Katrin Saks.
Katrin Saks.

Kui suur peaks olema kool?

Katrin Saks.
Katrin Saks.
2 minutit
2005 vaatamist
3 kommentaari

Kooli optimaalne suurus ja selle seos hariduse kvaliteediga on väga kompleksne teema ja üheselt vastata on keeruline. Mõjutavaid faktoreid on palju ja kontekstide erinevus annab neile erineva kaalu. Kuigi haridusprotsessi kõigi tegurite kvantifitseerimine ei ole võimalik ega ka soovitatav, võivad statistilised otsustusmudelid olla koolivõrgu reformimisel suureks eeliseks. Selliste mudelite kaks kõige olulisemat tegurit on õpilaste akadeemilised saavutused ja õppekulud õpilase kohta.

Majanduslik tõhusus on koolide liitmise puhul kaalukamaid argumente. Tuleks aga vältida lihtsustatud arusaama mastaabisäästust – suurem kool ei ole automaatselt kulutõhusam. Uuringud näitavad, et õpilaste arvu suurenemisel kulub sama õppeedukuse taseme saavutamiseks õpilase kohta rohkem raha. Seega suures koolis on õpilaste kvaliteetne õpetamine kulukam. Samuti peetakse oluliseks teguriks kogukonna sotsiaalmajanduslikku staatust. Kehvema sotsiaalmajandusliku olukorraga piirkondades peaksid haridusotsuste langetajad olema kooli suuruse üle otsustamisel konservatiivsemad, kuna seal on väiksem veavaru.

Kuid majandusliku tõhususe kõrval on ehk veelgi olulisem hariduse kvaliteet ning õpilaste ja õpetajate toimetulek ja heaolu. Kooli suurusest ja kasutada olevatest ressurssidest võib sõltuda nii õppekava täiemahuline rakendamine, lisavõimaluste pakkumine valikainete ja huvitegevuste näol kui ka kvalifitseeritud õpetajate ja tugispetsialistide olemasolu. 

Uuringud on osutanud, et koolides, kus õpilaste väljalangus ja distsipliiniprobleemid on suured, kooliga rahulolu ja vanemate kaasamine madal, võib liitmine probleeme veelgi süvendada. Samuti on leitud seoseid vanusega: nooremad õpilased saavutavad paremaid tulemusi väiksemates, aga gümnaasiumiõpilased just suuremates koolides. Väikesemate koolide kasuks räägivad ka õpilaste ja õpetajate tihedamad suhted ning parem sotsiaalne kontroll, individuaalne lähenemine ja suurem tugi, mis võib olla oluline just madalama sotsiaalmajandusliku taustaga õpilaste puhul.

Kooli suuruse ja hariduse kvaliteedi seos väljendub ümberpööratud U-kõverana. Teatud piirini toob õpilaste arvu kasv kaasa ka hariduse kvaliteedi kasvu, kuid U-tipu saavutamise järel hakkab hariduse kvaliteet õpilaste arvu edasise kasvuga langema. Optimaalse suurusega kool on piisavalt väike, et tagada isiklik lähenemine ja sotsiaalne sidusus, ja piisavalt suur, et pakkuda mitmekesiseid võimalusi, mis vastavad õpilaste vajadustele.

Kommentaarid

  1. Kool tohiks olla täpselt nii suur, et ühes “lennus” õppijad üksteist nime ja nägu pidi tunneksid, mitte ei oleks “vist see tüüp” X klassist. Ise õppisin koolis, kus neljas paralleelklassis oli kokku umbes 120 õpilast. Seda oli pisut palju. Olen õpetanud koolis, kus viies paralleelis oli ligi 130 õpilast. Seda oli arutult palju. Raha ei tohiks küll siinkohal rolli mängida.
    Üldse, kui me räägime “efektiivsest” hariduses, ei tohiks rääkida rahast, vaid sellest, mida õpilased koolilt “saavad”. Ja siin vist pole küsimustki – mida vähem õpilasi õpetaja kohta tuleb, seda parem on hariduse “kvaliteet”. Miks muidu palgatakse eraõpetajaid või pannakse õpilasi väikeste klassikomplektidega erakoolidesse.
    Lihtsalt tuleks kokku leppida kui “kvaliteetset” kooliharidust me endale Eestis lubada saame. Kui tahta “anda” haridust “efektiivselt”, siis ehitagem üks mammutkoolimaja Tallinnasse, teine Tartusse, kolmas Pärnusse ja neljas Narva … või üks veelgi suurem koolimaja Imaverre ning “efektiivsus” oleks missugune. Aga milline oleks “kvaliteet”?

    Enn Kirsman

  2. Jõuaks kokkuleppele, mis on kvaliteetne haridus? Millise standardi järgi seda määratletakse? Kogu aeg räägitakse sellest, kuid keegi ei suuda seda määratleda. Sõnade taga võiks ka tegudid olla, tänane “seened- marjad” ühes potis ainult nõrgestab kogu populatsiooni ning kindlasti ei taga kvaliteeti selles mõistes, mis rahvuse püsimajäämiseks väärtuslik.

    Riina Annus

  3. Pealkirjas oleva küsimuse
    võivad esitada õpetamist mittetundvad inimesed. Kooli suuruse määrab seda ümbritsev kogukond – kool ongi selle jaoks. Kui omal ajal olid maal enamasti liitklassidega algkoolid, siis olid sel ka suured plussid, aga paarkümmend aastat tagasi panid ametnikud ja ka õpetajad hädaldama liitklasside pärast – ei tuntud ju enam vastavat õpetamise metoodikat…

    Olles ise kogu algkooli aja õppinud liitklassides, pean seda aega eriti last ARENDAVAKS (kuid see oleks pikem jutt). Kuna oleme nüüd pedagoogika DIDAKTIKAGA kõrvale heitnud, siis olemegi nö raskustes.

    Eile olin üle 80-aastase vanamehena sunnitud aitama bussi tulevat kahe kargu ja kahe kotiga meest. Ukse juures istuvad noorikud-gümnasistid ei tahtnus talle isegi istet pakkuda… Mida teha?

    Peep Leppik

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht