Marge Varma.

Meediapädevuse arendamiseks on vaja huvi ja mõistmist

Marge Varma.
2 minutit
144 vaatamist

Tänapäeva infoühiskonnas, kus infoväli pidevalt muutub ja digitaalsed tööriistad arenevad kiiremini kui kunagi varem, on meediapädevus saanud üheks kõige olulisemaks oskuseks nii õpilaste kui ka õpetajate jaoks. Millest me räägime, kui räägime meediapädevusest? 

See ei ole pelgalt tehnoloogia tundmine ega info kriitiline tarbimine, vaid terviklik oskuste, teadmiste ja hoiakute kogum. Meediapädev inimene on teadlik, vastutustundlik ja kriitiline nii info kasutaja, levitaja kui ka loojana. 

Laste ja noorte meediapädevuse arendamisest rääkides kohtame sageli dilemmat: kuidas leida tasakaal digikeskkondade kasutamisoskuste arendamise ning laste ja noorte kaitsmise vahel tehnoloogia varjukülgede eest? Elame maailmas, kus desinformatsioon, manipulatsioon ja süvavõltsingud levivad enneolematu kiirusega. Kuidas neid ohte ära tunda ja nendega toime tulla ning kuidas jääda samal ajal aktiivseks ja loovaks digimaailma kodanikuks?

Laste meediapädevuse arendamine algab täiskasvanutest – lapsevanematest ja õpetajatest. Küsimus on: kas meil endal on piisavalt teadmisi ja sõnavara, et nende teemade üle oma laste ja õpilastega arutleda? Või peaksime kõigepealt ise tundma suuremat huvi, et mõista meid ümbritsevat digitaalset maailma ja noorte meediakasutust?

Küsimusi on palju ja vastuseid esialgu vähe. Mul on aga hea meel, et olete leidnud tee selle artiklini, ja loodan, et see julgustab teid edasi uurima kõiki teemasid, mida Õpetajate Lehe meediapädevuse erileht käsitleb. 

Erileht on sündinud koostöös riigi meediapädevuse võrgustikuga, mis hõlmab praegu ligi 30 organisatsiooni, kes on võtnud oma südameasjaks meie riigi inimeste meediapädevuse arendamise.

Õpetajatena teame hästi, et kõik algab huvist. Noortel on loomuomaselt suur huvi uute tehnoloogiate ja rakenduste vastu. Meie, täiskasvanute ülesanne on tunda siirast ja hinnanguvaba huvi noorte meediakasutuse vastu. Meediapädevus on kindlasti selline oskus, mida saame koos laste ja õpilastega arendada vastastikuses koostöös. 

Loodan väga, et leiate siit erilehest nii mõnegi uue vaatenurga ja kasuliku, klassiruumis kohe kasutusele võetava nipi nii enda kui ka oma õpilaste meediapädevuse arendamiseks. Head lugemist!

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Perekonnad meedias ja meediaperekonnad

Meedias elades ja meediat tarbides saab tänapäeva noor kvantitatiivses mõttes mitu korda rohkem infot kui õpetajalt, kardetavasti ka rohkem…

6 minutit
1 kommentaar

Digitaalne heaolu ja meediapädevus – kuidas tagada laste jaoks nende tasakaal?

Keelud ja piirangud võivad näida lihtsate lahendustena, kuid tegelikkuses on olulisem mõista,…

3 minutit

Andmeid pole vaja andmete pärast. Andmetarkuse kolm sammast

Kuidas valmistada õpilasi ette maailmaks, kus andmeid on palju, kuid oskusi nendega ümberkäimiseks veel vähe?…

3 minutit
Õpetajate Leht