Suvel vastuvõetud üliõpilaste arv koolide järgi.

Mis koolid on ülikoolide taimelavaks?

Suvel vastuvõetud üliõpilaste arv koolide järgi.
11 minutit
9326 vaatamist
4 kommentaari

Ülikoolid hoiavad tublimatel gümnasistidel silma peal juba varakult ja jälgivad igal aastal, millistest koolidest neile õppima tullakse. Kes ja kust tulid tänavu õppima meie kolme suuremasse ülikooli – TÜ-sse, TalTechi ja TLÜ-sse?

Suurima vastuvõtuga kõrgkool Eestis on Tartu Ülikool, kus asub igal aastal õppima lõpetanuid peaaegu kõigist koolidest. Eestis anti eelmisel õppeaastal statsionaarselt keskharidust 149 üldhariduskoolis ja neist 125 kooli lõpetanud ehk 84% seadsid sammud just Tartu Ülikooli. 

„Meil jätkajate osakaal on juba pikki aastaid olnud veidi alla viiendiku,“ lausub õppeprorektor Aune Valk. 

Esiviisikus troonivad Tartu koolid: Hugo Treffneri Gümnaasium (160), Jaan Poska Gümnaasium (127), Tartu Tamme Gümnaasium (100), Miina Härma Gümnaasium (82) ja kohe nende kannul pealinnast Gustav Adolfi Gümnaasium ja Tallinna Reaalkool. 

„Hoiame hoolsalt silma peal, kuhu Eesti parimad gümnaasiumilõpetajad õppima lähevad, ning pakume talentidele võimalust nii eritingimustel sisse astuda kui ka osaleda õpingute kõrvalt eriprogrammides,“ räägib Aune Valk. Talentidena määratleb Tartu Ülikool nii riigieksamite ja akadeemilise testi tublimaid kui ka olümpiaadide lõppvoorudes osalenuid, aga soositakse ka edukate sportlaste õppimist. 

„Kuna konkurents on tihe, on hästi oluline hoida sisseastumistingimused võrdsete ja läbipaistvatena,“ sõnab Valk. 

Pärnust ja Saaremaalt

Tallinna Tehnikaülikooli vastuvõtt oli viimase nelja aasta suurim. „Saadan siira tänu 174 gümnaasiumiperele nii Eestis kui ka välismaal, kust tuli meile tänavu vähemalt üks esmakursuslane bakalaureuseõppesse,“ sõnab õppeprorektor Hendrik Voll. „Samuti tänan kõiki kõrgharidusasutusi, kust tuldi tehnikaülikooli magistrantuuri. Enim Tartu Ülikoolist ja Tallinna Tehnikakõrgkoolist.“

Kokku alustas tehnikaülikoolis kahel õppetasemel õpinguid 2919 esmakursuslast. Nagu viimastel aastatel tavaks, pärineb kõige rohkem uusi üliõpilasi Pärnu Koidula Gümnaasiumist (109). Tõusu jätkab Viimsi Gümnaasium (58), kolmandaks on kerkinud TalTechi naaber – Tallinna Nõmme Gümnaasium (48). 

„Hea on esikümnes taas tervitada Tallinna 21. Kooli,“ lisab Voll. „Kindel tunne on näha nn raudvara, kelle lõpetanutele saab alati loota: Viljandi Gümnaasium, Gustav Adolfi Gümnaasium ja Tallinna Linnamäe Vene Lütseum. Uued tulijad on Kadrioru Saksa Gümnaasium ja Jõhvi Gümnaasium. Stabiilselt tõuseb Saaremaa Gümnaasium. Peale reaalsuuna avamist gümnaasiumis on suure tõusu teinud ja 11. positsioonile tõusnud Vanalinna Hariduskolleegium.“

Tallinna Ülikooli sisseastujate esiviisikus on Tallinna 32. Keskkool (46), Tallinna Vanalinna Täiskasvanute Gümnaasium (33), Viimsi Gümnaasium (28), Saaremaa Gümnaasium (26) ja Tallinna Ühisgümnaasium (21).

„Meie sisseastujate andmed näitavad, et paljud gümnaasiumilõpetajad teevad enne ülikooli astumist formaalsest õppimisest pausi,“ märgib haridusinnovatsiooni prorektor Kristi Klaasmägi. „Kümnest koolist, kust meile sel aastal enim õppijaid tuli, alustas õpinguid kokku 246 inimest ja neist vaid 117 ehk alla poole lõpetas gümnaasiumi 2024. aastal.

