Eneli Pääro. Foto: erakogu
Eneli Pääro. Foto: erakogu

LÕPUTÖÖ ⟩ Kui õpetajal on ATH

Eneli Pääro. Foto: erakogu
Eneli Pääro. Foto: erakogu
4 minutit
1817 vaatamist
8 kommentaari

Minu magistritöö eesmärk oli välja selgitada, kuidas tulevad tööga toime ATH diagnoosi või sümptomitega õpetajad ja tugispetsialistid ning milliseid strateegiaid nad kasutavad, et diagnoosist tulenevaid raskusi vähendada.

Aktiivsus- ja tähelepanuhäire (ATH) on neurobioloogilise taustaga häire, mis väljendub peamiselt keskendumisraskustes ja tähelepanu häirituses, kaasneda võib ka ülemääraselt kõrge aktiivsustase ja impulsiivne käitumine. Traditsiooniliselt on ATH-d peetud lapseea häireks, ent üha enam on hakatud rääkima ka täiskasvanute ATH-st. Seda just inimeste vaatenurgast, kes ongi saanud diagnoosi alles täiskasvanuna. Sageli on sümptomeid varasemalt selgitatud hoopis mõne teise häirega, näiteks depressiooni või ärevusega. ATH-ga inimesed töötavad eri elualadel, aga sageli piiravad ametivalikut või ametialast edu häirest tulenevad raskused täidesaatvate funktsioonide ja eneseregulatsiooniga.

Magistritöö valimis oli kaheksa naissoost õpetajat ja lastega töötavat tugispetsialisti, kes olid ATH diagnoosi või selle kahtluseni jõudnud täiskasvanueas. 

Selgus, et kõigil juhtudel olid intervjueeritavad olnud kooliajal püüdlikud ja kohusetundlikud õppijad, kellel nooremas koolieas suuremaid probleeme ei esinenud. See vastab ka varasemates uuringutes leitule, et piisava välise toe ja struktuuri ning iseseisvate tööde väikese hulga juures on ATH-st tulenevad raskused kompenseeritud nii, et neid ei paista olevat. Probleemid ilmnesid alles põhikooli lõpus ja gümnaasiumis, kui iseseisva töö osakaal suurenes ning vanemate ja õpetajate pakutud tugi vähenes. Ka kõrghariduse omandamisel esines uuringus osalenutel probleeme keskendumise, ajaplaneerimise, huvi ning motivatsiooni hoidmise ja mahukate iseseisvate tööde koostamisega. Mitme vastanu sõnutsi mõjutasid tekkinud väljakutsed ka nende erialavalikut. Õpetaja või tugispetsialistina taheti lastele pakkuda seda, millest ise puudust tunti, või vastupidi – sooviti enda head koolikogemust edasi anda. Lisati, et lastega töötamine on vaheldusrikas ja võimaldab loovalt tegutseda, sobitudes seega ATH-ga seostatud omadustega. 

Kui enamasti räägitakse ATH-st peamiselt kui probleeme põhjustavast häirest, siis uuringutes on leitud, et ATH-ga kaasneb ka palju tugevusi: näiteks võime enda tähelepanu südamelähedasele tegevusele jäägitult pühendada, loovus ja energilisus, huumorimeel ja hea suhtlemisoskus. Võimalik, et kuna ollakse ise üksjagu raskusi ületanud, mõistetakse ja sallitakse ka teiste eripärasid rohkem. 

On leitud, et mõnel juhul ei soovi inimesed häirest tulenevaid raskusi ravimite toel kompenseerida, kuna kardavad, et nii võivad kaduda ka tugevused. 

Siiski valmistavad mitmed ATH-st tulenevad sümptomid õpetaja- ja tugispetsialistitöös erisuguseid probleeme. Näiteks tõid intervjueeritavad välja toimetulekuraskused rutiinsete ülesannetega, eriti just dokumentatsiooni täitmisega. Kirjeldati ka kehva ajaplaneerimise oskust ning ajapimedust – kohustusi lükatakse viimasele minutile ning keeruline on kaugematel eesmärkidel fookust hoida. See omakorda suurendab ärevust. Pikaaegset pingutust nõudvates ülesannetes ja väsimuse foonil ilmnevad keskendumisraskused. Tuntakse, et ollakse kusagil mujal ning väljalülitunud, mistõttu ununevad kohustused ja kaovad asjad. Impulsiivsusest tulenevalt on keeruline vestluses oma vooru oodata ning püsida teemas. 

Nimetatud probleemidega seisavad lastega töötavad ATH-ga spetsialistid pea iga päev silmitsi. Küll aga on nad leidnud mitmesuguseid strateegiaid, mis aitavad toime tulla. Näiteks kasutatakse kalendrit, et oluline ei ununeks. Samuti aitavad ülesannete nimekirjad püsida kohustustega reel. Teadlikult jälgitakse igapäevaseid endale loodud rutiine, kuna siis saab oluline tõenäolisemalt tehtud. Tööl püütakse materjali teadlikult süstematiseerida, sest see lühendab õppetegevuste ja teenuste planeerimise aega. Mõttetöö tegemiseks valitakse vaiksem koht, kus ükski väline tegur ei sega. 

