Foto: Pexels.com

Petukirjade lainet raisku ei lastud: õppetunde kinnistati virtuaalõppustel

Foto: Pexels.com
3 minutit
99 vaatamist

Möödunud sügisel Eesti koole ja lasteaedu tabanud pommiähvarduste laine andis väärtusliku treeningkogemuse. Õppetunni said kõik ‒ nii haridusasutused, operatiivteenistused kui ka lapsevanemad. Pakkusime haridusasutustele võimalust õppetundi virtuaalõppusel kinnistada.

Olukorras, kus venekeelseid ähvarduskirju said sajad haridusasutused, osutus operatiivne juhendamine aeganõudvaks ja operatiivteenistustele alguses proovikiviks. Oleme toimunut analüüsinud ja jõudnud lihtsa järelduseni – saanuks kiiremini ning paremini. Sellest on õpitud ja teenistuste töökorraldust täiendanud.

Massilise petukirjade laine vastukajast ajendatult haarasime initsiatiivi põhimõttel, et head kriisi ei saa raisku lasta. Panime kokku virtuaalse õppuse kava. Eesmärk oli saavutada võimalikult ressursisäästlikult maksimaalne kasu ehk valmistada kiirelt ette haarav ja sisuline väljaõpe ning jõuda sellega üle tuhande haridusasutuseni.

Detsembris ja veebruaris korraldatud virtuaalõppuse viisime läbi Päästeameti kriisõppeplatvormil. Kokku osales neljal õppusepäeval veidi üle 400 haridusasutuse ehk igal õppusel üle saja kooli ja lasteaia. Kriisiõppeplatvorm osalejate arvule takistusi ei seadnud, kuid kõikide koolide-lasteaedadeni me seekord ei jõudnud. See-eest jagus aktiivseid osalejaid üle Eesti kõikidest maakondadest. Suur tunnustus ja tänu neile haridusasutustele, kes leidsid võimaluse harjutusest osa võtta ja oma kriisiteadmisi värskendada!

Õppusel võtsime läbi klassikalised kriisijuhtimise tegevused pommiähvarduse olukorras: ohu hindamine, tegutsemine pommiähvarduse korral ja kriisiolukorrajärgsed tegevused. Ohu hindamisel tuli otsustada õige tegutsemine ähvardusteadete põhjal, märgata varjatud ohtusid või kaasnevaid riske. Sellele järgnes orienteerumisharjutus Sisekaitseakadeemia simulatsioonikeskuse meeskonna koostatud virtuaalkoolimajas või -lasteaias. Õppusel osalejate ülesanne oli leida majast pommikahtlased esemed, valida sobiv evakuatsioonikoht ning sinna liikumiseks õige evakuatsioonitee. Kriisiolukorrale järgnevate tegevustena harjutati lastevanematega suhtlust ning meeskonnasiseseid järeltegevusi.

Haridusasutuste kriisimeeskonnad said olukordade lahendamistega hästi hakkama. Tagasisideküsimustikud andsid kinnitust, et tegemist oli vajaliku ja asjakohase koolitusega, millel soovitakse ka tulevikus osaleda. Lisaks kogusime tagasisidena infot täiendkoolituse ja kriisiplaanide koostamise vajaduse kohta: ülekaalukalt toodi välja äkkrünnakute teema. Haridusasutused vajavad häid kriisiplaane ja asjalikke koolitusi ning praktilisi õppusi.

Meie haridusasutustel on hea tulekahjuõppuste korraldamise kogemus. Siin on olemas nii asjalikud juhised kui ka omandatud vilumus tulekahju korral tegutsemiseks. Teiste kriisisituatsioonide läbimängimise kogemus valdaval osal õppeasutustest puudub. Paraku on ohuolukordi mitmesuguseid ja ka nendeks tuleb valmis olla. Ühiselt kriisisituatsioonide läbimängimine ja plaanide ajakohastamine aitab suurendada turvatunnet ning annab kindlust, kuidas ohu korral toimida.

Haridus- ja Teadusministeeriumi initsiatiivil koostatakse koolidele ja lasteaedadele kriisiplaanide näidised ning juhend- ja õppematerjalid. Viimati koostati sellised põhjalikud juhised 2011. aastal nn Rocca projekti raames, kuid aeg on edasi läinud. Nüüdisajastamist vajavad nii kriisiplaanid kui ka juhendid. Haridus- ja Teadusministeerium annab haridusasutustele juhendmaterjalide valmimisest teada ning kavas on ka edaspidi praktilisi harjutusi korraldada.

Kokkuvõtteks kordame õppusel öeldud põhimõtet: sahtlis või riiulil seisvast kriisiplaanist pole kasu! Et osata kriisis käituda, tuleb korraldada õppusi ja olukordi õpetajatega koos läbi harjutada – kas või ühise arutelu formaadis. Kõige suurem kasu ongi ohustsenaariumi läbimängimisest haridusasutuses, sest iga hoone ja tema inimesed on erinevad. Kohapealseid olusid tunnevad kõige paremini haridusasutuse enda inimesed. Kriisi saabudes oskate seda lahendada siis, kui olete varem oma tegutsemispõhimõtted paika pannud ning igal õpetajal on teada oma roll.

Marti Magnus

õppuse juht, Siseministeerium

Jaako Lindmäe

Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusosakonna juhataja

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Jalutuskäik pedagoogilises oaasis

Waldorfi kool on andnud ühiskonnale valikuvõimaluse. Eesti Waldorfi koolid on rohkem kui 30 aastaga tõestanud, et selle kooli lõpetanud noored…

8 minutit

Kolm uut nägu klassis: kuidas vahetusõpilased tõid kooli värskust ja elavdasid koostööd

Kui suve lõpus sai teatavaks, et Koeru Keskkooliga liitub korraga…

9 minutit

Õpetajad hakkavad oma loodud materjalide eest tasu saama

„Ministeerium on otsustanud koguda kokku ja rahastada olemasolevaid õpetajate loodud materjale,“ lausus haridus- ja teadusminister Kristina…

2 minutit
Õpetajate Leht