Madli Lavin. Foto: erakogu

LÕPUTÖÖ ⟩ Magistritöö tulemusel on valminud käsiraamat täiskasvanute kunstiõpetajaile

Madli Lavin. Foto: erakogu
4 minutit
150 vaatamist

Kas teadsite, et kunsti ja muusika huvihariduses on täiskasvanud õppijate arv kümne aastaga kahekordistunud? See märkimisväärne kasv toob kaasa väljakutsed kunstiõpetajatele, kes peavad üha enam arvestama täiskasvanute unikaalsete õppimisvajadustega.

Aastal 2014 osales huvikoolides kunstikursustel vaid 950 täiskasvanut, kuid 2023. aastal oli see arv kasvanud juba 1988-ni. Täiskasvanutele pakutavate kursuste arv on kasvanud ja ka huvikoolid peavad pöörama üha enam tähelepanu täiskasvanuõppe alustele, et toetada õpetajate andragoogilisi pädevusi. Toetudes nii enda kui ka teiste kunstiõpetajate kogemusele, saan välja tuua ka tõsiasja, et täiskasvanute kunstikursusi juhendavad küll tunnustatud erialaspetsialistid, aga tihti puudub neil õpetamiseks ettevalmistus või on nad varem kunsti õpetanud peamiselt lastele ja noortele. Täiskasvanud õppija vajab aga teistsuguseid õppemeetodeid ning teadlikumalt läbimõeldud ettevalmistust.

Kuna täiskasvanute osakaal kunsti huvihariduses on kasvanud, viisingi läbi uuringu, mille eesmärk oli luua kunstiõpetajatele praktiline juhendmaterjal. Materjal toetub andragoogilistele põhimõtetele ning on abiks nii alustavatele kui ka kogenud õpetajatele. Uuringus selgitasin välja õpetajate ja täiskasvanud õppijate arusaamad ning vajadused, et mõista paremini nende juhendamise eripärasid ja pakkuda õpetajatele tööriistu, mis aitavad täiskasvanute õpetamisel toime tulla.

Õpetajate andragoogilised pädevused

Uuringutulemused näitasid, et kunstiõpetajate jaoks on täiskasvanud õppija ennastjuhtiv, iseseisev ja motiveeritud õppija, kes osaleb huvihariduses vabatahtlikult. See tähendab, et ta on oma enesearengust huvitatud ja vajab vähem veenmist kui noor õppija. Samas selgus, et täiskasvanud õppija võib olla kunstitunnis ka ebakindel ja kartlik, kuna kardab eksida ja seda, et tulemus ei vasta soovitud ettekujutustele. Seega võib öelda, et kuigi täiskasvanu on pigem kõrgelt motiveeritud ennastjuhtiv õppija, peaks siiski iga täiskasvanuid õpetav kunstiõpetaja olema valmis toetama ka vähem motiveeritud õppijaid ning oskama näha, millal õppija kartused ja eelarvamused takistavad tal õppeprotsessi täielikult nautimast. 

Intervjueeritud kunstiõpetajad pakkusid, et loodav juhendmaterjal võiks koosneda sissevaatest sellesse, kuidas täiskasvanuid üldse juhendada tuleks ning mida silmas pidada, et mitte hakata täiskasvanuid õpetama nagu lapsi. Ühtlasi oodati, et juhendmaterjalis oleks välja toodud meetodid, kuidas saaks täiskasvanuid nende õpiteekonnal veel paremini toetada ja aidata ületada kahtlusi oma oskustes ja võimetes. Intervjueeritute arvates võiks juhendmaterjalis olla defineeritud ka täiskasvanute huvihariduse mõiste ja olemus, et mõista laiemalt, millist rolli huvitegevus täiskasvanute elus omab, ning seeläbi toetada nende motivatsiooni huvihariduse kaudu. 

Uuringu käigus lõingi juhendmaterjali „Kunstiõpetaja käsiraamat“, mis sisaldab nii täiskasvanute juhendamise teoreetilist ülevaadet kui ka praktilisi näiteid täiskasvanute juhendamise võtete rakendamise kohta kunstiõppes. Juhendmaterjal on valdkonnas esmakordne, pakkudes alustavatele ja praktiseerivatele kunstiõpetajatele kasutajasõbralikku ja ülevaatlikku töövahendit ning andes õpetajatele vajalikud teadmised ja juhtnöörid täiskasvanute kunstitundide, huviringide või kursuste efektiivsemaks läbiviimiseks. Juhendmaterjali abil õpivad kunstiõpetajad paremini tundma täiskasvanud õppijate vajadusi, looma neile sihipäraseid kursuseid ning mõtestama õppeprotsessi kui eesmärgistatud tervikut.

See käsiraamat on suurepärane abivahend igale kunstiõpetajale, kes soovib oma õpilasi tõhusalt toetada, pakkudes neile teadmisi ja julgustades neid oma loovust arendama. Kutsume kõiki kunstiõpetajaid seda materjali kasutama ja täiskasvanud õppijate vajadusi paremini mõistma.

Juhendaja Katrin Karu:

Uurimistöö tulemused ja loodud juhendmaterjal annavad olulise panuse täiskasvanuhariduse valdkonda, eriti kunsti huvihariduses. Täiskasvanud õppija nõuab õpetajalt erilisi oskusi, mis erinevad nooremate õpilaste juhendamisest. Selle töö käigus selgus, kui oluline on õpetajate jaoks andragoogiliste teadmiste ja meetodite omandamine, et toetada täiskasvanud õppijate arengut parimal võimalikul viisil. Loodud juhendmaterjal on väärtuslik ressurss, mis aitab kunstiõpetajatel oma õpetamispraktikat täiustada ning täiskasvanud õppijatele motiveerivat ja rikastavat õppekeskkonda pakkuda.  

Madli Lavin kaitses Tallinna Ülikooli andragoogika õppekaval magistritöö „Juhendmaterjal täiskasvanute huvihariduses tegutsevale kunstiõpetajale“. Juhendaja oli dotsent Katrin Karu.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Paarispraktika: jagatud kogemus kui võimalus ja väljakutse

Eripedagoogika ja logopeedia tudengid lähevad üha sagedamini praktikale paarikaupa, mis loob unikaalse ja mitmetahulise õpikeskkonna.

Logopeedia…

7 minutit

Värske EHA keskendub üldpädevustele ja heaolule

Eesti Haridusteaduste Ajakirja (EHA) värskest ajakirjanumbrist leiate üheksa väga aktuaalset teadusartiklit Eesti haridusteadlaste Eestis tehtud uuringutest. Eripedagoogika…

4 minutit

Keelt märgata on tahte küsimus

Praegusel suurte muutuste ajal on üha olulisem mõista keele olemust, keele rolli mõtlemises ja õppimises ning veelgi laiemalt – inimeseks olemises,…

8 minutit
Õpetajate Leht