Tartu Ülikooli teaduskooli ja Eesti Ajaloo- ja Ühiskonnaõpetajate Seltsi koostöös alguse saanud ajaloovõistlus „Mammut“ on kahe aasta jooksul korralikult kaalu kogunud. Hiljuti lõppenud võistlusel osales viies voorus kokku 4954 õpilast üle Eesti. Järgmisel aastal plaanitakse areneda ja viia ajalooteemalised ülesanded veel rohkemate õpilasteni.
Ajaloovõistlus „Mammut“ toimus sel õppeaastal teist korda. Uuendusena said lisaks 5.–6. klasside õpilastele võistelda ka 7. klassi ajaloohuvilised. Võistluse kasvamisele andis hoogu Riigikogu liikme Juku-Kalle Raidi toetus. Ülesanded koostati klasside kaupa, lähtudes riikliku õppekava ainekavadele seatud õpitulemustest ja traditsioonilistest teemadest neis klassides. 5. klassi ülesannetes testiti ajaloo baasteadmisi, kokku oli võimalik koguda 178 punkti ning kõige mugavamalt tunti ennast ajaarvamisega seotud ülesannetes. Kuuendate klasside õpilased said lahendada ülesandeid nii Vana-Egiptuse, Vana-India ja -Hiina kui ka Vana-Kreeka müütide ja jumalate kohta. Viie vooru peale jagati nii neil kui teistel teemadel kokku 324 punkti. Seitsmendate klasside ülesannete läbiv teema viies voorus oli keskaeg, kus oli võimalik maksimaalselt kokku teenida 216 punkti. Tulemustest võib järeldada, et koolis oli seitsmendate klasside õpilastele kinnistunud kõige paremini teadmised keskaegsetest katoliku kirikutest ja ristiusust. Võistluse tulemused selgitati välja klasside kaupa, igast vanusrühmast autasustati parimaid järgudiplomiga ning EAÜS-i poolt väikese meenega.
Diplomid jagatakse välja viie vooru kokkuvõttes välja kolmes järgus. Osalejatunnistuse saavad õpilased, kes on osalenud vähemalt kolmes voorus. Tunnustuse pälvinud õpilaste nimekirjad on avaldatud teaduskooli e-õppekeskuses. Samal lehel on ära märgitud ka iga vooru paremik. Tublimad saavad igal aastal erinevas värvivalikus Mammuti logoga rinnamärgid.
5. klasside kolm parimat: Hendrik Seppel (166,7 p) Tartu Mart Reiniku Koolist, Aleksander Morozov (166 p) Tartu Mart Reiniku Koolist, Markus Širvelis (165,2 p) Tallinna Inglise Kolledžist.
6. klasside kolm parimat: Uku Sillat (324 p) Tallinna Kivimäe Põhikoolist, Elina Ivanova (322 p) Loo Keskkoolist, Taaniel Antons (322 p) Tartu Mart Reiniku Koolist.
7. klasside kolm parimat: Uku Maru Jõesoo (187 p) Püha Miikaeli Koolist, Hendrik Saar (186,4 p) Kilingi-Nõmme Gümnaasiumist ja Merili Aru (183,6 p) Kilingi-Nõmme Gümnaasiumist.
Tänavu osales ajaloovõistluse „Mammut“ viies voorus kokku 4954 õpilast. Kõikides voorudes võeti osa üle 12 000 korra (5. klassides 4320, 6. klassides 4132, klassides 4307 osalemist), mis näitab, et ajaloovaldkonnas on taolist võistlust vaja. Suurema arvu osalejatega koolid olid Gustav Adolfi Gümnaasium (243 õpilast), Tartu Mart Reiniku Kool (182 õpilast), Tallinna Prantsuse Lütseum (172 õpilast).
