

Kuuendat korda toimunud Tartu hariduslaadal osales 62 haridusasutusest enam kui 300 õpetajat-koolijuhti ja toimus 32 töötuba, kus jagati kolleegidele oma kogemusi, tarkusi ja nippe. Hariduslaada teema oli „Koos liigume kaugemale“.
Õpitubade ja teemade ring oli lai. Räägiti näiteks põhikooli loodusainete ainekavast, õuesõppest, kodulugemisest, laste kõne arengust, rühmaarvestusest matemaatikas, õpiraskustest, Montessori õppekeskkonnast, robotite kasutamisest, juhtimisest, koostööst asutustega ja paljust muust.
„Meile üllatuseks taheti kõige rohkem kuulata juhtimisteemadel töötube,“ lausus hariduslaada vedaja, Tartu Kivilinna Kooli direktor Karin Lukk. „Kirja pani end lisaks direktoritele ning õppe- ja arendusjuhtidele ka õpetajaid. See võib olla ajendatud õpetajate soovist kunagi ise juhiks saada, aga ehk ka tõsiasjast, et õpetajate karjäärimudelisse on tulnud vahejuhtide roll ja õpetajad tunnevad juhtimisküsimuste vastu huvi.“
Tung oli ka koostööd puudutavatesse töötubadesse. Tunti huvi formaal- ja mitteformaalhariduse koostöö vastu. Laadal osaleski lisaks üldhariduskoolide ja lasteaedade õpetajaile ka kõrgkoolide, noortekeskuste, huvikoolide, eraettevõtete esindajaid. Lisaks Tartu linna ja maakonna inimestele oli kohal haridusrahvast Tallinnast, Tamsalust, Maarja-Magdaleenast, Laiuselt, Moostest, Tõrvast, Türilt, Väätsalt jm.
Mitmeski töötoas said õpetajaist õppurid oma osavuse proovile panna. Helerin Traat ja Alen Varep Tartu Kannikese lasteaiast õpetasid tegema robotitega vürtsimaale. Esmalt segas igaüks kurkumist, paprikapulbrist, söest ja PVA liimist looduslikud värvid kokku. Seejärel tuli kerakujuline robot värvi sisse kasta, lõuendile asetada ja anda tahvelarvutist juhised joonistamiseks. Robotile sai kiirust lisada vastavalt oma suutlikkusele.
Kivilinna kooli vene keele õpetaja Viktoria Kuznetsova jäi oma pildiga rahule ja rääkis, et on igal aastal laadal osalenud, et saada lisa ja kinnitust oma teadmistele. Teemad on põnevad, näeb teisi inimesi ja kuuleb nende kogemustest.
Loomingust tundsid rõõmu ka kaks noort meest: Annelinna gümnaasiumi loodusainete õpetaja Kalev Uiga ja Variku kooli kehalise kasvatuse õpetaja Siim Pruus. Mõlemale pakkus tänavusel laadal eeskätt huvi robotitega seotu.
„Tahtsin saada näpunäiteid, et lastele midagi uut õpetada,“ lausus Pruus.
„Sain oma koolis ja töös kasutamiseks ideid. Muidu ei teagi, mis ümberringi toimub. Digivaldkond areneb eriti kiiresti, võid ajast maha jääda, kui juurde ei õpi,“ lisas Uiga.



Kalev Uiga, Siim Pruus, Viktoria Kuznetsova ja Kairi Rääbis on oma maalidega rahul.
Kivilinna kooli direktor Karin Lukk ja õppejuht Küllike Pedaste selgitasid oma töötoas, kuidas luua koolis vestluste süsteemi – et õpetajaga räägiks keegi rohkem kui vaid korra aastas arenguvestlusel. Kivilinna koolis koolitatakse praegu juhtõpetajaid, kes võtavad igaüks oma tiiva alla 6–7 õpetajat.
Lukk ja Pedaste jagasid nippe, kuidas vestluseks ruumi valida, vestlust ette valmistada ja üles ehitada ning usaldust võita.
„Töö inimestega on kõige olulisem osa juhi tööst,“ rõhutas Lukk.
„Sain teada, kui olulised on pisiasjad, ja kinnituse, et teeme õiget asja,“ lausus Tartu Forseliuse Kooli arendusjuht Signe Salumäe. „Ka meie koolis on välja töötatud õpetajaid toetav juhtimissüsteem. Oleme loonud tiimid, mida juhivad õpetajad. Olen üks tiimijuhtidest ja õpin juurde seda, mida õpetajatöös pole seni vaja olnud. See on karjääriredelil oluline samm. Tunnen, et saan oskusi juurde ja arenen. Tartu koolijuhid on saanud juhtimisteadmisi erasektorist, osaledes praktikaprogrammis, ja toonud hea teadmise kooli. Iga kool pusib põlve otsas ja teeb omamoodi, aga ajame sarnast asja. See on põnev ja aktuaalne teema Tartu koolides.“
Education Estonia esindajad Eva Toome ja Kai Koort andsid ülevaate, kuidas maailmas Eesti edukat hariduslugu tutvustatakse. Et külalised tunnevad enim huvi koolide külastamise vastu, ongi loomisel haridussaadikute võrgustik, millega liituma õpetajaid oodatakse.
Nii Tartu Variku koolis veebruarivaheajal aset leidval hariduslaadal kui ka linna koolides oktoobrivaheajal toimuval haridusfestivalil on alati rohkem osaleda soovijaid, kui mahub.
„Inimesed on tajunud, et kui olla ise avatud ja jagada oma kogemust, siis saab ka palju vastu,“ täheldas Karin Lukk. „Õpetaja on alati huvitatud tarkusest, mida saab ellu rakendada.“
Tartu hariduslaata korraldavad LP-võrgustiku ja õpikogukondade koolid ning lasteaiad koostöös linnavalitsuse haridusosakonnaga.



Lisa kommentaar