Tauno Kibur.

REPLIIK ⟩ ATH on ennekõike tähelepanuvajadus

Tauno Kibur.
3 minutit
1154 vaatamist

Kakskümmend aastat tagasi ja natuke hiljem, kui õppisin Tallina Ülikoolis üldpedagoogikat, ning hiljem ühel õpetajate täienduskoolitusel rääkis Tõnu Ots psühholoogi ning pedagoogina, et tüdrukud ja poisid käituvad erinevalt. Poistel on oluline kambavaim, kus enamasti puudub kahe poisi lähedane suhe. Tüdrukutel jällegi vastupidi: isiklik lähisuhe on väga oluline. Väga üldistav meenutus, mis ei välista nüüd ega tollal muid variante. 

Uue aastatuhande koolikäitumise sümptomite edetabeli põhitermin on ATH (aktiivsus- ja tähelepanuhäire). Põhiliselt iseloomustatakse seda järgmiselt. Aktiivsus- ja tähelepanuhäire (ATH) on üks sagedasemaid psüühikahäireid lapse- ja noorukieas, millele iseloomulikke tunnuseid esineb 3−10% koolilastest, poistel kolm korda sagedamini kui tüdrukutel. ATH levinum nimetus on hüperaktiivsus (ingl Attention Deficit Hyperactivity Disorder). ATH-le on iseloomulik tähelepanuvõime puudulikkus, püsimatus ja impulsiivsus.“

Kui usaldada iidvanal ajal õpetanud Vana-Kreeka filosoofi Aristotelest ja tema süllogismi, siis söandan öelda, et lähisuhe (pedagoogikas siis ülekantult individuaalõpe) vähendab ATH esinemist. Kui veel julgem olla, siis söandan öelda nii, nagu õpetan Oru rahvaõpistu kursustel täiskasvanuid, et ATH on tähelepanuvajadus.

Parafraseerides evangeeliumit, siis õpetaja on maa sool. Jeesus sõnas oma õpilaste kohta: „Teie olete maa sool /—/ aga kui sool läheb läägeks / või tuimub /—/ siis ei kõlba see enam millekski.“ Kui alustasin 2011. a koostöös Kitee (Soome) rahvaõpistuga kooli- ja lasteaiaõpetajate koolitusega „Eetika ja kristlik lastekasvatus“, oli meil programmis kahel korral õpe Soomes. Tutvusime üksikasjalikult Soome haridusvõrguga (lasteaed, põhikool, tugivõrgustik, rahvaõpistu) ja nägime mitmeid tunde, kus lisaks aine- ja klassiõpetajale olid tunnis ka tugiõpetajad. Lasteaias polnud võimalik, et üle kümne lapsega rühmas olnuks ainult üks õpetaja. Niiviisi, mahedalt tasakaalustati häiret või vajadust. Tollal jäi uurimata, kuidas lahendatakse õpetaja ATH-d (kas häire või vajadusena) ja kas seda üldse esineb.

Eestis peab lasteaia- või kooliõpetaja enamasti üksinda olukorra lahendama, sest üks eripedagoog või sotsiaalpedagoog kooli või lasteaia kohta on vähevõitu. „Kevade“ raamat ja samanimeline film näitab, et Toots ajas köstril ka tollal juhtme kokku, samas kui hea õpetaja Laur ütles, et poolest rehkendusest piisab. Viimasest on meil ilmsesti saanud hariduse nurgakivi ja haridusreformide moto. Koolist on saanud tohutute reformide ja igapäevaelu vaheline pingelava, kus ollakse kahe ja enama tule vahel: haridusametnike ja lastevanemate nõudmised, oma elu … 

Tõdesin juba kümmekond aastat tagasi, kui alustasin lasteaia- ja kooliõpetajate (tollal Raplamaal) õpetusseminariga ning improviseerisin meditatsioonitehnikate, religioonifenomenoloogia, arengupsühholoogia jt teadmiste-oskuste edasiandmist, et sügavintiimset osadust vajame kõik, see võib sugeneda nii kambas kui kahe vahel, kuid laskuda tuleb pinnavirvendusest sügavamale. Ja see nõuab oskust ja distsipliini (tähelepanu valdamist), muidu vabadust ega armastust ei sünni ja „sool võib minnagi läägeks“.

Kommentaarid

  1. Tule taevas appi.


  2. ATH pole tähelepanuvajadus ega psüühikahäire. Milleks säärast uhhuud avaldada?


  3. Ei ole nii!


  4. Nagu ATH oleks ainult koolitunnis segamine ja koerustükkide tegemine? See võib olla ATH-ga seotud, kuid ei pruugi seda ka üldse olla. ATH on närvisüsteemi eripära, mida ei muuda mitte kuidagi olematuks, ega vähenda. See tähendab , et fookus hüpleb ei suuda tähele panna. Muu hulgas ka teiste õpilaste huvi puudus õppimise vastu või kõva pea või ka kius võib osutuda ATH-lapsele, kes ise tahaks õppida nii segavaks, et ta lihtsalt ei suuda seal klassiruumis viibida või hakkab ka ise segama.

    Õpetaja ja ema

  5. Püüdsin “häirele” kui negatsioonile anda positiivsema kõla – “vajadus”. Selles võtmes, nagu õpetatakse, et “ära tee seda ja seda” (eituses) asemel, “tee seda…”. Uurimused täheldavad, et “tähelapanu vajadus” pole ju üksnes kooli-, vaid kogu ühiskonna teema. Sügavamas plaanis näen selle teemaga seonduvalt, kui kesine on täiskasvanute (ka õpetajate) kuulamisoskus näiteks ühiskoosolekutel, koosolemistel jms. Meenub Ken Kesey romaani „Lendas üle käopesa“ indiaanimehe avaldis, et juba noore poisina sai talle selgeks rääkimise mõttetus, kuna keegi teda päriselt ei kuula. Siin see ATH variatiivsus, nii aktiivsuse kui passivsusena (oma mulli sulgumine). Lapsed on ühiskonna (vanemate) peegel. Pakutakse ju ka, et põhjus on toitainetes, nt suhkru paljususes; teisalt ometi võib arvata, et ka tõelise (sügava) kommunikatsiooni puuduses. Kui midagi olulist ei öelda, pole tarvidust kuulatada. Õppimine pole ju ainult kvantitatiivse (rohkema) info hankimine, vaid eelkõige pürg elu tuumküsimuste lahendamise poole. Tasakaal ehk terviklikkus hõlmab nii eesmärki kui “seesmärki”.

    Tauno Kibur

  6. Ath ei ole tähelepanu vajadus ega ka puudus, see ongi tähelepanuhäire ehk ma mul on raskusi oma tähelepanu juhtimisega. Mõnikord ei suuda ma keskenduda ja selle pärast ei pane tähele, teine kord panen ma tähele jälle liiga palju ning ei suuda keskenduda selles hetkes olulisele ja siis veel need hetked, kus ma olen millelegi kogu oma tähelepanu pööranud, täiesti sügavuti, et ei märka mitte midagi muud enda kõrval ega ümber. Ainuke asi ongi see, et mul pole seda nuppu, millega saaksin ise valida, millele ma tähelepanu pööran ja millele mitte, see ongi häiritud.


Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kunst on ühisteadvusest välja libisenud. Tudengikandidaadid ei oska nimetada ühegi kunstniku nime

Veel mõni aastakümme tagasi ei erinenud kunsti positsioon Eesti…

6 minutit

Hobiõppimine saab punkti. Kui motiveeritud on aga tulevased kutseõppurid?

Eelmisel aasta alguses avaldatud OSKA tuleviku-uuring („Madala erialase rakendumisega erialad kutseõppes ja selle…

3 minutit

Keel ja vahetund

Vahetund koolis on õppetöö-, kuid mitte õppe- ja kasvatustegevuse väline aeg. Ei tasu karta, et eestikeelne õppekeskkond ja selle toetamine väljaspool õppetunde ohustaks…

6 minutit
Õpetajate Leht