„Mammut“ pälvis aasta teo
Sel aastal tunnustas Eesti Ajaloo- ja Ühiskonnaõpetajate Selts „Mammutit“ aasta teo tiitliga. Selts kommenteeris: „Kas olete mõelnud, kuidas saada noored põnevile ajaloo vastu? On leitud üllatavalt tore viis selle saavutamiseks. Ühele kuumale ajaloovõistlusele on hakanud õpilased kogunema nagu mammutid jääaja lõpus.“ Tiitliga tunnustatakse „Mammuti“ meeskonda, kes on loonud huvitavad ja informeerivad ülesanded noortele ajaloohuvilistele.
Kes või mis see „Mammut“ siis õigupoolest on?
Mammut on viies voorus toimuv veebipõhine ajaloovõistlus põhikooliõpilastele. Detsembrist maini kestvad voorud panevad õpilaste teadmised proovile eri teemadel. Võistluse eesmärk on arendada õpilaste ajaloohuvi ning -teadmisi ja ajalooalast mõtlemisoskust ja loogikat. Lisaks annab võistlemine võimaluse end proovile panna teiste ajaloohuvilistega. Mammuti üks korraldaja ja Prantsuse Lütseumi ajalooõpetaja Liis Reier rõhutas, et õpilaste teadmiste ja oskuste arendamise kõrval peavad korraldajad oluliseks ka kujundada õpilastes püsivust ja keskendumisvõimet, sest võistlusel on edukamad need, kes peavad esimesest viimase vooruni vastu ja koguvad rohkem punkte.
Esimesel hooajal said võistlusel osaleda ainult 5.–6. klassi õpilased. Osalejad pidid viies voorus panema proovile oma teadmised ajaloo alusteadmistes: ajaarvamine, ajalooallikad, arheoloogia, arhiivid ja muuseumid ning ajaloo algus. Igas voorus oli ülesannete lahendamiseks aega 40 minutit.
Neid sai lahendada viktoriinid.ee keskkonnas ühe nädala jooksul – esmaspäevast pühapäevani vabalt valitud ajal ja kohas. Juba toona osales võistlusel 2932 ajaloohuvilist. Tulenevalt suurest huvist ajaloovõistluse vastu otsustasid korraldajad klasside arvu suurendada, et rohkem noori ajaloohuvilisi saaks võistlusest osa.
Järgmisel aastal saavad võistlusel osaleda ka 8.–9. klass ja gümnaasium
Riigikantselei toel on uuel õppeaastal võimalik jätkata võistlusega suurejoonelisemalt. 2024. aastal tähistab Eesti 20 aasta möödumist Euroopa Liidu ja NATO-ga. Seda tähistatakse ka „Mammuti“ erivoorus, kus Euroopa Liidu ja NATO teemadel saavad oma teadmisi proovile panna ka 8.–9. klass ja gümnaasium. Täiendavad ajaloovoorud on plaanis koostada veel 8. klassile. „Mammuti“ kolmandaks sünnipäevaks loodavad korraldajad jõuda 6000 osalejani.
Uueks õppeaastaks aitab õpetajal ja õpilasel valmistuda tabel, milles on välja toodud voorude toimumisajad ja teemad.
„Mammut“ 2024/2025. õa
I voor (EL ja NATO) | II voor (ajalugu) | III voor (ajalugu) | |
Toimumisaeg | oktoober 2024 | detsember 2024 | märts 2025 |
Vanuseaste 1 | 5. klass Ajaarvamine (EL ja NATO sündmused ja isikud) | 5. klass Ajalooallikad | 5. klass Arhiivid ja muuseumid |
Vanuseaste 2 | 6.–7. klassid | 6. klass Vana–Egiptus | 6. klass Muistne Iisrael |
7. klass Linnad ja kaubandus | 7. klass Eurooplaste naabrid keskajal | ||
Vanuseaste 3 | 8.–9. klassid | 8. klass Absolutism | 8. klass Revolutsioonid |
Vanuseaste 4 | 10.–12. klassid | – | – |
Näide 5.–6. klassi ülesandest
Vanad roomlased pidasid aasta alguseks:
a) 1. jaanuari; b) 1. märtsi; c) 1. juulit; d) 1. septembrit. (Õige vastus on B.)
Lisa kommentaar