Kõik intervjueeritavad leidsid, et valitud amet ja töökoht sobib nende olemusega ja toetub osaliselt ATH-ga kaasnevatele positiivsetele omadustele. Õpetaja ja tugispetsialisti töös hinnati paindlikkust ja juhtkonna usaldust ning tööülesannete mitmekülgsust ja rangete piiride puudumist. Samuti toodi välja, et kindlad tähtajad aitavad kohustustega õigeks ajaks toime tulla.

Kokkuvõtteks saab nentida, et ATH-ga elu toob kaasa üksjagu väljakutseid, kuid piisava toe ja omandatud strateegiate abil on võimalik leida ja seada fookus häirega kaasas käivatele tugevustele, et oma ametis edukalt toime tulla. Lastega töötamine võib pakkuda just piisavat põnevust, sihte ja vaheldusrikkust, et ATH-ga õpetaja silm säraks ja tal püsiks motivatsioon eesmärgi poole püüda.


Eneli Pääro kaitses Tartu Ülikooli eripedagoogika ja logopeedia õppekaval magistritöö „Aktiivsus- ja tähelepanuhäirega õpetajate ja tugispetsialistide tööga toimetulek ning kasutatavad strateegiad“. Juhendaja oli Evelyn Kiive.

Kommentaarid

  1. Võiks siiski teha mingi mastaapsema uuringu kogu Eesti õpetajatest sel teemal. Samuti jään ootama uurimust autismispektriga, aga ka lausa aspergeriga õpetajatest, see oleks veel põnevam teema (nt õpetajatööks vajalike sotsiaalsete oskuste teema selles kontekstis). Või siis nartsissistlikud õpetajad. Neid kahtlemata haridussüsteemis on.

    Endine õpetaja

  2. Lugedes kirjutist leidsin ootamatult paralleele omaenese elust.
    Ei ole siiani teemat jälginud ega sellele kunagi mõelnud, aga nüüd tekkis mul küsimus:
    Kas on andmeid ATH pärilikkuse kohta?

    Õpetaja laps

  3. Suurepärane teema, mida uurida.
    Seda enam, et haridusringkondades liiguvad jätkuvalt ringi müüdid, et ATH on väljamõeldud diagnoos, kasvatamatus vms. Ja ometi on koolides lausa tööl ATHga õpetajaid ja tugispetsialiste.

    “Õpetaja laps” – Jah, ATH on pärilik neuroloogiline eripära. ATH avaldub küllalt eriilmeliselt.

    Kaire Veinthal

  4. Vastus kommenteerijale Õpetaja Laps. Uuringutes on täheldatud, kui ühel vanemal on ATH, siis võib juhtuda, et ka lapsel on. Kui aga mõlemal vanemal on ATH, siis suure tõenäosusega on see ka lapsel. Ei ole leitud n-ö ATH-geeni, kuid on uuritud ja leitud ATH seos pärilikkusega. Kui ATH on perekonnas mitmel inimesel varasemas põlvkonnas olnud, on tõenäosus seda suurem, et ka hilisematel järeltulijatel seda esineb.
    Minu enda näitel: minul, ühel minu vanemal, ühel vanavanemal ja veel ühel lähisugulasel on diagnoositud ATH. Lisaks ka selle lähisugulase lapsel.

    Johannes Vergi

  5. Jah , Ath on enamasti pärilik ja selle kohta on tehtud palju uuringuid.
    Minu peres olen Mina athga, minu poeg ja näen ka väga tugevaid joon nii enda ema kui isa juures. Kuna Ath jooned on väga erinevad ja see skaala on vägaväga suur siis on ka Athga inimesed väga erinevad .


  6. Vastuseks küsimusele.
    ATH on väga pärilik. On toodud välja et lausa 74%.

    Hannes

  7. ATH on tugevalt geneetiline. ATH diagnoosiga inimese vanematel, lastel ja õdedel/vendadel on kordades suurem tõenäosus ATH diagnoosile kui tavapopulatsioonis.


  8. To Õpetaja laps!
    Jah, ATH on tugevalt pärilik. Geneetikas õppisime eripedagoogika aines.


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Paarispraktika: jagatud kogemus kui võimalus ja väljakutse

Eripedagoogika ja logopeedia tudengid lähevad üha sagedamini praktikale paarikaupa, mis loob unikaalse ja mitmetahulise õpikeskkonna.

Logopeedia…

7 minutit

Värske EHA keskendub üldpädevustele ja heaolule

Eesti Haridusteaduste Ajakirja (EHA) värskest ajakirjanumbrist leiate üheksa väga aktuaalset teadusartiklit Eesti haridusteadlaste Eestis tehtud uuringutest. Eripedagoogika…

4 minutit

Keelt märgata on tahte küsimus

Praegusel suurte muutuste ajal on üha olulisem mõista keele olemust, keele rolli mõtlemises ja õppimises ning veelgi laiemalt – inimeseks olemises,…

8 minutit
Õpetajate Leht