Sarnane pilt vaatab vastu riiklikust statistikast Haridussilmas – umbes 40% gümnaasiumilõpetajatest ei õpi gümnaasiumi lõpetamisele järgneval aastal üheski Eesti õppeasutuses. Kohe pärast gümnaasiumit ülikoolis õpingute alustajate arv näitab kahanemise tendentsi – veel 2007. aastal hakkas samal aastal ülikoolis õppima 67% gümnaasiumilõpetajatest ja 2017. aastal tegi seda 56%.“

Ka Tartu Ülikooli andmetest on näha, et kümnest koolist, kust enim õppijaid tuli, alustas õpinguid 862 ja neist 616 (71%) on tänavu suvel lõpetanud.

Ülikoolide murekohad

Tehnikaülikooli õppeprorektori Hendrik Volli sõnul näitas tänavune vastuvõtt ülikoolidesse, et Eestis õitsevad humanitaarvaldkonna erialad.    

Et saada noori õppima reaalsuundadesse, tuleb väga palju pingutada. „Tehnikaülikool on siin võtnud juhtrolli, aga see ei peaks olema ainult meie mure,“ nendib Voll. Ta esitab nukra rehkenduse:

„Sellel aastal lõpetas gümnaasiumi aastakäik 2005, mil Eestis sündis 14 000 last. Nendest gümnaasiumi lõpetas tänavu ca 8000. Neist omakorda vaid 3000 suutis matemaatika laia riigieksami sooritada vähemalt 50 punktile, mis on hinne 3- ja minimaalne lävend kandideerimaks tehnikaülikooli. Potentsiaal oleks ka kutsekoolilõpetajaid õppima saada, aga seal oli laia matemaatikaeksami vähemalt 50 punktile sooritanuid alla 30!

Laia matemaatika eksami vähemalt 50 punktile teinutest ca 40% on noormehed ja 60% tütarlapsed. Viimaste huvi inseneeria ja IT-õppe vastu küll kasvab, aga siin tuleb veel palju tööd teha, ja seda juba lasteaiast alates.“ 

Tehnikaülikool ongi loonud valikõppemoodulid 18 gümnaasiumis. Palju panustatakse TalTechis ka Taavi Kotka ellukutsutud Unicorn Squadi tehnoloogiaõppesse tüdrukutele. Lähiajal laiendatakse seda tuhandele gümnaasiumis õppivale tütarlapsele. Tehnikaülikooli avatud ülikool pakub tehnoloogiakooli tegevuste näol aastas õpet sadadele poistele ja tüdrukutele. 

Hendrik Vollile valmistab rõõmu vastuvõetud üliõpilaste arv tehnika, tootmise ja ehituse õppevaldkonnas, mis on kasvanud 2022. aasta 577 noorelt 737-le sellel õppeaastal. 

„Ülikooli selge siht on kasvatada seda vastuvõttu lähima kolme aastaga tuhande üliõpilaseni,“ rõhutab Voll.

Tehnikaülikool vaatab suurte ootustega ka uute Tallinna riigigümnaasiumide poole, kust tulevad esimesed lõpetajad 2026. aastal.

Tartu Ülikooli õppeprorektorile Aune Valgule teeb muret veel mitu sisseastumist puudutavat asjaolu. Näiteks see, et on hulk gümnaasiume, kus riigieksamite tulemused on head, aga kust Tartu Ülikooli kandideeritakse miskipärast vähe. 

Need on esiteks mõned valdavalt vene emakeelega õpilasi koondavad, niinimetatud 60/40 gümnaasiumid nii Ida-Virumaal kui ka Tallinnas. Ja teiseks mõned Tartust kaugemal olevad gümnaasiumid, nagu Saaremaa Gümnaasium ja Läänemaa Ühisgümnaasium. 

„Kui kauguse ja kehva ühendusega on raske võidelda, siis vene emakeelega noorte puhul oleme püüdnud mõista, miks nad eelistavad minna Tallinna,“ arutleb Valk. „Üks probleem on selles, et vene noored jõuavadki väiksema tõenäosusega ülikooli ja jätkavad oma õpinguid tõenäolisemalt välismaal, aga ka kutse- ja rakenduskõrghariduses. Kui kõrghariduses jätkab samal aastal üle 50% eesti gümnaasiumide lõpetanutest, siis vene koolidest on jätkajaid ca 40%.“

Eestikeelne keskkond pelutab

Teine põhjus, miks vene emakeelega õpilased ei jõua Tartusse ja Tartu Ülikooli, on Valgu arvates hirm Tartu eestikeelse keskkonna ees. Valk loodab, et sellest saadakse eestikeelsele haridusele üle minnes üle. 

