2. astme (9–10-aastased) raamatukomplekt ja tegelusvihik.
2. astme (9–10-aastased) raamatukomplekt ja tegelusvihik.

Algab uus lugemisprojekt „Meie väike raamatukogu“

2. astme (9–10-aastased) raamatukomplekt ja tegelusvihik.
2. astme (9–10-aastased) raamatukomplekt ja tegelusvihik.
7 minutit
284 vaatamist
1 kommentaar

Rahvusvaheline lugemisprojekt „Meie väike raamatukogu“ algab Eestis juba kuuendat korda. Esmakordselt saavad lisaks 1.–2. klassi õpilastele ja koolieelikutele osaleda ka 3.–4. klassi õpilased.

Kuusteist aastat tagasi Sloveeniast alguse saanud lugemisprojekt „Meie väike raamatukogu“ on juba viis aastat innustanud ka Eesti lapsi lugema. Oleme rõõmuga jälginud, kuidas hoolega valitud raamatud on lapsi kaasa haaranud ja kuidas nad neid lugedes suuremaks kasvavad. Koos lastega kasvab aga ka meie lugemisprojekt.

Sloveeniast laienes lugemisprojekt Horvaatiasse, Poola, Lätti, Leetu ja Eestisse. Tänavu tegutsetakse koguni seitsmes riigis: Sloveenias, Horvaatias, Eestis, Itaalias, Kreekas, Põhja-Makedoonias ja Poolas ilmub 12 toredat raamatut seitsmes keeles. Ent raamatute kõrval rändavad nendes maades ka raamatute autorid. 22 auhinnatud autorit ja illustraatorit pakivad koti, istuvad lennukisse või rongi ja reisivad ühte „Meie väikese raamatukogu“ riiki. Kasutage võimalust ja osalege lugemisprojektis „Meie väike raamatukogu“ – võib-olla külastame teidki!

Kui viiel varasemal korral on saanud projektist osa 1.–2. klassi õpilased ja koolieelikud, siis seekord pakume osalemisvõimalust ka 3.–4. klassi õpilastele. Mõlemale vanuseastmele oleme eraldi koostanud kuuest raamatust koosneva komplekti, mida täiendavad raamatutega seotud põnevaid tegevusi ja loomingulisi ülesandeid sisaldavad tegelusvihikud. Iga raamatuga kaasneb auhinnamäng!

Mida me loeme?

6–8-aastased loevad kuut piltidega lasteraamatut: Urmas Reinmaa „Kust sa selle leidsid?“ (Eesti), Evi Jerokosta „Krõpsud“ (Kreeka), Vane Kosturanovi „Tüdruk ja karu“ (Põhja-Makedoonia), Anna Onichimowska „Pan Klimp ja purjekas“ (Poola), Silvija Šesto „P küsib, kust lapsed tulevad“ (Horvaatia) ja Andreja Peklari „Buba“ (Sloveenia).

9–10-aastaste komplekti raamatud on juba natuke toekamad: Triinu Laane „Luukere Juhani juhtumised“ (Eesti), Anti Saare „Pärt plindris“ (Eesti), Jana Baueri „Võlukummut“ (Sloveenia), Roberta Balestrucci Fancellu „Annie. Pärituul taskus“ (Itaalia), Cvetka Bevci „Langevate tähtede suvi“ (Sloveenia) ja Nada Horvati „Ära puutu magavat (lõvi) kassi!“ (Horvaatia).

Lugemisprojekti valisime raamatud selle järgi, et need oleksid kvaliteetsed ning tekst ja illustratsioonid moodustaksid õnnestunud terviku. Samuti soovisime, et lugemisprojekti raamatud kutsuksid arutlema eri teemadel ja tutvustaksid lastele tänapäeva kirjanikke ja illustraatoreid kogu Euroopast. 

