud alustavad õpetajad, kelle tööstaaž jääb 0–4 ja 5–10 aasta vahele. Kolmandal kohal kiusatavate seas olid kogenud õpetajad, kelle tööstaaž on üle 30 aasta. Vanuseti olid lapsevanema kiusamist kõige rohkem kogenud õpetajad, kelle vanus jäi vahemikku 35–40 ja 41–46 aastat. See tähendab, et kiusamiskäitumise ohvriks langevad õpetajad, kelle staaž õpetajana on vähene, ning vanus siin rolli ei mängi. 

Miks on õpetajad sellistesse olukordadesse sattunud? 

Arvan ja tahan loota, et ühegi vanema eesmärk pole õpetajale haiget teha. Vanemad soovivad oma lapsele head ja parimat. Mitmed õpetajad tõid uurimistöös välja, et nad mõistavad ja proovivad mõista, miks mõned vanemad lubavad endale kindlat tüüpi käitumist – tihtilugu on selle taga midagi enamat ning õpetaja peal on kerge end välja elada. 

Põhiline kiusamise alus oli laste hinded. Nendega kaubeldakse ning mitmetel puhkudel õpetaja taandub ning kingib noorele sobiva hinde. Tihtilugu ei hooli õpilased ise oma hinnetest nii palju kui nende vanemad. Väga hästi tuleb hinnete vähene tähtsus esile koolides, kus on kasutusel kujundav hindamine. 

Parim kaitse on rünnak

Lastevanemad soovivad oma last kaitsta, kuid kaitsmisest kujuneb rünnak. Õpetajal ja lapsevanemal võib olla lapsest, tema käitumisest või toimetulekust erinev arusaam, mis tekitabki arusaamatusi. Kahtlemata tuleb ette ka möödarääkimisi, kuid konflikte ning erimeelsusi saab lahendada ka viisakalt. Kindlasti on esinenud juhtumeid, kus õpetaja ütleb õpilaste kohta hinnanguid jagades midagi valesti, eksib, kuid ka sellisel juhul tasub mõelda, kuidas probleemi lahendada. 

Mulle tundub, et sageli on kiusamise põhjus lastevanemate vähene usaldus õpetaja, kooli ja/või haridussüsteemi vastu. See selgitab ka õpetaja pidevat kontrollimist kõnede ja sõnumite vahendusel – seda tõi välja mitu õpetajat. Võimalik, et suhtumist oma lapse õpetajatesse kujundavad lastevanemate enda halvad kogemused. Teisalt ei pruugi lapsevanem teadvustada, et käitub õpetajaga ebaeetiliselt. 

Kahtlemata on õpetaja roll ja positsioon ühiskonnas aastakümnete jooksul muutunud. Meedias ringlevad kirjutised õpetajatest, millest jääb inimestele tihtilugu meelde peamiselt negatiivne. Muutusi õpetajasse suhtumises tajuvad nii õpetajad ise kui ka meid ümbritsev ühiskond. Võimalik, et see annab lastevanematele nende silmis õigustuse käituda õpetajaga lugupidamatult.


Juhtum maakoolis: õpetaja kogemus

7. klassis oli õpilaste kontingent väga ebaühtlane, pooled õpilastest olid parandusõppel. Klassis oli ka üks väga andekas õpilane (X), kes õppis viitele ja käis muusikakoolis, laulis väga hästi. Muidugi soovivad õpetajad selliseid olümpiaadidele saata, nii ka mina. X otsustas, et valmistub sel aastal matemaatika- ja järgmisel aastal eesti keele olümpiaadiks. 

Nii andsingi vahel, kui tunnitöö tehtud, X-ile (vahel ka teistele edukamatele) lisatööd. X lahendas ülesandeid töölehelt, kodus vaatasin tehtu üle ja järgmisel päeval vahetunnis kommenteerisin lahenduskäiku. Muretsesin, et X ei saa vajalikul määral minu tähelepanu. Paraku kulub tähelepanu valdavalt vähevõimekatele – kõiki tuleb ju järjele aidata. 

Lähenema hakkas ka matemaatikavõistlus „Nuputa“, mistõttu võistkonna liikmed osalesid aeg-ajalt rühmatöös. „Nuputa“ võistlusel saavutas võistkond neljanda ja X peastarvutamises esimese koha. Olime väga üllatunud ja rõõmsad. Olümpiaadil sai X kolmanda koha. Olin tema saavutusega väga rahul.

Siis algasid veidrad lood …

Ühel päeval tuli minu tundi külastama õppejuht. Pidasin seda tavapäraseks tunnikülastuseks ja see ei häirinud mind. Olengi tagasisidest huvitatud. Mingil põhjusel lahkus õppealajuhataja umbes seitse minutit enne tunni lõppu. Klassist käis läbi kergenduslaine, õpilased muutusid vabamaks. Kui eelnevalt istuti nagu sambad, siis nüüd oldi nagu tavaliselt.

Ühel päeval leidsin kella 16 paiku õpetajate tuppa jõudes telefonist vastamata kõne. Helistanud oli üks nimetatud klassi lapsevanem. Helistasin paha aimamata tagasi. See, mis järgnes, oli minu jaoks täielik üllatus. 