Tallinnast äratulekut võib takistada ka mure toimetuleku pärast, koju jääda on alati lihtsam. 

„See on teema, millega tuleks tegeleda riigi tasandil, et gümnasisti elukoht ning vanemate võimalus lapsi toetada ei saaks edasiõppimisel takistuseks,“ rõhutab Valk.

Samadele probleemidele osutab Tallinna Ülikooli haridusinnovatsiooni prorektor Kristi Klaasmägi: „Andmetest näeme, et viimase kolme aasta jooksul Tallinna Ülikoolis bakalaureuseõppes või rakenduskõrghariduses õppima asujatest tuli vaid ca 9% koolidest, kus õpe toimub vene ja eesti keeles. See näitaja kinnitab Eurostudenti küsitluste tulemusi, mis osutavad samuti, et vene keeles põhihariduse omandanud on kõrghariduses alaesindatud. Tahaks väga loota, et eestikeelsele haridusele üleminek muudab seda olukorda, kuigi ülikoolis tuleb reformi mõju oodata veel palju aastaid.“

Põhjalikumat analüüsi vajab Klaasmäe sõnul ka kõrghariduse ligipääsetavus teistest kehvemas olukorras – on see siis sissetuleku, linnadest kaugemal elamise või mõnes muus mõttes – olevate noorte jaoks. Vaid sisseastujate koolide andmete vaatamisest siin ei piisa. Esimese kümne kooli seas, kust Tallinna Ülikooli enim õppima asutakse, on kaks Tallinnast kaugemal asuvat kooli.

„Kas siin peaks ütlema „vaid“ või „koguni“ kaks, sõltub õppijate arvust piirkonniti, mida need andmed meile ei näita,“ märgib Klaasmägi. „Tuleb tõdeda ka seda, et sisseastujate eelmise õppeasutuse statistika ei näita ilma täiendavate andmetega võrdlemise ja põhjaliku analüüsita kuigi palju. Eestis on suuri gümnaasiume, kus ühes aastakäigus on mitusada õpilast, ja väikseid gümnaasiume – näiteks Iisakus oli möödunud aastal 12. klassis vaid kümme õpilast. Eri suurusega koole ei ole mõtet võrrelda selle alusel, mitu õppijat nendest koolidest kuhugi ülikooli on astunud.“ 

Klaasmäe sõnul oleks mõistlikum analüüsida näiteks õpinguid jätkavate õppijate ning kõrghariduse omandajate osakaalu, vaadates seejuures mitme aasta tulemuste keskmisi.

Metoodika Eesti koolide tegevus- ja tulemusnäitajate alusel võrdlemiseks pakkus välja Arenguseire Keskuse 2023. aasta koolide ja koolivõrgu efektiivsuse uuring. Sama uuring tõi ka välja, et enamik Eesti koole on efektiivsed või väga efektiivsed, ning et peaksime rohkem tähelepanu pöörama sisenditele, mis erinevad koolide lõikes väga olulisel määral.

„Seega iseloomustaksin Tallinna Ülikoolis kõrghariduse esimesel tasemel õppijate eelmiste koolide edetabelit kuldse ütlusega, mida kuulsin aastaid tagasi ühelt loodusteaduste õpetajalt: statistika võib olla kui miniseelik – lubab palju, aga ei näita midagi,“ muheleb Kristi Klaasmägi.

Aune Valgu sõnul vääriks eraldi süvenemist ka välisriigis kooli lõpetavate Eesti õpilaste eelistused.

„Ootame neid väga tagasi Eestisse ülikooli ja oleme loonud kandideerimiseks ka võimalused, kuid ikka ja jälle tõuseb küsimus, kas info on piisav ja tingimused sisseastumiseks võrreldavad,“ nendib Valk. „Võiks numbritest kaugemale vaadata ja analüüsida, kas meil on koole, kust hoolimata võimekatele noortele ja headele õpetajatele – mis loodetavasti peegelduvad heades riigieksamitulemustes – ei jõua noored Eesti ülikoolidesse samasuguse tõenäosusega kui teistest koolidest. Edasi peaks siis analüüsima, mis selle põhjused on. Kas siis välismaale ülikooli minek või majanduslikel põhjustel kõrgkoolis õppimisest loobumine, vähene eesti keele oskus või veel midagi neljandat.“


Tallinna Ülikooli tänavu sisseastunute seas on arvuliselt teisel kohal Tallinna Vanalinna Täiskasvanute Gümnaasiumi vilistlased: 33 selle kooli lõpetanut otsustas just seal oma haridusteed jätkata. 33-st seitse on selle aasta vilistlased. 33-st 11 asus õppima haridusteadusi, kaheksa astus humanitaaria ja kunstide, viis tervise ja heaolu, viis sotsiaalteaduste, ärinduse ja õiguse valdkonda ning neli loodusteadustesse. Kuidas julgustate täiskasvanuid oma õpinguid jätkama?