Kõik lugemisprojektis kaasa löövad lapsed ja õpetajad saavad ka tegelusvihiku, mis pakub välja hulga arutlusteemasid ja ideid põnevateks, raamatuga seotud tegevusteks. Lapsed saavad vastata küsimustele, lahendada labürintmõistatusi jms. Suuremad lapsed õpivad luuletusi, täidavad lünktekste, kirjutavad uudiseid, mõtlevad välja retsepte, lahendavad ristsõnu ja muid keerulisemaid mõistatusi. Kõik saavad joonistada, õppida tundma eri riikide lippe, otsida piltidelt erinevusi, mängida memoriini ja muid mänge, mille aluseks on raamatud. Mõnel leheküljel võib leida eakohaseid nalju. See kõik julgustab lapsi lugema ning parandab nende väljendusoskust.

Viluste Põhikooli õpilane joonistas seda, kuidas ta aja jooksul muutub. Ülesanne oli seotud Bettina Obrechti raamatuga „Ma siis lähen nüüd, ütles Aeg“.

Muudame lugemise põnevaks!

Kuna kooli- ja lasteaialapsi, kes „Meie väikese raamatukogu“ projektis 2024/2025. õppeaastal osalevad, on väga palju, siis füüsiliselt autorid igale poole ei jõua. Seetõttu korraldame ka teistsuguseid kokkusaamisi – lastel avaneb võimalus kohtuda osa autoritega veebi kaudu. Eestis toimub kümme virtuaalset kohtumist. Nii saavad lapsed rahuldada oma uudishimu ja küsida ära kõik küsimused, mis lugemisel tekkisid.

Ent ka meil on teile päris palju küsimusi. „Meie väikese raamatukogu“ viktoriinid on hea moodus tunde rikastada. Teemad ei puuduta ainult loetud raamatuid ja nende autoreid, põnevust lisavad küsimused teiste riikide, kultuuride ja keskkonna kohta. Samuti tuleb ka seekord parima lugemispesa konkurss, mis kannab ideed luua lastele väike, aga mugav lugemisruum. Meil on varasematest aastatest kogemusi, et lapsed kasutavad rõõmuga sellist võimalust omaette olla ja fantaasiamaailma sukelduda.

Olge valmis, teie klassiruumi või mängutuppa saabub lugemisrong! Alustage vedurist, kleepige see seinale. Vaguneid saab lisada iga laps, kes loeb raamatut (või kuulab, kui vanemad seda ette loevad). Vagunile kirjutavad lapsed oma nime ja raamatu pealkirja. Vahva mängu eesmärk on luua kõige pikem lugemisrong!

Kellele ei meeldiks üllatus, eriti kui selleks on kiri raamatu autorilt! Kirjanikud kirjutavad need spetsiaalselt lugemismängus osalevatele lastele. Lastel on alati väga hea meel, kui need saabuvad.

Paljude juba tuttavate tegevuste kõrval pakub „Meie väike raamatukogu“ teile ka midagi täiesti uut. Korraldame virtuaalse näituse, kus saab terve aasta jooksul vaadata seitsmest riigist pärit illustraatorite töid. 12 valitud illustraatorit ja kokku 120 illustratsiooni – peaaegu nagu moodsa kunsti muuseum, kas pole! Virtuaalse näituse pluss on, et kõik „Meie väikese raamatukogu“ projektis osalejad saavad seda vaadata lähimast kooliarvutist.

Kuninganna Karoliina prillid: Eelmise lugemisprojekti käigus valmistasid Paide Sookure lasteaia Vikerkaare rühma lapsed prillid kuninganna Karoliinale Kristiina Kassi raamatust „Kuninganna Karoliina prillid“.

Päevalille auhind parimale lugemise edendajale

Õpetajatele toimuvad seminarid, mille käigus aitab lastekirjanduse spetsialist projekti raamatuid avada ja kus jagatakse soovitusi lugemise edendamiseks. See pole aga veel kõik! Sel aastal valime kõigi projektiga seotud õpetajate ja raamatukoguhoidjate hulgast välja kõige pühendunuma lugemise edendaja, kelle lähetame 2025. a mai lõpus Sloveenia pealinna Ljubljanasse lugemisseminarile ja Päevalille auhinna tseremooniale.

Nagu näete, ootab meid tuleval kooliaastal ees palju põnevaid sündmusi. Ning mõne üllatuse jätame ka septembrikuusse. Ühinege meie rõõmsa ja kireva seltskonnaga!