Lapsevanem süüdistas mind selles, et tegelen tunnis ainult X-iga ja teised jäävad õpetamata. Seda pidid ka teised vanemad väitma. Palusin täpsustada, kes veel rahulolematu on, ja kuulsin, et neid on rohkem, kui ma arvata oskan. Olin sellisest rünnakust väga suures hämmingus. Eespool mainitud lapsevanem teatas, et tema laps (Y) tahab ka lisaülesandeid teha. Olin sisemiselt juba üsna ärritunud, aga püüdsin jääda rahulikuks ja korrektseks. Selgitasin, et Y-il on raskusi tavaprogrammiga (on parandusõppel) ja ma ei näe vajadust talle raskeid ülesandeid lahendada anda. Seejärel teatas lapsevanem, et uuris haridusministeeriumist järele ja talle öeldi, et see andekas õpilane (X) peaks mingisse erikooli minema. 

Lapsevanem süüdistas mind selles, et tegelen tunnis ainult X-ga ja teised jäävad õpetamata.

Nüüd olin küll nagu puuga pähe saanud: kas teeme siis oma koolist abikooli ja saadame need vähesed võimekad, kes meil on, mujale? Leidsin, et telefonivestluse jätkamisel pole mõtet, ja panin ette kohtuda koolis ning vestelda sel teemal. Lapsevanem ei võtnud vedu ja lõpetas kõne.

Tund aega hiljem, kui väljusin koolimajast, helises taas telefon. Nägin ekraanil võõrast numbrit. Oletasin, et nüüd hakkavadki kõik vanemad mulle helistama. Võtsin kõne vastu ja selguski, et nüüd helistab Z-i (ka parandusõppel) ema. Ilmselt oli Y-i ema temaga ühendust võtnud. Z-i ema kõne oli positiivses võtmes. Ta kahetses, et lugu on nii inetu pöörde võtnud, ja oli nõus kohtuma koolis. Leppisime kohtumisaja kokku ja lõpetasime kõne. Olin näost punane. Enne väljumist kohtusin koristajaga, kes pistis mulle paar kommi pihku. Võib-olla tajus minu enesetunnet (saame kenasti läbi).

Terve tee koolist koju ja loomulikult kogu õhtu vasardas mul peas mõte: miks see kõik toimub? Vaagisin asju nii- ja naapidi. Mingi põhjus peab ju olema. Pikapeale hakkas tekkima mingi kujutelm. Olin juba mõnda aega tähele pannud, et Y ja S, kes võib vajadusel väga võimukas olla, ei suhtle X-iga. Oletasin, et siit hakkab mingi niidiots hargnema. Kadedus.

Järgmisel päeval rääkisin juhtunust õppejuhiga. Ta oli olukorrast teadlik. Seetõttu olevatki ta mu tunnis käinud. Ta nägi tunnis, et ma ei eksi selle vastu, milles mind süüdistati. Liikusin tunnis ringi, et iga tagasihoidlikumgi õpilane saaks tähelepanu. X-ile ja teistele võimekatele andsin tavapäraselt lisatööd, tahvel oli terve tunni õpilaste kasutuses. 

Pühendasin asjasse ka klassijuhataja, kes teadis, et Z-i ja S-i ema olid õppejuhi juures käinud, ja lubas ka kohtumisele tulla.

Kaalusin tükk aega, kas X-i sellesse loosse pühendada või mitte. Paar päeva hiljem, kui X pinginaabriga klassist väljus (nad on alati viimased lahkujad), palusin tal viivuks jääda. Küsisin X-ilt, kas talle tundub ka, et tegelen temaga tunnis rohkem kui teistega. Ta oli minu küsimusest väga üllatunud ja vastas eitavalt. Selgitasin lühidalt oma küsimuse põhjust. X oli nõus, et suhted tüdrukutega pole kuigi head alates sellest, kui ta ei anna neile enam oma koduseid töid maha kirjutada. Nüüd sain kinnitust varasemale oletusele – tüdrukud on kadedad. 

Olukord läks veelgi pingelisemaks. X oli kodus emaga sel teemal vestelnud ja X-i ema helistas Z-i emale. Z-i ema helistas mulle tagasi: oli vihane, et olin X-i emale probleemist rääkinud.

Mul tekkisid süümepiinad, et olin juhtunust X-ile rääkinud. Lähtusin õigluse põhimõttest, et asjaosaline teaks, mis toimub, ega arvestanud, et tegemist on lapsega. Mis sest, et arukaga.

Kohtumise päeval olid kohal rahulolematud lastevanemad (needsamad kaks, mitte rohkem, nagu algul ähvardati) koos viie õpilasega, kes parajasti veel koolis olid. Olin eelnevalt saanud õppejuhilt kinnitust, et ma pole millegi vastu eksinud, kuna ka andekad õpilased on erivajadusega ja neil on õigus oma võimetele vastavale õppele. Seega olin kindel oma süütuses.