Robert Ossipov.

Tallinna Vanalinna Täiskasvanute Gümnaasiumi direktor Robert Ossipov:

Meie jaoks on ainuüksi see statistika üllatav. 

Kindlasti on meie õppija elukogenum, sageli ka ise lapsevanem, mis omakorda motiveerib kiirelt elu alustama ja oma karjääri üles ehitama.

Nägin suvel üht oma endist õpilast, kes läks õigusteadust õppima kahe lapse kõrvalt. Tema sõnutsi oligi see eneseületus, aga samas ka tahe ennast teostada, et mitte jäädagi koduperenaiseks. Meie kooli pidas ta ainuvõimalikuks variandiks, kuskil mujal poleks ta saanud väikeste laste kõrvalt õppida.

Tahaks loota, et meie, õpetajad, oleme oma õpilastega natuke täiskasvanumad, see võib ka innustada edasi õppimisel ratsionaalseid valikuid tegema. Koolil on ka moto „Tule, jätka, lõpeta“.

Mingi osa õpilastest tuleb kindlasti ka sellepärast õppima, et saaks edasi töötada. Näiteks lasteaias õpetaja abina töötades saab selgeks, et õpetajaks saab ainult edasi õppides.

Oma kooli kogemuse najal näeme, et peaaegu igas klassis on mõni õpilane pedagoogilise andega. On vaja väikest sädet ja inimene julgeb minna ülikooli.


Tartu Ülikooli suvel vastuvõetud tudengite arv koolide järgi

KoolVastuvõetute arv
Hugo Treffneri Gümnaasium160
Tartu Jaan Poska Gümnaasium127
Tartu Tamme Gümnaasium100
Miina Härma Gümnaasium82
Gustav Adolfi Gümnaasium80
Tallinna Reaalkool72
Viljandi Gümnaasium62
Nõo Reaalgümnaasium62
Tartu Kristjan Jaak Petersoni Gümnaasium60
Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium57

TÜ HUMANITAARTEADUSTE JA KUNSTIDE VALDKOND

Miina Härma Gümnaasium19
Vanalinna Hariduskolleegium18
Hugo Treffneri Gümnaasium17
Tartu Kristjan Jaak Petersoni Gümnaasium16
Viljandi Gümnaasium16
Tallinna 32. Keskkool13

TÜ LOODUS- JA TÄPPISTEADUSTE VALDKOND

Hugo Treffneri Gümnaasium62
Tartu Jaan Poska Gümnaasium41
Tartu Tamme Gümnaasium37
Nõo Reaalgümnaasium36
Tallinna Reaalkool35
Gustav Adolfi Gümnaasium31

TÜ MEDITSIINITEADUSTE VALDKOND

Hugo Treffneri Gümnaasium33
Tartu Jaan Poska Gümnaasium22
Tallinna Reaalkool22
Gustav Adolfi Gümnaasium15
Nõo Reaalgümnaasium13

TÜ SOTSIAALTEADUSTE VALDKOND

Tartu Jaan Poska Gümnaasium53
Hugo Treffneri Gümnaasium48
Tartu Tamme Gümnaasium41
Gustav Adolfi Gümnaasium31
Miina Härma Gümnaasium31


Tallinna Ülikooli suvel vastuvõetud üliõpilaste arv koolide järgi

KoolVastuvõetute arv
Tallinna 32. Keskkool46
Tallinna Vanalinna Täiskasvanute Gümnaasium33
Viimsi Gümnaasium28
Saaremaa Gümnaasium26
Tallinna Ühisgümnaasium21
Tallinna Kunstigümnaasium20
Jüri Gümnaasium19
Pärnu Ühisgümnaasium18
Vanalinna Hariduskolleegium18
Tallinna Nõmme Gümnaasium17
Viljandi Gümnaasium17

TLÜ HUMANITAARTEADUSTE JA KUNSTIDE VALDKOND

Tallinna 32. Keskkool17
Viimsi Gümnaasium14
Saaremaa Gümnaasium13
Tallinna Ühisgümnaasium11
Vanalinna Hariduskolleegium11
Tallinna Linnamäe Vene Lütseum9

