Keevitussimulaatoriga keevitajaametit proovimas. Fotod: Elis Luik

Maksku mis maksab: iga noor peab omandama eriala

Keevitussimulaatoriga keevitajaametit proovimas. Fotod: Elis Luik
2 minutit
25 vaatamist

Praegu jätkab Eestis kümnest üldkeskhariduse lõpetanust õpinguid kuus. Need neli, kes õpinguid ei jätka, seisavad aga tööturule sisenedes silmitsi kasinate valikuvariantidega. Ilma erialata ootab neid tööturul lihttöö ning ka palk on noormeestel viiendiku võrra madalam äsja kutsekeskhariduse lõpetanu omast.

Teadmine, et liiga palju noori siseneb tööturule vaid üldharidusega, paneb küsima, kas need eespool nimetatud neli noort pidanuks valima põhikooli järel pigem kutsekeskhariduse või tulnuks neid gümnaasiumis kutse- või kõrgkoolis jätkamiseks teisiti ette valmistada. 

Tislerid „Noore meistri“ kutsevõistlusel 2023. aastal EWERS-is. 

Põhikoolilõpetajate sõnul kohutab neid kutsekeskhariduse juures ennekõike see, et valida tuleb amet olukorras, kus elukogemust ja eneseteadlikkust veel vähe. Noor ei julge valida edasiõppimiseks näiteks mehhatroonikat, sest ühelt poolt pole tal aimu, mida mehhatroonik teeb, ning teisalt ei tea ta, kas tahab mehhatroonikuna töötada. 

Tõsi on, et kutsehariduse õppekavad kannavad nimesid ametite järgi. Ometi on tänapäeva õppekavad pigem kogumid teadmistest ja oskustest, mida ühes või teises ametis vaja läheb, ent mis on ka paljude teiste karjäärivalikute puhul baasoskused ja -teadmised. Nii võib tisler töötada spetsialistina tootmisettevõttes, areneda tootmisjuhiks või hakata erialaga seotud ettevõtjaks, ta võib tuua maale puidutöötlemise seadmeid või olla oma valdkonnas kutseõpetaja. Ning see pole lõplik loetelu.

Põhikoolilõpetaja vanemad aga muretsevad, et kutseharidust valides kaob võimalus omandada kõrgharidus. Ka see pole tõsi. Loomulikult ei tasu kutsehariduse kaudu liikuda väga akadeemiliste ja humanitaarala erialade suunas, ent rakenduslike erialade poole liikumiseks on kõrgkoolide uksed lahti. Kutsekeskhariduse lõpetanud on õppejõudude silmis hinnatud tudengid, sest tunnevad hästi õpitava tausta. 

Ükski noor ei tohi jääda erialata. Aitäh kõigile õpetajatele, kes selle nimel tublisti töötavad.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Mis töö jääb inimesele, kui robot on tõhusam ja tehisintellekt nutikam?

Veel hiljuti tunnetati, et robotid võiksid inimesi aidata või asendada lihtsates töödes. Tehisintellekti…

4 minutit
2 kommentaari

Õpetajaharidusega mitte ainult õpetajaks

Haridus- ja Noorteameti inglise keele peaspetsialisti Liisbet Eero suur rõõm on inglise keel. Ta on õppinud Tartu Ülikoolis…

3 minutit

Eesti Kunstiakadeemia ootab õppima tuleviku kultuuriruumi kujundajaid

Sisseastumisavalduste vastuvõtt Eesti Kunstiakadeemiasse on avatud ja avaldusi bakalaureuseõppesse oodatakse tänavu kuni 27. juunini….

2 minutit
Õpetajate Leht