
Tartu Annelinna Gümnaasium korraldas oma 60. sünnipäeva tähistamiseks häkatoni „Anne ja linn“. Terve päeva väldanud mõttevahetusel otsiti ideid ja viise, kuidas paremini oma linna noorte andeid märgata ja arendada.
Häkatonile oli kutsutud sadakond inimest – Tartu kooli- ja linnajuhte, õpetajaid, õpilasi, vilistlasi, lastevanemaid.
„Üle poole ajast on Annelinna gümnaasium olnud tuntud kui keelekümblus- ja eestikeelsele õppele üleminev kool, kuid sibul on palju mitmekihilisem,“ lausus häkatoni sissejuhatuseks direktor Hiie Asser ja lisas, et 60-aastasel on kohustus tegelda mitte ainult oma koolikorraldusega, vaid ka algatada teemasid, mis on tähtsad kogu Tartu linnale ja koolidele. Üks selline, kõiki linlasi puudutav teema ongi õpilaste toetamine nende annete märkamiseks ja arendamiseks.
Häkatonile kutsutud jaotusid kaheksasse laudkonda. Soojendusülesandena sai igaüks minuti jooksul rühmakaaslastele rääkida, mida ta andekuse all mõtleb, millised on tema enda anded ja mis on Tartu anne.

Järgmisena tuli Tartu ande olemus igal rühmal sõnastada.
Esitlusel kõlas palju huvitavaid määratlusi: Tartu anne on Tartu rahutu rahu − inimesed, nooruslik mõtlemine, innovaatilisus. Tartu anne on värviline, mitmekesine, võimalusrohke; õppimistahe, töökus ja haridus; julgus ja õhin tegutseda, katsetada ja toetada uusi ideid; avatus uuele; palju eneseületamist, töökust ja võimalusi; olla linn inimeste jaoks; andekate inimeste kohtumispaik.
Annelinna gümnaasiumi õppejuht ja muusikaõpetaja Julia Trubatšova õpetas saalitäiele selgeks ka laulufraasi, millega rühmad said märku anda, kui ülesanne valmis: „Sai murtud kood, o-ko-koo!“
Kolmas aruteluring keskendus küsimusele, kuidas mõjutab keskkond Tartu andega õpilasi.


„Kuulake, mida teie rühma õpilased räägivad!“ manitses häkatoni vestlusjuht, Tallinna Kunstigümnaasiumi direktor Mari-Liis Sults hasarti läinud õpetajaid ja koolijuhte.
Rühmad panid kirja päris palju tegureid, mis mõjutavad õpilast: kool, õpetajad, klassikaaslased, huviringid, kodu, perekond, sõbrad, meedia ja sotsiaalmeedia, raha, aeg, ülekoormus, ühiskond, aga ka AI.
Leida tuli iga teguri head ja halvad küljed. Näiteks võib pere toetada ja mõista, aga seada ka kõrgendatud ootusi või ilmutada sootuks huvipuudust. AI võib õpetaja oskuslikul suunamisel arendada kriitilist mõtlemist, aga viia ka iseseisva mõtlemise vähenemiseni.
Kui rühmad olid oma mõtted atraktiivselt plakatile kandnud, sai iga osaleja anda hääli teguritele, mis andeka õpilase kujunemist tema arvates enim mõjutavad. Selle põhjal valis iga rühm ka teema, mida lahkas viimases arutlusringis.
Enne seda andis aga Tartu Ülikooli õppeprorektor Aune Valk lühikese ülevaate sellest, kuidas ülikoolis andekaid õpilasi märgatakse. Maailmas tehtud uuringute põhjal on teadusandekad üliõpilased meelekindlamad ja avatumad, kuid ka emotsionaalselt ebastabiilsemad. Nad õpivad ja magavad enam. Küsivad enam nõu juhendajalt.
„Maailma ülikoolide vahel käib sõda talentide pärast,“ sõnas Valk. Ka Tartu Ülikoolil on programm „Talendid Tartusse“.
Õpetajad tegid ka kriitilisi tähelepanekuid annete märkamisest. Näiteks küsiti, kas on olemas üldine arusaam, millistes valdkondades tahaksid Tartu noored areneda, kuid neil pole võimalusi; või milles nad tahaksid areneda, kui selleks tingimused luuakse. Tuleks leida ka valdkonnad, milles saaksid areneda noored, kes ei ole seotud mitteformaalse ringitegevusega.
Tähelepanu juhiti ka tõsiasjale, et Tartu kodulehe hariduskalender on veel tühi. Kui see on sisuga täidetud, võiks kalender olla õpilastele ja õpetajatele nähtav ka koolide kodulehtedel.
Erinevalt Tallinnast on Tartus puudu oma olümpiaadidele pühendatud veebileht, kust leiaks nii ülesandeid kui tulemusi ja koolivooru ülesandeid. Õpetajail on keeruline ka Tartu õpilaste piirkonnavoorude tulemuste kohta infot saada.
Märgiti sedagi, et mõnes koolis ei korraldata olümpiaadide koolivoore üldse, kuigi see on osa protsessist. Või osaleb seal paar-kolm õpilast, keda õpetajad peavad võimekateks.
Kõlas ka ettepanek: Tartu koolid võiks unustada konkurentsi ja õpilasi ühiselt olümpiaadideks ette valmistada. Selleks tuleb valdkonnad koolide vahel ära jaotada ja rotatsiooni korras neid mingil ajal vahetada. Annete arendamisele võiksid kaasa aidata ka Tartu ülikoolid, pakkudes tipptasemel ringitööd kõige andekamate tippspetsialistide juhendamisel.
Enne kui rühmad asusid lõplikult oma ideid vormistama ja prototüüpe tegema (juhendi, näitemängu, protsessi juhise või muul moel), arendati häkatonil osalejate enda loovust. Näiteks prooviti probleemi lahendada rebase, karu, mao, tiigri ja hirve vaatevinklist.
Hoogsas trummitunnis sai aga igaüks peopesad punaseks, selja higiseks ja meele rõõmsaks. Avastati endas uusi andeid ja arenes koordinatsioon, rütmitunne ja füüsiline vastupidavuski.
Lisa kommentaar