TLÜ LOODUS- JA TÄPPISTEADUSTE VALDKOND

Gustav Adolfi Gümnaasium6
Jüri Gümnaasium5
Tallinna Humanitaargümnaasium5
Tallinna Vanalinna Täiskasvanute Gümnaasium4
Tallinna Kunstigümnaasium4
Lasnamäe Gümnaasium4

TLÜ HARIDUSTEADUSED

Tallinna Vanalinna Täiskasvanute Gümnaasium11
Tallinna 32. Keskkool7
Saaremaa Gümnaasium6
Tallinna Täiskasvanute Gümnaasium6
Tallinna Kunstigümnaasium5
Pärnu Ühisgümnaasium5
Rapla Gümnaasium5
Tallinna Õismäe Gümnaasium4

TLÜ SOTSIAALTEADUSED, ÄRINDUS JA ÕIGUS

Tallinna 32. Keskkool15
Viimsi Gümnaasium8
Tabasalu Gümnaasium7
Pärnu Ühisgümnaasium6
Pärnu Koidula Gümnaasium6
Pelgulinna Gümnaasium6

TLÜ TEENINDUS

Audentese Spordigümnaasium6
Tallinna Tehnikagümnaasium5
Jüri Gümnaasium3
Audentese Spordigümnaasiumi Otepää filiaal3

TLÜ TERVIS JA HEAOLU

Tallinna Vanalinna Täiskasvanute Gümnaasium5
Lähte Ühisgümnaasium3
Tallinna Pääsküla Kool3


Tallinna Tehnikaülikooli suvel vastuvõetud tudengite arv koolide järgi

KoolVastuvõetute arv
Pärnu Koidula Gümnaasium109
Viimsi Gümnaasium58
Tallinna Nõmme Gümnaasium48
Tallinna 21. Kool44
Jõhvi Gümnaasium42
Kadrioru Saksa Gümnaasium38
Viljandi Gümnaasium37
Gustav Adolfi Gümnaasium37
Saaremaa Gümnaasium36
Tallinna Linnamäe Vene Lütseum33

Kommentaarid

  1. Väga huvitav artikkel. Silma jäid koduarmastus (loe: hirm) ja rahapuudus. Või emb-kumb neist.

    Samuti puudusid nimekirjadest teatavad vägagi “eliitkoolid”. Ju siis nende lõpetanud liiguvad edasi välismaale. Ei pruugi alati olla Eesti jaoks hea.

    Kuna mulle meeldib must huumor, siis on hea koht lõõpida “avatuse” üle. Mis avatusest me räägime, kui isegi teise linna liikumine käib üle jõu? Samuti on “tore”, kui avatusest jutlustab õhinal õppejõud, kes on terve oma elu elanud samas linnas. Loengusaalis peab seda jama kuulama aga ka tudeng, kes on elanud teistes riikides ning rännanud kaugetel mandritel.

    Piret Kivi

  2. Tartus ei saa ju ühikakohta ja korterit ei jaksa osta või üürida. Lisaks sellele, et koju sõitmiseks kulub kõvasti rohkem aega kui Tallinnasse käies. Paraku laps on vist Tartu kasuks otsustanud.

    Vanem Saaremaalt

  3. Kui esitaks sama statistika protsentides…

    Huvitav

  4. Huvitab väga, kas on kuskil ka statistika, milliste koolide lõpetajatest mitu protsenti jätkab ülikoolis õpinguid, arvestades, et kahe paraleelklassiga koolis lõpetab vähem õpilasi, kui näiteks kuue paraleeliga.


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Riigikontrolli audit: HEV-õpilastele vajalik tugi kutsehariduses jätab soovida 

Riigikontrolli värske audit paljastas tõsised puudujäägid hariduslike erivajadustega (HEV) noorte toetamisel kutsehariduses. Enamikus…

17 minutit

„Aga matemaatikatund on siin hoopis põnevam!“

Lõppeval õppeaastal läbis üle pooleteise tuhande põhikooli- ja gümnaasiumiõpilase mingi osa õppekavast kutseõppeasutuses.

EHIS-e andmeil teevad kutsekoolid koostööd…

8 minutit

Kutsehariduse rebranding USA-s – kas ja mida on Eestil sellest õppida?

Eestis alanud kutsehariduse reformi ajendid on väga sarnased sellega, mis käivitas kutsehariduse rebranding’u…

6 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht