Helena Pikk ja Kristi Tapper. Fotod: erakogu

LÕPUTÖÖ ⟩ Eripedagoogika magistritööks õppematerjal õpiraskustega õpilastele

Helena Pikk ja Kristi Tapper. Fotod: erakogu
4 minutit
207 vaatamist

Töötades kolmanda kooliastme eriklassi ja õpiabiõpetajatena tundsime puudust matemaatika õppematerjalist, mis toetaks riiklikus õppekavas sätestatud algebra õpitulemuste saavutamist. Oma magistritöös selle koostasimegi. 

Algebra hõlmab endas mitmeid valdkondi, kuid meie keskendusime diferentseerimist võimaldava lineaaralgebra õppematerjali loomisele. Teaduskirjandusele toetudes võime väita, et lineaaralgebra on matemaatika üks kesksemaid ja raskemaid teemasid. Raskus tuleneb teema abstraktsusest, milles arve ja nende seoseid tähistatakse tähtede ja sümbolitega.

Teaduskirjanduse järgi on matemaatika õpetamisel oluline õppeprotsessi korraldus, mis sõltub õpilase vaimsetest võimetest, teadmiste tasemest, lugemisoskusest, huvidest ja teistest sarnastest omadustest. Ühelt poolt on meil ees riiklikus õppekavas sätestatud õpitulemused, teiselt poolt vajadus kohandada õpet vastavalt õpilaste vajadustele. Teadusuuringutes on leitud, et diferentseerimine on muutunud asendamatuks, et vastata õpilaste võimetele ja rahuldada erinevate õppijate vajadusi. Õppe kohandamiseks eeldatakse õpetajatelt õppe ja õppesisu diferentseerimist nii, et see toetaks matemaatika õpiraskustega õpilast. Samas on Eestis vähe avaldatud ajakohastatud diferentseeritud õppematerjale, mis toetaks õpiraskustega õpilasi lineaaralgebra õppimisel. Eriti suur on see probleem kolmanda kooliastme materjalidega.

Antud õppematerjali koostamiseks kasutasime arendusuuringut, kus loodud diferentseeritud õppematerjali hinnati ja parandati Delphi meetodi kaudu. Õppematerjali koostamisel lähtusime põhikooli riiklikus õppekavas sätestatud õpitulemusest, mille järgi lahendab õpilane kolmanda kooliastme lõpuks „lineaar- ja võrdekujulisi võrrandeid ning lineaarvõrrandisüsteeme, kasutades võrrandi põhiomadusi (sh graafiliselt)“.

Õppematerjali luues lähtusime eri autorite välja toodud kohandustest, mis toetavad õpiraskusega õpilast: võimetekohased ülesanded, mudeldatud sammud, visualiseerimine, õpetamine osaoskuste kaupa, harjutamine, vihjed, kirjastiil Arial ja ühtne sõnavara. Loodud materjalis jagasime Avita õpiku teemad väiksemateks alateemadeks ning iga alateema kohta koostasime raudvara ja töölehed, et õpilane saaks loodud teemasid õppida samm-sammult. Õpiku kaheksa teema kohta koostasime 30 alateemat. Iga alateema kohta tegime vähemalt kaks lehekülge ülesandeid harjutamiseks. Teaduskirjanduse andmeil võimaldab piisav ülesannete hulk õpilastel demonstreerida oma oskusi osaoskuste kaupa ning kogeda eduelamust, mis motiveerib neid edasi õppima. Kokku on meie loodud õppematerjali 128 lehekülge.

Raudvara lehtedel on selgelt eristatud sammud ning õpilasel on võimalik neid jälgida ülesandeid lahendades. Töölehtedel on toodud ülesannetest näited ja lisatud abivalemid, mida õpilane saab kasutada skeemina, lahendades ülesandeid iseseisvalt.

Õppematerjali hindas ja tagasisidestas üheksa valdkonna praktikut, kelle seas oli nii matemaatikaõpetajaid kui eripedagooge. Valminud õppematerjali kasutati hindamise ajal ka õppetöös, mis andis meile tagasisidet materjali kasutatavuse kohta nii praktikutelt kui ka õpilastelt.

Õpilaste kõrge hinnang materjalile kui abistavale lisavõimalusele kinnitab, et meie loodud materjal on kasutamiseks sobiv ja toetab teema õppimist. Ka eksperdid tõid tagasisides välja, et õppematerjali oli mugav kasutada teema õpetamisel õpiraskustega õpilastele.

Õppematerjalide diferentseerimine on väga mahukas töö ja magistritöö tulemusel valminud õppematerjal oli õpetajate seas oodatud. Praegu on meie loodud materjal publitseerimisel.

Hea tagasiside innustas meid jätkama õppematerjali kohandamisega ning sel aastal plaanime luua samm-sammulise õppematerjali lineaarvõrrandi abil lahendatavate tekstülesannete lahendamiseks.


Liina Malva, magistritöö juhendaja: 

Helena ja Kristi loodud lineaaralgebra õppematerjal on tõesti kauaoodatud nii eripedagoogidele, õpiabiõpetajatele kui ka matemaatikaõpetajatele. Eestikeelseid kolmanda kooliastme matemaatika õppematerjale, mis võtaksid arvesse mitmekülgseid aspekte nii kujunduses, keeles, sisus kui ka õppemetoodikas, ei ole põhimõtteliselt olemas või ei jagata neid laiemale ringile kasutamiseks. Helena ja Kristi materjal on lõputöö koostamise protsessis läbinud testimise ja ka mitu ringi tagasisidet ja parandusi ning täiesti kasutamisvalmis nii õpiraskustega õpilaste toetamiseks kui ka kõikidele õpilastele laiemalt, näiteks uue teema õppimise alguses.


Helena Pikk ja Kristi Tapper kaitsesid Tallinna Ülikooli eripedagoogika õppekaval magistritöö „Lineaaralgebra põhikooli raudvara ja diferentseerimist võimaldava õppematerjali loomine matemaatika õpiraskustega õpilastele“. Juhendaja oli eripedagoogika lektor ja eripedagoog Liina Malva.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Paarispraktika: jagatud kogemus kui võimalus ja väljakutse

Eripedagoogika ja logopeedia tudengid lähevad üha sagedamini praktikale paarikaupa, mis loob unikaalse ja mitmetahulise õpikeskkonna.

Logopeedia…

7 minutit

Värske EHA keskendub üldpädevustele ja heaolule

Eesti Haridusteaduste Ajakirja (EHA) värskest ajakirjanumbrist leiate üheksa väga aktuaalset teadusartiklit Eesti haridusteadlaste Eestis tehtud uuringutest. Eripedagoogika…

4 minutit

Keelt märgata on tahte küsimus

Praegusel suurte muutuste ajal on üha olulisem mõista keele olemust, keele rolli mõtlemises ja õppimises ning veelgi laiemalt – inimeseks olemises,…

8 minutit
Õpetajate Leht