Vestluse juhatas sisse klassijuhataja, seejärel kuulasin, mis vanematel öelda on. Sõna saades ütlesin, et ei leia, et oleksin midagi valesti teinud. Kirjeldasin oma töö põhimõtteid, tegevust tunnis. Tõin välja oma versiooni koduste tööde mahakirjutamisest ja kadedusest. Selle peale läks Z-i ema teemast kõrvale, tuues näiteid, kuidas X bussis vahel Z-iga ei räägi jne, mis üldse minusse ei puutunud. Tal tekkis ka segadus, sest Z-i poolt kodus räägitu ja vestlusel kõlanu olid vastuolus. Süüdistas juba Z-i valetamises. Selgitasin (rahulikult), et kui minu õpetamisstiil ei sobi, siis koolis on ka teine matemaatikaõpetaja, kelle koormus on väiksem. Selle peale ütles Y-i ema, et seda pole küll vaja, ma õpetavat väga hästi. Tal olevat lihtsalt mure, et Y on liiga tagasihoidlik, peaksin teda kolme kättesaamiseks rohkem torkima.

Tunnistan, et kaks tundi kestnud mitte kusagile viiv vestlus oli mind juba pingesse viinud ja selline mõtteavaldus tõi pisarad silma. Tekkis küsimus, milleks me siis siin koos istume, kui te rahul olete. Samas oli mul asi selge: X-i edu matemaatikas on silmaga näha ja ta saab tunnis erilist tähelepanu lisatööde näol, järelikult on õpetaja süüdi!

Nuuskasin nina ja lahkusin koosolekult.

Olin tõsiselt häiritud. Peast käis läbi mõte: kas selliseid situatsioone läbi elades tahangi enam õpetaja olla? Olen harjunud positiivse tagasisidega, aga nüüd sain löögi allapoole vööd. Peatselt tuli ka klassijuhataja õpetajate tuppa. Tõdesime mõlemad, kui kehvad kehtestajad ja kaitsetud me oleme. Enne koosolekut olime olnud kindlad, et paneme asjad kiirelt paika. Nüüd ei olnud kaks tundi kestnud jauramine kuhugi viinud. Z-i ema oli lubanud oma neli last teise kooli viia. Olin nii väsinud, et ütlesin niisama sõnakõlksuks: „Las viib.“ 

Imelikul kombel ma polnudki vihane, pigem nõutu. Kas nüüd jõuavad linnades juba tükk aega esinenud probleemid ka meie kooli? Lastevanemad võtavad laste juttu kontrollimata tõena, nõuavad õigust haridusministeeriumist.

Mõtlesin, kuidas järgmisel päeval selle klassi ette minna, nii et oleksin täiesti neutraalne. Nagu midagi polekski olnud. Õnneks suudan võtta kõiki õpilasi võrdselt. Mul ei tekkinud tõrksust Z-i ja S-i vastu, aga olin nende poole pöördudes ettevaatlik: mida ütlen, millal küsin, kui palju neid aitan jne. 

Üllatavalt hästi sain endaga hakkama (enesekontroll säilis) ja mulle tundub, et suutsin tundidega endisel moel jätkata. Mingi osa klassist oli vaikivalt rahulolematu kaebajate suhtes ja tähelepanelikum minu suhtes. See andis jõudu.

Veidi aja pärast selgus, et tüdrukud olid X-ile mingit tabletti (vist kõhulahtistit) toidu sisse pannud, et ta jääks haigeks – siis jääb ehk õppimises maha! No see tegu näitas üsna selgelt, kellega tegemist.

Veerand saigi läbi.

Lastevanemad võtavad laste juttu kontrollimata tõena, nõuavad „õigust“ haridusministeeriumist.

Järgmise veerandi teisel nädalal otsustas Z-i ema lapsed prooviks linnakooli panna. Kool on tasuline, aga tutvumise ajaks saadi sinna tasuta. Arvasime, et peagi on lapsed meie koolis tagasi ja vanemad solgutavad lapsi mõttetult. Nii oligi, lapsed käisid kolm päeva vabakoolis ja olid siis jälle meil. Mõtlesin: ema sai oma tahtmise – hirmutada kooli oma laste äraviimisega. Olin selle teema sees juba nii kaua olnud, et mind see ei puudutanud. Lihtsalt murelikuks tegi selline käitumine.  

Nüüd on sellest klassist saanud 8. klass. X saab Z-i ja S-iga hästi läbi. Klassis on tore tundi anda. Suhtlemine on sundimatu. Z on hakanud rohkem õppima, eelmisel veerandil sai ta hindeks nelja, S saab 35%-ga kolme kätte. Vanematega teretame. 

Õpetajana on mul kahju, et X hoiab matemaatikatunnis ennast tagasi (seda ka teistes ainetes, nagu on selgunud). Nii mõnigi õpilane teeb rohkem. Kaldun arvama, et ta maksab lõivu heade suhete eest Z-i ja S-iga. Tähtis on ju suhtlemine, aga ta laulab paremini kui varem. 

Suhtlemisel olin enamiku ajast täiskasvanu tasemel. Alistuv käitumine esines teise õpetaja väljapakkumisel ja enesehaletsuse tekkimisel. 