Lugemisprojekti info ja registreerimisvorm on leitavad kirjastuse Päike ja Pilv kodulehelt www.paikejapilv.ee.

Lugemisprojekti „Meie väike raamatukogu“ osalejaid registreeritakse kuni 27. septembrini 2024. 


Mida arvavad õpetajad projektist „Meie väike raamatukogu“?

Õpilastele meeldib see projekt väga! Alati, kui uue raamatu ette võtsime, oleksime nagu kingituse avanud. Isegi muukeelsed õpilased hakkasid lugema. Projekt oli hästi läbi mõeldud, valitud raamatud olid väga head ja tegelusvihik huvitav. Kirjanike ja illustraatorite veebikohtumistel oli tänuväärne järelevaatamise võimalus. Auhinnamängud aitasid lõimida eri ainetunde.

Tiina Rum, Mustamäe Gümnaasiumi klassiõpetaja

Maikuu lõpuks olime läbi lugenud kõik kuus raamatut, mis osalesid projektis „Meie väike raamatukogu“. Ma ei oskagi öelda, kes oli laste lemmikautor, arvamused olid väga erinevad. Igaühel oli oma lemmik, iga raamat on ainulaadne ja huvitav! Osa lapsi avastas lugemisrõõmu ja nende lugemisoskus kasvas tunduvalt.

Liia Toomas, Võru Kreutzwaldi kooli klassijuhataja

Meie raamatukogu on mitu korda osalenud suurepärases projektis „Meie väike raamatukogu“. Projekt julgustab lapsi lugema ja pakub väga huvitavate ülesannetega tegelusvihikuid. Mulle meeldib, et igal aastal on olemas valik kvaliteetseid, asjakohaseid, õpetlikke ja lapsesõbralikke raamatuid. Projekt pakub ka väga hea võimaluse kohtuda kirjanike ja illustraatoritega kas isiklikult või veebi vahendusel.

Helena Kudre, Värska kooliraamatukogu juhataja

MVR projekt on väga hästi läbi mõeldud. Raamatud innustasid õpilasi mõtlema teemadel, mis tavaliselt klassis jutuks ei tule (nt dementsus, eakate eest hoolitsemine). Õpilastele meeldis tegelusvihikuid kasutada, ülesanded sobisid vanusele. Tuleval aastal liitume projektiga hea meelega uuesti.

Tamara Potočnik, Griže põhikool, Sloveenia

Oleme juba mitu aastat selles lugemisprojektis osalenud. „Meie väike raamatukogu“ toetab igati väikeste lugejate ning õpetajate arengut, pakkudes meile huvitavaid lugusid, põnevaid töötube ning uusi kogemusi. Oleme projektiga väga rahul, sest reegleid on vähe ning osalejad saavad lahendada ülesandeid väga erineval moel oma loovusele vastavalt. „Meie väike raamatukogu“ aitab muuta meie töö lasteaias vaheldusrikkamaks ja elavamaks.

Mirjana Rajković, Varaždini lasteaia Panda juhataja, Horvaatia

Kommentaarid

  1. Kust saavad õpilased/ õpetajad raamatud?

    Heili Tali

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetajate täienduskoolitus: pärimuspärastlõuna Taevaskojas

Esmaspäeval, 25. augustil kl 15 toimub põhikooli- ja gümnaasiumiastme emakeeleõpetajatele Taevaskodade matkarajal pärimuspärastlõuna. Kolme kilomeetri…

2 minutit

Artome S1 võlu peitub kasutamise lihtsuses ja paindlikkuses

Artome S1 on kasulik abivahend koolidele, muutes õppimise kaasahaaravaks nii klassis kui klassist väljas.

Kompaktsesse ja…

2 minutit

Eestist minnakse vahetusõpilaseks nii Jaapanisse kui ka Ecuadori

„YFU Eesti kaudu välismaale õppima läinud noored on tagasi Eestisse tulles muutunud: nad on tolerantsemad…

3 minutit
Õpetajate Leht