Tartu Ülikooli eestvedamisel gümnasistidele loodud e-kursus „Õpetajaeriala karjäärivalikuna“ annab esmateadmised õpetamisest ja võimaluse ka ise klassi ette astuda.
Hugo Treffneri Gümnaasiumi õpetaja Sandra Sagar, kes koos ülikooli haridusteadlastega kursuse koostas, katsetas eelmisel õppeaastal seda oma koolis.
„Õppurite tagasiside oli äärmiselt positiivne,“ lausub Sagar. „Neile väga meeldis, et nad pidid ennast küllaltki põhjalikult analüüsima, said endast kui õppijast rohkem teada ja ka ise tundi läbi viia, mis enamikule oli esmakordne kogemus. Mitu õpilast tõdesid, et pärast kursusel osalemist hindavad ja austavad nad oma õpetajaid veel rohkem.“
Igaüks õppis eri asju: kes avastas enda jaoks mõne uue õppimismeetodi, kes hakkas ennast kui inimest rohkem jälgima või tundis õpetajatel ära metoodikaid, mida kursusel oli käsitletud.
„Kõige toredam või kurvem taipamine, oleneb vaatenurgast, oli see, et õpilane, kes enne oli kaalunud õpetajaks õppimist, sai aru, et see töö ikkagi ei ole talle. Ja ka see on ju tore, vähemalt ta nüüd teab,“ nendib Sagar.
„Üks kursuse loomise eesmärke oli tekitada huvi õpetajaameti vastu. Ja esialgu valisidki selle õpilased, kes juba olid sellest huvitatud, aga ei olnud oma eelistuses väga kindlad. Seega aitab kursus otsustada, kas pidada seda oma tulevikuametiks.“

Kursuse läbinutel on seda eriala õppima minnes kindlasti eelis, sest nad on juba kursis näiteks õpetaja eetikakoodeksi või kompetentsimudeliga.
Kursusel on veel hulk kasutegureid. Näiteks arenevad digioskused, kuna tegemist on e-kursusega ja kodutööd on vaja esitada mitmel moel. Paraneb ajaplaneerimisoskus − kursuse maht on 35 tundi. Areneb suhtlemisoskus – tunni läbiviimiseks tuleb teha kokkuleppeid.
„Seega pole see ainult kursus „Kas ma tahan saada õpetajaks?“, vaid palju enamat,“ ütleb Sagar.
Treffneri gümnaasium otsustas kursust üle aasta pakkuma hakata, et osalejaid oleks rohkem. Sagar kutsub aga teisi koole e-kursuse võimalust kasutama.
„Seda me veel ei tea, kuidas kursus õpetajaks õppida soovijate arvu ja huvi mõjutab. Saame seda tasapisi uurima hakata,“ märgivad kursuse autorid, TÜ haridusteaduste instituudi kaasprofessor Liina Lepp ja Tartu Tamme Kooli direktor Ingrid Koni. „Valikkursusel osalemine võimaldab gümnaasiumiõpilasel võtta aega, et kogeda õpetajaametit teisest vaatenurgast, kui ta tavapärasel koolipäeval näeb, ja valida teadlikumalt – nii õpetajaeriala kasuks otsustamiseks kui ka sellest (esialgu) loobumiseks. Mõlemad on head tulemused, sest teadlikult on valikuid lihtsam teha ja kogemus, eriti kui seda mõtestada, viib teadlikkusele lähemale.“
USA-s Lõuna-Carolinas on gümnaasiumiõpilastele õpetajaõppe kontaktõppes kursuseid tehtud juba 35 aastat ja Teacher Cadets’i kursustel osaleb üle 2000 õpilase aastas.
„Esimesel kursusel on õpetajateks entusiastlikud selleks koolitatud õpetajad ja teisel aastal on oma kooli õpetajale lisaks ühised õpisündmused õpetajakoolituse õppejõudude ja üliõpilastega,“ tutvustab Lepp. „Viimastel aastatel on USA-s alustatud ka põhikooliõpilaste kursustega. Nende kogemusele tuginedes saame edasi mõelda, kuidas praegust „Õpetajaeriala karjäärivalikuna“ algatust Eestis edasi arendada.“
„Õpetajaeriala karjäärivalikuna“
- Kursus on kättesaadav e-koolikoti keskkonnas e-koolikott.ee/et/oppematerjal/33830-E-kursus-Opetajaeriala-karjaarivalikuna ja koolidele vabalt allalaaditav.
- Loodetavasti võtavad koolid kursuse endale sobival viisil kasutusse. Kursuse saab kopeerida kooli Moodle’isse ja seda oma õpilaste vajadustest lähtuvalt kohandada.
- Haridusvaldkonna 2021.–2035. a arengukava ellurakendamiseks moodustas HTM 2020. aastal laiapõhjalise töögrupi, et arutada õpetajate järelkasvu tagamise problemaatikat. Üks olulisematest juurpõhjustest, mille lahendamisele on vaja keskenduda, on õpetajaameti maine ja teiste ametitega konkureerimine. Töögrupp leidis, et vaja on avada õpetajatöö sisu ja tõsta õpilaste teadlikkust õpetajakutsest. Ühe tegevusena otsustati luua gümnasistidele valikaine kursus.
Allikas: HTM, TÜ
Õpilaste tagasisidest:
„Õppematerjalid on kompaktsed, kvaliteetsed ja lihtsasti läbi töödeldavad.
Kursusest tasub osa võtta selleks, et näha, kuidas sobid klassi ette õpilasi juhendama. Kursus pole ülemäära keeruline ja saad oma tegevusi ise planeerida.
Mulle andis kursus parema ettekujutuse iseendast ja sellest, mis see õpetamine ja õppimine tegelikult on. Leian, et tunni läbiviimine peaks olema kohustuslik ülesanne kõigile gümnasistidele, see oli lõbus ja kasulik ettevõtmine.“
„Sain kursusel vaadata enda sisse. Nii tulevase õpetajana kui ka lihtsalt isiksusena. Tunnen, et see tegi mu vaimsele tervisele väga palju head, sest sain ennast analüüsida ning päriselt välja kirjutada asju, mida varem kirja pole pannud. Sain ka aru, et olen tegelikult päris kehv õppija ning pean õppima oma aega planeerima. Tänu sellele kursusele jõudsin veendumusele, et õpetajaamet on siiski mulle.“
Lisa kommentaar