Mõtted olid üsna irratsionaalsed. Lugesin mõtteid. Sageli osutusid need tõeseks: Z-i ema suhtlemine ainult S-i emaga, tüdrukute kadedus X-i suhtes, laste teise kooli viimine ja tagasi toomine. Liialdav suhtumine seisneb ilmselt selles, et Z-i ema on väga sageli olnud kooli suhtes rahulolematu ja õpetajatel on temast juba arvamus kui kiiksuga emast. Ka mina suhtusin temasse eelarvamusega, teades, et ta on probleemne. Liialdatud süütunne oli väga domineeriv, kuna ma pole varem negatiivse tagasisidega kokku puutunud. Olen harjunud kuulma enda kohta head. Nüüd oli minus totaalne segadus ja protest olukorra vastu. Raske oli mitte orienteeruda negatiivsele.

Soovisin, et probleem lahendataks, olin valmis vanematega objektiivselt vestlema. Olin kindel, et andekale lapsele peab ka individuaalselt lähenema ja ma tegin seda. Teades, et olukorda olematuks ei saa teha, suutsin säilitada neutraalse suhtumise. Püüdsin mõista Z-i ema käitumist.

See vestlus ei oleks tohtinud nii pikaks venida. Arvasin, et klassijuhataja kui neutraalne konfliktis osaleja juhib vestlust. Paraku ei suutnud ta ennast kehtestada. Mina olin aruandev isik. Tegelikult oleksin pidanud ennast kehtestama ja koosviibimise konkreetselt kiiremini kokku tõmbama.

Kommentaarid

  1. Õigluse huvides oleks nüüd vajalik, et sama uuring viidaks läbi ka lapsevanemate hulgas. Hetkel vist üks selline valitud gruppide hulgas toimub, aga see ei haara kaugeltli kõiki vastata soovijaid.

    Ehk kui palju tuleb ette, et lapsevanem kogeb õpetaja poolt oma lapse/laste kiusu? Selline koolikius seisneb sageli passiiv-agressiivses käitumises, kus häält ei tõstetagi, aga haiget tehakse sõnade või hoiakutega, ka hinnangute/hindamisega. Või kui sageli kogeb sama kooliga suhtluses lapsevanem?

    Aga uurida võiks ka seda, kui palju kordi vanemad viisakalt viitavad, et mõni märkus või nigel hinne on õpetajal kogemata vale lapse reale sattunud. Alles äsja kogetud olukord, kus olümpiaadil osalenud õpilane sai klassijuhatajast aineõpetajalt märkuse “hilines”, sest laps liitus peale olümpiaadi ainetunniga.

    Või kui pikalt on raske koolikiusu ohvri vanemad teinekord enne seda koolile rääkinud toimuvast, aga kuulnud, et kõiges on süüdi hoopis nende laps?

    Koolis on liiga suur rõhk hindamisel, hinnangutel ja kõikvõimalikel märkustel/märkamistel. Väga palju on hirmu, positsioonivõitlust. Ühelt poolt on vanem 100% oma lapsega toimuva eest vastutav, teisalt võiks seesama vanem koolis toimuva osas suu kinni hoida ja oma nina sinna mitte toppida. Kuidas need kaks ühtima sel juhul saada?

    Siiras huvi ja heatahtlikkus kaotaks pooled konfliktid. Kuidas vabastada kool õppetööga kaasnevast rangusest ning muuta inimesed südamlikuks ja hinnangutevabaks? Ehk vajaksid õpetajad lisaks raske kliendiga koostöökoolitusele ka mõnd holistilist või süvapsühholoogilist koolitust? “Imelised aastad” õpetaja versioon nt, kus õpitakse mõistma, mida laps koolis tegelikult vajab….

    Ja lõpetuseks, kas ka seda arvamust võib lugeda juba õpetaja kiusamiseks, sest selle kirjutab lapsevanem? Või on siiski lubatud arvata ka lapsevanematel? Kuidas kool soovib üldse lapsevanematega suhelda? Ainult läbi tunnustuse? Kas oldakse ka ise selleseks suhtluseks valmis?

    Karmen Koppel

  2. Ja olemegi läbikukkunud…

    Meenutagem, kes hakkasid ligi 30 aastat tagasi rääkima täiskasvanu ja lapse võrdsusest, kus laps areneb vabalt (ise)… See hakkas kohe meeldima arvukatele (rumalatele) lapsevanematele. Lapsega pidi tegelema kool, kes pidi lapsi vaid motiveerima ja kõik laheneb…

    Poleks vaja mingeid magistritöid, et selle “tulemusi” avastada. Juba siis nägid arengupsühholoogiat-pedagoogikat tundvad inimesed praegust olukorda ette, aga kes seda arvestas… Seoses kooliea tõstmisega on olukord eriti absurdne – allakäik kiireneb.

    Ka lapsevanemast (eelmine) kommenteerija peab end selles olukorras TÕELISTEST õpetajatest targemana… Siit see kius algabki!

    Vana õpetaja

  3. Minul on kooli poolne kius lapse suunas.
    Meie esimesed 3 aastat Ristiku põhikoolis tallinnas.
    Sealne taktikepp käis direktori käeläbi seega ei saa süüdistada õpetajaid .

    Esimene klassijuhataja alguses tip topp ajaga aga muutus väga kiirustavaks ja polnud aega suhelda.Juhtusid kummalised asjad.Nt videolt vaatasin kuidas oli vahetund lapsed ukse juures minu poiss hoidis ust kinni.
    Siis lasi lahti läks klassi õpetaja järgi- viis minutit ja tulid õpetajaga välja.Aga mis juhtus klassis mida ütkles õpetaja esimeseklassi lapsele , et laps vihahoos käega lõi katki rkordse pakett akna ?
    Välja tulles oli jälle poiss rahulik- ei saagi aru mis juhtus.
    Pidevad süüdistused kuidas mu poiss on vägivaldne.
    Vaasates jälle videosi siis ma näen kuidas õpetaja vahetunnis ei pööra tähelepanu ,et teine laps tüütas minu last ja korduval lükkas eemale selle lapse.See kestis kuni 5 minutit kuniks mu poiss kotttooliga tahtis seda poissi visata siis aga sekkus õpetaja karistas minu last .Miks ei sekkunud õpetaja enne kui poiss mul korduvalt lükkas last eemale.
    Alati oli minu laps süüdi – kool pani diagnoose ja suunas ikka haigla, et see pole tavalin ath tal on midagi veel tal peab olema midagi veel.
    Enamus videotest oli näha probleem juba varem millele ei reageeritud ning reageeriti alles siis kui minu lapsel kaas pealt lendas.
    Ei tahetud teda kooli käis päevas 2-3 tundi mille tõttu ei omandanud esimese ega teise klassi materjali siis veel oli covid aasta kodus ekraani taga.Õpetajad ei tulnud tundi poiss närvitses arvuti ees sest õletajad stabiilselt unustasid tema tunni sest ta oli üksühele õppel.

    4 klass vahetasim kooli ja mis juhtus- kaos !Kooli tase ei olnud 4 klass.
    Tuli hakata tagantjärgi tegema 3 klassi olus 4 klassi materjali .
    Uus kool ei ole süpdistav vaid lahendusi otsiv igas olukorras .

    ANNELI

  4. On olnud lähiaastatel lugusid Eestis, kus terve punt vanemaid mõne liidriga eesotsas tervet kooli kiusavad. Kõige hullema koletise maalivad veel direktorist. Kaebavad koolipidajale jne. Imelikul kombel olid need liidrid esimesed, kes aru saades, et valel on lühikesed jalad oma lapse mujale viisid. Lugu on on lõppenud, valed on paljastunud, valetajad lahkunud.
    Kahjuks on tõsi see, et õpetajad ei ole kindlasti õpilastega suheldes enam nii vahetud, ausad ja siirad, sest iial ei või teada. Kui korra oled haiget saanud ja sind on kogu kodumaa ees põhjuseta häbistatud, siis teatud kibestumus jääb.

    Nimetu õpetaja

  5. Tere. Nelja lapse emana olen lapsevanema rollis saanud vastakaid signaale, millist koostööd vanemlt oodatakse. Esimene mulje oli, et lapsevanemalt oodatakse head avatud koostööd kooliga-lasteaiaga, aga eriti, kui tegu on erivajadusega lapsega. Aga siis tuli välja, et õpetajad võivad lapsevanema aktiivsust peljata või põlata. Näiteks kui usaldad oma muret, siis võidakse öelda: ‘Usaldage õpetajaid’. Mismõttes? Selles mõttes, et vanem ei tohi segada, päriselt. Seda aga kusagil vanemale ei õpetata… öeldakse, et teeme koostööd… Tegelikult on hea vanem vaikiv vanem, kes pole koormaks ja vaid mokaotsast veidike kaasa räägib tänusõnade keeles.
    Selle peaks aga kuidagi algusest peale selgeks tegema, mida vanem teha saa ja mil moel on sobilik abiks olla ja mis ei sobi. Ei tahaks uskuda, et vanemad tegelikult ka soovivad halba.

    Liina Vainumetsa

  6. Lugedes, kui aktiivselt lapsevanemad siin kommenteerivad, järeldan , et probleem on tõsine. Lapsevanemad on asunud ringkaitsesse…


  7. See artikkel oleks nagu minu lugu. Ma olen just haiguslehel, sest põlesin läbi, sain ärevushoo ja depressiooni. Ärevus tekkis just negatiivsete kirjade tõttu, kus polnud otseselt konstruktiivset kriitikat, vaid et mina olen kuidagi vale ja teen oma tööd valesti. Juhtkond on abitu toetama, ka nemad kardavad valla või muu institutsiooni pahameelt. Kolleegidelt olen kuulnud, et vanemad on igal aastal kellegi õpetajatest valinud, keda hakatakse pahaste kirjadega mõjutama, samuti on hoolekogus igal aastal teemaks keegi õpetajatest. Ma lahkun pärast seda õppeaastat mujale, olen väärt paremat töökeskonda ja ei plaani kooli naasta enam niipea.

    Olen õpetaja

  8. Vanemad ei ole ringkaitses, vaid jagavad oma näo ja nimega kogemusi kommunikatsioonist koolis, mis paraku on sageli ülihalb. Oluline on mõista miks?

    Kas õpetajatele jäetakse õpetamisel midagi olulist kaasa andmata või luuakse töökeskkonnast väär ettekujutus? Või pole koolijuhid saanud piisavalt juhtimisõpet, mille sisu on mh ka raskete kõneluste läbiviimine ja töökeskkonna mõjutamine?

    Samas ka vanemaid süüdistatakse püsivalt kõiges, mis nende lastega halvasti on. Ometi ei ole vanem kõikjal ja kõiges lapsega koos. Ka ei allu kõik lapsega toimuv vanema tahtele. Muidu meil poleks ühtki autisti ega athkat. Sest ükski vanem ei soovi sellist kogemust oma lapsele ega ka iseendale.

    Hetkel ei tunne keegi end hästi… Selline teise poole vastu teostatud uuring ei peaks olema kui tõestusmaterjal kellegi süüst, vaid viima loomuliku teena edasi analüüsini: miks ja mille mõjul sellised olukorrad kujunevad? Viimane aga eeldab ka nö “süüdlase” ära kuulamist. Hetkel külvatakse veel enam vaenu kahe leeri vahele. Seda võiks artikli loojate poolt ka märgata.

    Karmen Koppel

  9. Õpetajate eest peab seisma kooli juhtkond!
    See on kooliti erinev.
    Paljud juhid ei julge, sest kardavad lapsevanemaid.

    Õpetajate koolikius on samuti väga tõsine teema ja nagu öeldud eriti nooremate ja tundlike õpetajate seas. Vanad meistrid juba oskavad ise enda eest seista.


  10. Vastus on lihtne.
    Probleem on tekkinud õpikäsituse muutmisest alates. Juurpõhjus on aga see, et suurem jagu vanematest ja ka õpetajatest ei oska suhelda.

    Lugeja, kaasaelaja

  11. Ma ei vaidlusta, et toimub koolikiusu õpetajate vastu. Olen kuulnud väga tõsistest juhtumitest.

    Küll aga on enamikel vanematel kogemus, et õpetajad oleksid justkui jumalikus staatuses, kellele ei tohi mitte mingisugust tagasisidet anda. Parim vanem on vait vanem. Seda öeldakse välja.

    Selline suhtumine tuleb üsna kenasti välja ka uurimistöös. Töölepinguga töötajate puhul ei pea tööinspektsioon enamikke selliseid olukordi töökiusuks, vaid on tõepoolest tööl eksitud, millele tuleb tagasiside. Mitmed probleemid eskaleeruvad pika aja jooksul tõepoolest inetuteks, sest üks osapool pole soovinud probleemiga sisuliselt tegeleda, vaid leiab eneseõigustusi.

    Õpetajad peavad arvestama, et nad on ALATI võimupositsioonis (laste suhtes) ja seega on vastutus eriti suur. Laps ennast kaitsta ei saa ega pole ka adekvaatne hindama, et teda kindlasti võrdselt ja õiglaselt koheldakse ning et ta kvaliteetset õpet saab. Lapsed on 1. klassist peale harjutatud ära kannatama kõike, mis koolis toimub. Vanemad reageerivad ikka siis, kui asjalood on juba halvad. Ja kui õpetaja pidevalt ei suhtle ega tagasisidet ei anna lapse kohta, siis tuleb ju uskuda oma last.

    Kui õpetajad kurdavad, et vanemad nendega suhtlevad, siis võiksid nad mõelda iseenda peale – annad 12 aastaks oma kõige kallima vara ühte asutusse ja sul ei ole sisulist kontrolli, mis temaga seal toimub ning tagasisidet (mis ei ole alati ülitunnustav) nimetatakse kiusuks?

    Kontroll ja vastutus oma töö kvaliteedi üle puudub, seega kardetakse igasugust tagasisidet täiskasvanutelt. Kius ei ole OK mitte üheski ametis, kuid adekvaatne hinnang oma tööle võiks ju siiski olla.

    PS! Mul on õpetajatega olnud väga konstruktiivne koostöö, kuid absoluutselt kõigi puhul näen, et algul tõmmatakse kohe kaitsesse ilma mitte mingi põhjuseta.

    Kaire Veinthal

  12. Väga hea , et selline artikkel ilmus. Noored peavad juba varakult teadma, mis neid koolis ootab ja millise palga eest seda tuleb taluda.


  13. Andke andeks,aga äkki aitab lastevanemate halvustamisest! Olen ise koolis töötanud, hoolekogudes istunud ja võin väita julgelt,et kui koolides,kovides ei eksusteeriks ringkaitseid,siis me kuuleksime ka seda kui kiuslikke pedagooge eksisteerib ka tänapäeva Eesti haridussüsteemis,kes saavad lapsi kiusata ja mil moel koolid,kovid ignorantselt suhtuvad tõsiasja,et koolides töötavad inimesed selliste isiku omadustega keda ei tohiks laste lähedale lubadagi. On kahetsusväärne,et järelvalve koolide üle sisuliselt ei toimi,sest kõik toimub riik riigis mentaliteediga. Koolikiusajad kooli töötajad,kes vanemaid ümarlauas mõnitavad
    ja ründavad on häbimärk kogu Eesti haridussüsteemile,aga selliseid juhtumeid on küll ja küll,et kui vanem oma lapse õiguste ja huvide eest seisab,siis isegi KOV i lastekaitse hakkab siristama sama laulu mis kooli töötajad. Miks ringkaitsest,kooli maine hoidmisest,õpetaja maine pesemisest nii vähe räägitakse? Sest on kujunenud hoiakud suhtumised,et iga pedagoog on autoriteet jmt
    Kahjuks eksisteerib ikka veel kiuslikke pedagooge,kes omavoöitsevad,võimu positsioonilt lapsi oma hinnangutega kasvatustöös ja õppetöös kiusavad. Me lapsed koolis on igasuguse kaitseta taoöiste ringkaitsete keskel ja on äärmiselt vaenulik suhtumine pedagoogide seas vanematesse,kes julgevad kritiseerida nt töövigu hev lapsega. Kõige jälgim on olnud see,kui pedagoogid oma maine parandamiseks lähevad seda teed,et laimavad last ja vanemat koolis ja väljaspool kooli ametkondadele. Selliste rünnakute vastu,kus vanemaid maatasa ümarlaudades tehakse,naeruvääristatakse nende püüdlusi usalduslikuks koostööks,sellest ei räägita,aga seda kõike eksisteerib Eestis. Koolides töötavad inimesed,kellel pole kvalifikatsiooni peavad end spetsialistideks ning väidavad ühest suust! Meie ei eksi,me ei kiusa,me ei tee iialgi töövigu!See kõik on nii jälk mil moel pedagoogid meediasse lahmima tulevad ja süüdistavad veel HEV lapsi,mis on eriti piinlik. Te küsige oma koolis miks lastel on koolistress tekkinud. Te üllatute kui saate adekvaatse ja ausa vastuse- koolikliima ja kooli töötajad,pedagoogid tekitavad me lastele kahjuks seda koolistressi oma hoiakute,suhtumiste ja lähenemistega,kus peavad end pühaks lehmaks igas olukorras,isegi kui lõugavad algklassi lapse peale,isegi kui mõnitavad ev last tema käitumises jne. Need pedagoogid,kes lastevanemate kohta trükivad õuduslugusid üldjuhul ise ei saagi lastega toime ja on ise konfliktsed,õigustavad oma sigadusi lastega. See et on olemas kiuslikke vanemaid- ok ilmselt on,aga minu kogemused on näidanud,et pedagoogid kuritarvitavad ohtralt oma otsustusõigust ja võimu laste peal ja see tekitab lastega konflikte ja ka vanematega,kui nad püüavad oma lapsi kaitsta jõhkrate sammude eest mida KIUSLIKUD võimuliialdavad pedagoogid teevad. Ei ole te kõik pühad lehmad! Ka teile kehtivad seadused ja kutsun kõiki vanemaid enam rääkima avalikult pedagoogidest,kes lapsi kiusavad!


  14. Vabandust,aga kõik saab alguse ikkagi sellest,et Heiki Raudla pole sõnagi mainunud sellest,et kui palju probleeme on koolides kasvatustööga ja väga palju konflikte siiski tuleb kasvatustöö pinnalt,kus pedagoogid kipuvad sildistama ja märgistama lapsi.Raudlal pole tervikpilti ja ta võiks lähtuda uuringutest tõesti kus on ka lapsevanemad osalenud. See et ta oma arvamust avaldab on tore,aga et ta vanemaid kuvandab selliselt oma artiklis on teatud mõttes nagu tellimustöö ja mul on piinlik lugeda sellist üllitist kus puuduvad faktid,uuringu näitajad.Õunte pealt arvata,et vanemad ründavad koondunult pedagooge on üsna lubamatu. Ma pole tõesti märganud seda,et vanemad koonduks,olen ka ise vanem ja alati üksi seisnud oma lapse eest,kui teda koolis taas rünnatakse,mõnitatakse ja alavääristatakse kooli töötajate poolt. Kordan,et Eesti koolides puudub igasugune järelvalve ja mida arvata Eesti Haridusministeeriumist,kus vanem abipalvega pöördub ja talle vastatakse :Ega õpetajate suhtumiste,hoiakute vastu ei saagi.Raudla on ühepoolselt käsitlenud kõike ja on tõesti häiriv lugeda taolisi üllitisi mis sisaldavad faktovigu ja põhinevad mingil x inimese arvamusel ,aga mida jõuliselt läbi õpetajaskonna veel üritatakse võimendada- vastuseisu vanematele.
    Te küsige koolipsühholoogidelt,et mis lastele koolistressi tekitab ja te näete kui hull seis on me Eesti koolides eelkõige pedagoogide suhtumiste,hoiakute,lähenemistega me lastele.


  15. Kas gümnaasiumiastmes õppima asuv õpilane peaks olema endale teadvustanud, et selles kooliastmes osalemine on vabatahtlik ja selles tuleb ainult õppida või sellest lahkuda? Kas teatrietendusele minnakse tegelema kõrvaliste asjadega? Kui keegi viitsib vastata, siis palun ka meilile, sest siia ma ilmselt rohkem ei kiika.

    peacecop kalmer:

  16. Artiklis olev juhtum maakoolis on väga eluline. Tõenäoliselt tuleb kõikidel õpetajatel sarnaste olukordadega rinda pista. Pikk pai juhtumiosalisele ja loodan, et ta kergesti püssi põõsasse ei viska. Loos on ka väga positiivne aspekt, mida igal õpetajal ei ole – juhtkonna toetus.
    Olen kogenud, et kui lapsevanem hakkab kaebama, hakkab õpetajat sõna otseses mõttes kiusama ka juhtkond sest nemad püüavad iga hinna eest vältida kõikvõimalikke negatiivseid asju koolis. Peaasi, et lapsevanem kusagile kaebama ei läheks. Nii ongi õpetaja suunal täiesti absurdsed süüdistused. Muuhulgas on mul probleem tekkinud, kui leidsin ühe ATH õpilasega temale sobiva õppeviisi ning õpilane hakkas oma tööde eest viisi saama. Direktor kutsus mu välja, karjus mu peale, et ma ei täitvat tema korraldusi, et see õpilane ei tohi üle hinde “3” saada (olgu märgitud, et vastavat korraldust polnud). Kuidas saakski niisugune korraldus üldse mõeldav olla? Kui õpilane õpib igaks tunniks, valmistub kodus, esitab ilusate joonistega üksikasjalike kirjeldustega tööd, mida saab kõigile teistele eeskujuks tuua siis on ta väärt hinnet “5”. Direktori sõnad “sina keerad jama kokku ja minul tuleb pärast sellega tegeleda”. Kui leida viis ATH lapse õppima suunamiseks, õpilasel tekib õpioskus, ta kogeb eduelamust – seda nimetab direktor jamaks ja hakkaski sealjuures tegelema sellega, et õpilane saaks kolmed ning ei võiks sobival meetodil edasi õppida. Nuta või naera! Lapsest oli kahju.

    Katrin

  17. Ka mina olen see lapsevanem, kes õpetajatele kirju saadab. Aga õpetajad peaksid arvestama, et lapsevanem ongi ainuke inimene lapse jaoks, et tema eest seista. Minu näited- tuleb uus õpetaja, teeb eelmise õpetaja klassi ees maha ja pool klassi saab veerandi hindeks 2. Õpetaja on tunnikava koostanud ainult viielistele mõeldes, keskmisega õppeedukusega lapsed ei jõua tunnis pooli asjugi läbi võtta. 3. Kiusamisealane ümarlaud, kus klassijuhataja keeldub tunnistamast, et tema õpilased kiusavad sama klassi õpilast süsteemselt aastaid. Antud ümarlaud toimus igal aastal, jutt õpetajal täpselt sama


  18. Loen ja imestan, aga teema on aktuaalne muidugi. Kuulates, mis pealinnakoolides toimub, natuke veel ja see jõuab teistesse koolidesse ka. Laps saab hoolsuse 3, isa trampis juristiga kooli, see on vaid 1 näide väga paljudest. Lastele on antud meeletult õigusi, unustades kohustused ja lapsevanematena me aina õigustame neid takka. Tunnistades, et korra ka ise libastunud 🫣
    Kolmas kooliaste on ehk kõige raskem lapse arengu kohalt ja pole harvad need juhtumid, kus tuimalt valetatakse koolitöötaja peale vanematele, teades, kuidas vanemad tule üles võtavad. Ja õpilane saab sellega koolitöötajale koha kätte näidata.
    Kisavad ikka need, kelle laps ei oska käituda, ei allu kodukorrale ja jääb muus osas vajaka.
    Lapsed kuulevad kodus kuidas vanemad halvustavad ja suhtlevad koolitöötajatega. Ja siis me imestame koolikiusu üle!
    Laps on kodu peegel, midagi ei ole teha!

    Lapsevanem

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Riigikontrolli audit: HEV-õpilastele vajalik tugi kutsehariduses jätab soovida 

Riigikontrolli värske audit paljastas tõsised puudujäägid hariduslike erivajadustega (HEV) noorte toetamisel kutsehariduses. Enamikus…

17 minutit

„Aga matemaatikatund on siin hoopis põnevam!“

Lõppeval õppeaastal läbis üle pooleteise tuhande põhikooli- ja gümnaasiumiõpilase mingi osa õppekavast kutseõppeasutuses.

EHIS-e andmeil teevad kutsekoolid koostööd…

8 minutit

Kutsehariduse rebranding USA-s – kas ja mida on Eestil sellest õppida?

Eestis alanud kutsehariduse reformi ajendid on väga sarnased sellega, mis käivitas kutsehariduse rebranding’u…

6 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht